Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
van de voorpagina
In de Citroën C3 en DS3 zijn sinds kort motoren van een nieuwe generatie verkrijgbaar. PureTech is de veelbelovende naam van de familie uit Trémery; de eerste telgen heten VTi 68 en VTi 82. Deze 3-cilinderblokken zijn aanzienlijk kleiner en lichter dan hun voorgangers, maar wat kunnen ze nu eigenlijk? Dat onderzoekt waterman, de Chief Technology Officer van Citroën-Forum.nl.
Medio jaren ‘80 kwam de bij velen bekende TU-motorenfamilie op de markt. Deze motoren worden nu vervangen door een nieuwe generatie PSA-motoren met de naam PureTech. De oudere TU-motoren bleken niet langer aan te passen te zijn aan de eisen die men tegenwoordig aan motoren stelt. Men stelt dat de nieuwe motor tot maar liefst 25% gedaalde verbruiks- en emissiewaarden biedt, terwijl er toch dezelfde of betere prestaties worden genoteerd. Een paar zaken kunnen gerust opvallend worden genoemd aan de nieuwe 3-pitters.
Laten we beginnen met de cilinderkop. Hier zien we twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. De kleppen worden nu rechtstreeks bediend door mechanische klepstoters. Geen hydraulische stoters dus. Het is mij op dit moment nog niet duidelijk of er nu gebruik gemaakt wordt van stelplaatjes om klepspeling te corrigeren of dat er, net als bij diverse Toyota-motoren, helemaal geen stelmogelijkheid meer is. Daarnaast zijn er op de in- en uitlaatnokkenas elektrohydraulische verstellers aangebracht die voor een variabele kleptiming kunnen zorgen. Dit heeft vele voordelen, door met nokkenastiming te spelen kun je zorgen voor meer trekkracht bij lage toeren (koppel) of voor een hoger eindvermogen op hogere toeren. Ook brengt deze voorziening weer een reductie van het verbruik met zich mee. De cilinderkoppen zelf zijn gemaakt van een lichte legering en zijn voorzien van diverse functies die men voorheen buiten de kop aanbracht. Zo is het uitlaatspruitstuk rechtstreeks in de cilinderkop geïntegreerd, waardoor er minder onderdelen nodig zijn en het gewicht afneemt.
Dan het cilinderblok, het eigenlijke motorblok. Het cilindercarter is ook al van een speciale, zeer lichte legering gemaakt, wat op haar beurt weer bijdraagt tot de gewenste gewichtsreductie. Het van spuitaluminium gemaakte motorblok beschikt over cilindervoeringen die tijdens het gieten gelijk zijn ingegoten. Daarnaast is de ‘VTi 82’-versie ook nog eens voorzien van een tegengesteld draaiende balansas. Deze zorgt voor een verbeterde loopcultuur en minder trillingen. Dit is overigens geen PSA-uitvinding, balansassen werden op grote schaal toegepast door merken als Mitsubishi, Daihatsu en Saab. De distributie wordt verzorgd door een onderhoudsvrije ketting.
Niet alleen de verbeteringen aan onderblok en cilinderkop hebben geleid tot schonere en zuinigere motoren. Om een hoger rendement uit een motor te halen, zijn er een aantal basisprincipes te volgen. Om te beginnen is het belangrijk om zo min mogelijk interne wrijving te hebben. Dit bereikt PSA door gebruik te maken van vele lichtgewichtonderdelen die in sommige gevallen ook nog eens van een coating werden voorzien die de wrijving verder kan verlagen. Daarnaast is het belangrijk om de verbranding te optimaliseren. Daarom hebben de PureTech-moteren aangepaste verbrandingsruimten, speciale benzine-injectoren en variabele kleptiming. Een bijzonderheid in de strijd tegen de interne wrijving is de elektrische oliepomp. Geen oliepomp meer die aangedreven wordt door de krukas maar een elektrische. Een groot voordeel daarvan is dat deze er voor zorgt dat de benzinemotor al voor de start oliedruk krijgt. Dat vermindert de slijtage.
Er zijn verschillende cilinderinhouden ontwikkeld en twee daarvan worden vandaag reeds aangeboden: 1,0 liter en 1,2 liter met vermogens tussen 68 en 82 pk (50 tot 60 kW). Naargelang het model en de bandenkeuze schommelt het normverbruik over de gemengde cyclus van deze nieuwe motorfamilie tussen 4,3 en 4,6 liter per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 99 tot 107 g/km. Deze cijfers liggen tot zo’n 25% lager dan bij de motoren van de vorige generatie.
tekst: waterman, foto: NN, redactie: RensKorevaar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Forummer 007senna heeft de motor van zijn DS3 VTi 82 voor ons gefotografeerd:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zeer interessant verhaal, en ja een knap stukje techniek is het zeker die nieuwe 3 cilinder motoren
Met die vaste klepstoters is natuurlijk een ramp als je deze motoren op LPG wil laten lopen.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Als de kleppen en zittingen niet hard genoeg zijn, met de huidige benzine in het achterhoofd zouden ze die motor dan niet uitgerust hebben met deftig materiaal?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Uitlaatspruitstuk geintegreerd in de kop? Houd dat dan in dat er maar een enkele uitlaatbuis uit de kop komt die direct naar de katalysator gaat en naar de rest van het uitlaatsysteem? Of is het uitlaatspruitstuk zoals we dat kennen gewoon 1 geheel met de cilinderkop?
Intressant stukje, maar of ze nu echt beter presteren (volgens de reclame van Peugeot wel, in principe hetzelfde blok toch?). Ik vind een 3-cilinder nog steeds niet vooruit te branden
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FastFred schreef:Uitlaatspruitstuk geintegreerd in de kop? Houd dat dan in dat er maar een enkele uitlaatbuis uit de kop komt die direct naar de katalysator gaat en de rest van het uitlaatsysteem gaat
Ja, zo’n systeem dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat is daar trouwens gigantisch veel ruimte over in dat motorruim van die DS3 hierboven. Daar had ik toch echt een leuke 4 cilinder turbo ofzo ingehangen. Zonde van al die ruimte zo
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Al eens de motorruimte van een DS3 Racing gezien? Daar hebben ze die ruimte aardig nodig. Het verschil tussen de ruimte van de basis- en topmotoren zul je altijd wel hebben.
Snap ik, maar waarom dan zoveel ruimte weggooien en er een 3-cilinder in hangen…. Ja, zuinig en goedkoop rijden, maar als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel gebrek aan vermogen en trekkracht
Niet de auto voor mij zeg maar
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat 3 cilinder ding met 82 pk gaat een stuk harder van z’n plek als die 100 pk ZX van je Fred… Dat puretech blok is een mooi staaltje moderne ontwikkeling. Mooie, lichte en sterke materialen, een balansas in de 82 pk versie, dubbelwerkende variabele kleptiming, een laag gewicht, compacte bouwwijze, gunstig verbruik.. Ok, het is een driepitter maar hij klinkt een heel stuk frisser en happiger als dat ouwe verlepte TU of XU blok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sneller van z’n plek misschien, omdat de versnellingen korter zijn bij die motorinhoud. Maar als ik eenmaal op snelheid ben ga ik er voorbij hoor, weet ik eigenlijk wel zeker
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik heb afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in een C3 met de VTi 82 motor. Omdat het een driepitter is was ik aanvankelijk een beetje sceptisch, driepitters maken een kenmerkend geluid wat door sommigen wel wordt geassocieerd met een grasmaaier-motor. Nu maakt de motor bij het optrekken inderdaad wel het kenmerkende geluid, echter bij een gelijk toerental valt dit bijna geheel weg. Wat mij wel bijzonder meeviel was de soepelheid en pittigheid van de motor. Ik rij nu een C3 met 1.4 VTi motor deze heeft 95 pk en de VTi 82 doet eigenlijk niet veel onder voor de 1.4 VTi temeer omdat het gewicht van de VTi 82 ruim 100 kg minder is. Al met al een prettige verrassing, zozeer zelfs dat ik gisteren een C3 VTi82 heb besteld bij Citroen dealer Auto Maas in Gorinchem. Weer met alles erop en eraan, een zeer mooie en complete auto en met de extra inruilkorting van 1300 Euro een mooie deal kunnen sluiten.
Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011