Beste BX forummers, ik ben van plan een BX om te bouwen naar elektrische aandrijving. Tja, op benzine rijden is natuurlijk helemaal passé, wie doet dat nog? Nog even en we betalen € 2,90 per liter aan de pomp…kwestie van tijd en het is zover. Dus: motor eruit lepelen en accu’s erin. Heb dat al eens gedaan met een CX (zie aldaar op het forum). Nu heb ik 2 linkerhanden dus er ging veel - heel veel - mis, maar wel erg leuk en veel geleerd. De CX heeft ook op Citromobiel gestaan en heb er nog een paar maanden mee rond gereden; weliswaar met een gewoon ‘benzine’ kenteken maar niemand had in de gaten dat hij elektrisch aangedreven was, dus geen probleem.
Echter, de CX is niet ideaal voor dit doel: gewoonweg te zwaar. Ook zo zwaar maar reuze hip: een DS ombouwen, al is die zonder motor en bak denk ik lichter dan een CX zonder motor/bak, weet ik niet zeker. Het lichtste qua Citroen: de 2CV natuurlijk en wat betreft eenvoud ideaal om om te bouwen, zelfs als kitcar. Burton heeft al een poging gedaan en het schijnt dat de elektrische Burton zelfs al een RDW goedkeuring heeft, al is het gerucht dat die goedkeuring een beetje naar vis stinkt, maar dat terzijde - is ook een beetje off topic.
De BX leek me een betere keuze, groter, praktischer, kan meer extra kilo’s torsen (en blijft horizontaal) supervering en goedkoop aan te komen, ook de onderdelen. In deze crisistijd: het moet wel een geintje blijven natuurlijk. Maar vooral: hij weegt niet veel, 205,2 kg per strekkende meter auto en de stroomlijn is ook goed met een factor 0,34. Mijn oude XM was met 300 kg/meter een stuk zwaarder maar had wel wat meer luxe natuurlijk, groot verschil toch.Als je op benzine rijdt en je kan overal onbeperkt tanken en je krijgt na elke tankbeurt een actieradius van minimaal 800 km maakt dat extra gewicht allemaal niet veel uit, oftewel: who cares? Maar als je een relatief klein accu pakketje hebt waar je het allemaal mee moet doen, dan gaat ineens elke kilogram tellen en dan is de luchtweerstands coëfficient ook ineens heel belangrijk, vooral boven de 60km / uur.
Enfin ik heb net deze BX in de buurt van Parijs gekocht en naar Nederland gehaald en gisteren even bij de RDW geweest voor een kenteken. Hij is van 3 december 1987 en van de 1e eigenaar, oma en opa die niet meer veilig konden rijden. Altijd in de garage gestaan, 63000 op de teller. Onderhoud helemaal goed, nieuwe uitlaat, nieuwe ruitenwissers, echt in perfecte staat, van binnen en van buiten.
Hier ga ik dus alles uitslopen wat met de benzine motor te maken heeft…blok, bak, uitlaat, koelsysteem, tank: iemand interesse voor die onderdelen? Hier hoor je het blok lopen:
http://www.youtube.com/watch?v=2RDMPYVLiLU&feature=plcp
Daarna gaat er een 30 Kw luchtgekoelde elektromotor in met een Curtis controller en 32 CALB lithium 180Ah accu’s, verdeeld over de neus (waar de radiator zat), onder de achterbank en op de plaats van het reservewiel). Of het zo makkelijk gaat is even de vraag ... Eerst nu even alles eruit halen wat ik niet meer nodig heb. Zonde eigenlijk, zo’n mooi exemplaar…
Eerste uitdaging: de TU motor van de 1e serie (150A) heeft geen losse bak waar ik het blok vanaf kan halen, heb dus nog een andere bak nodig met passende aandrijfassen voor een BX. Als iemand nog een tip heeft
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nu heb je wel een flinke uitdaging: die bx van je heeft geen TU motor, maar een 150. Dus geen “tu van de eerste serie”. Die hebben dus ook een afwijkend subframe waar geen bak van een bx met een TU of XU motor in gaat passen. Wil je dus een elektromotor met een BX TU of XU bak in die BX hangen dat zal je dus een ander subframe moeten hebben, maar ook aandrijfassen van zo’n TU/XU.
Je kunt er echter ook voor kiezen om het 150 blok van de bak te scheiden en ipv de benzine gestookte motor een elektromotor boven op de overgebleven bak te zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
WE 197 heeft overigens nog wel subframe en TU/XUbakken met assen liggen. Je kunt hem een PB sturen indien gewenst.
CX GTi Turbo 2 - All Black
oh oh daar heb je de poppen al aan het dansen! Heb dus nu al de bakken, blokken en frames door elkaar gehaald! Zijn die subframes wel uitwisselbaar?
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
waterman schreef:
Je kunt er echter ook voor kiezen om het 150 blok van de bak te scheiden en ipv de benzine gestookte motor een elektromotor boven op de overgebleven bak te zetten.
Dat denk ik niet, je haalt je dan heel wat afdichtingsproblemen op de hals. Bak wordt gesmeerd door de motorolie bij deze versies…
Grt Martijn
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het kan volgens mij best wel, maar je zal een plaat moeten maken boven op de bak die voor een deksel kan zorgen. De bak is niet drukgesmeerd, dus dat zal het probleem niet gaan worden toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik bedoelde “WE187”
foutje….
CX GTi Turbo 2 - All Black
ikzelf zou proberen om een xu (diesel)bak eronder te hangen, evt heb ik die nog wel 1 voor je (mag je zo op komen halen), Verder dan ook de bijhorende assen ergens scoren. De assen zijn wat zwaarder uitgevoerd dan de 150/TU motoren.
Is het misschien geen idee om een goedkope 14Tu te pakken te krijgen, uit nederland, hoef je ook niet te importeren etc er zijn er genoeg voor 200 euro, je hebt dan een losse bak en ook gecoate leidingen. Dat deze bx 63k gelopen heeft, is vooral belangrijk voor de motor etc en die ga je er nou juist uithalen. Pak er wel 1 zonder stuurbekrachtiging, scheelt je weer wat aansluiten en blijf on de 950kg ivm de wegenbelasting, en je hebt aan de linkerkant nog een extra motorsteun op het spatbord en zijn die “150” subframes ook veel meer roestgevoeliger.
Verder zijn er wel geïnteresseerden die zo’n bx willen hebben met zo’n laag km aantal.
maar ik blijf het project met interesse volgen
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hihi, ik wil er wel een ruilen… Deze is veel te mooi om te slopen verbouwen
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Tja, ik vind het ook wel zonde geloof ik, ik sluit me bij Hilko aan! Er zijn vast wel liefhebbers die willen ruilen voor een BX met een motor met een aparte bak, volgens mij is de versnellingsbak van deze BX 1 geheel met het motorblok, dit soort blokken werden al in de Peugeots 204, 304 en 305 gebruikt, ook in de 205 geloof ik…. het is en blijft natuurlijk wel jouw auto dus jij moet er mee doen wat je wil….
Waarom wil je hem trouwens ombouwen naar elektrisch?
Ik blijf je topic met aandacht volgen.
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Nette bx, ik heb er ook wel eentje staan met losse bak die ik wil ruilen
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, heren we gaan het hier dus gewoon even hebben over het ombouwen van de BX die meneer Drs 5je NU heeft staan. ALS hij al zou willen ruilen, verkopen of inruilen dan gaat hij ons dat zelf wel melden. Tot die tijd sluiten we die discussie dus en gaan we het hebben over de ombouw naar BX Electrique, en niet over ruilen etc en ook niet over dat het zonde is om deze auto om te bouwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Uhhhh ja meneer Waterman….
Helaas mannen, het is deze ongeschonden BX waar gewoon de zaag in gezet gaat worden. Voor een experimentje moet je wat over hebben. Wat ik wil bereiken is om met een niet te kleine auto die ook nog comfortabel rijdt met zo min mogelijk elektrische energie van A naar B rijden ... dus de auto zo licht mogelijk, alles eruit wat ik niet meer nodig heb (vandaar ook de simpelste BX ... de enige extra accessoire die ik heb kunnen ontdekken is het muntenbakje) en zoveel mogelijk de stroomlijn verbeteren. De GSA scoort daar beter op (0,31) maar is iets zwaarder en een ‘top’ exemplaar kost de hoofdprijs, heb je bij BXen geen last van.
zo’n lelijke Leaf voor 35000 Euro is ook zuinig ...
34 Kwh per 100 mijl is dus 212 Watt/uur per km gemiddeld ... dat ga ik dus beter doen met de BX Electrique (hoop ik). Bij NUON kost 1 Kwh 23 cent, dus daarmee zou je bijna 5 km moeten kunnen rijden, dus 5 cent per km ... (de idiote investering in een elektrische aandrijving plus accu’s even niet meegerekend). Maar eerst de transmissie even regelen…
Je kunt er echter ook voor kiezen om het 150 blok van de bak te scheiden en ipv de benzine gestookte motor een elektromotor boven op de overgebleven bak te zetten.
...dat scheiden van bak en blok overweeg ik ook, zit de transmissie in een aparte carter achtige bak die je inderdaad kan afdichten, weet iemand dat?
Bij de CX miste ik door het weghalen van de benzine motor ook al een extra steun voor de rechter aandrijfas, die extra steun zit aan het carterpan, meegegoten in de lichtmetalen vorm. Heeft de BX dat ook? Nee toch (althans bij dit motorblok) ? gaat direkt van diff naar het wiel dacht ik
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Het lijkt me geweldig om een “elektrische BX” te zien. Het idee om iets moderns met iets ouds te vermengen om zo iets van de toekomst te maken, spreekt me erg aan. Als ik wat meer ervaring met klussen, de ruimte en de tijd zou hebben, zie ik mezelf ook wel zoiets ondernemen. Ondanks dat het als een zeer omvangrijk ombouwproject klinkt.
Je CX staat nog geregistreerd als rijdend op fossiele brandstof, las ik? Heeft het zin/is het mogelijk om zoiets om te zetten naar elektrische aandrijving? Scheelt zoiets in de belasting bijvoorbeeld? Kan het überhaupt om hier voordeel uit te slepen?
Hierboven wordt al het probleem met de versnellingsbak en aandrijfassen aangehaald. Als ik het zo teruglees zijn er andere fossiele-brandstofmodellen makkelijker om om te zetten naar elektrisch, maar ik kan me niet voorstellen dat het ombouwen niet gaat lukken met jouw enthousiasme. Het een en ander qua onderdelen wordt je al in schoten geworpen, dus ik ga er eigenlijk van uit dat het wel goed komt. In het kader van “groen rijden” zou het “doorgeven” van het motorblok en versnellingsbak naar een BX met (ernstige) motorproblematiek helemaal in het verlengde vinden vallen.
Ik ben heel -heel, heel, heel- erg benieuwd hoe het je vergaat en ik hoop dan ook dat je ons bij (bijna) elke stap op de hoogte houdt! (dat en ik ga straks het CX-ombouw-topic opzoeken/lezen).
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Er zijn toch bx diesels geweest van de 1e serie. Gebruik je daar toch een bak van?