Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die heeft ook een ander subframe. Wel zo om te schroeven overigens. Maar dan zou ik een later subframe nemen, die liggen voor het oprapen.
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Interessant.
Ik ben een liefhebber van electrisch rijden, ik ga dit topic zeker volgen.
JW
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
je gaat je bx electries maaken wat ik een super idee vind, aleen even uit nieuwschierigheid vragen. word dit een zuinige bx of ben je van plan dit een moderne bx te maken? (te denken aan: dagrij verlichting, led/halogeenlampen, 3de remlicht, alles electries en noem maar op…)
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Erg tof idee om een bx om te bouwen. Er zijn al verschillende pogingen gedaan met andere auto’s als ik zo eens google,
Los van of het allemaal kan wat regelgeving betreft zou het wel mooi zijn als de BX als vertrouwd blijft rijden. Blijft het LHM systeem bijvoorbeeld gehandhaafd?
Als de wagen dan ook nog als officieel elektrische auto geregistreerd kan worden zit je goed denk ik.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Leuk project!
Zal ik ongetwijfeld volgen.
Wat mij ook een leuk idee lijkt is ombouwen tot waterstof. Bij mijn weten kan dit met behoud van de standaard benzine motor, al zit je wel met vermogenverlies op de al niet overbemeten 1.4 motor. Maar aangezien je voorlopig nergens waterstof kan tanken ben je er niet veel mee.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ben ik de enige die het elektrisch rijden gebeuren totaal oninteressant vindt? En ja ik heb wel eens in zo’n elektrisch gebakje gereden. Auto’s hebben voor mij een bepaalde passie/emotie en dat komt grotendeels door dat brandstof slurpend ding in het vooronder, het starten, de mechanische geluiden en de benzinedamp zijn onderdeel van de beleving en de grootste “fun” maker. Het gieren van het “150” blokje? het janken van een eend? Het prachtige donkere ronken van een 24-Klepper V6 of zelfs het nagelen van een koude xud, zaaaaaaaálig!
Desalniettemin is deze BX een plaatje en ga ik de conversie mel met enige aandacht volgen, de techniek erachter is dan natuurlijk wel leuk
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Helemaal eens stan! Verder is het Helemaal niet milieu vriendelijker dan op LPG rijden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Yep ook mee eens!
Ik geef zelfs bij een heftruck de voorkeur aan een LPG apparaat boven een elektrisch piepding
Hoeveel koppel heeft die elektro motor van je.
Goede raad is voorraad
Twan238 schreef:Ben ik de enige die het elektrisch rijden gebeuren totaal oninteressant vindt? En ja ik heb wel eens in zo’n elektrisch gebakje gereden. Auto’s hebben voor mij een bepaalde passie/emotie en dat komt grotendeels door dat brandstof slurpend ding in het vooronder, het starten, de mechanische geluiden en de benzinedamp zijn onderdeel van de beleving en de grootste “fun” maker. Het gieren van het “150” blokje? het janken van een eend? Het prachtige donkere ronken van een 24-Klepper V6 of zelfs het nagelen van een koude xud, zaaaaaaaálig!
Desalniettemin is deze BX een plaatje en ga ik de conversie mel met enige aandacht volgen, de techniek erachter is dan natuurlijk wel leuk
Nooit meer startproblemen Twan! Hoewel, er zal wel veel elektronica in zitten…
bogaard77 schreef:Helemaal eens stan! Verder is het Helemaal niet milieu vriendelijker dan op LPG rijden…
Hangt er wel van af hoe de energie is opgewekt.
Als je dak vol ligt met zonnepanelen dan is het erg milieuvriendelijk….
Maar fossiele brandstof is gewoon een geweldige energiebron!
1 liter brengt je zomaar 10 kilometer verder met 120 km/h. Ga dat maar es duwen….
Ik vind het toch wel een leuk project!
Voor grootschalige toepassing is een speciaal ontworpen auto natuurlijk beter, maar het is natuurlijk wel bijzonder als er klassieker voorbij zoemt..
Een eend met een dikke motor heeft ook wel wat… Gewoon apart!
Wat een mooi exemplaar heb je weten te vinden in Frankrijk. Alles ziet er nog erg maagdelijk uit.
Erg tof project, stoer dat je zoiets aandurft.
Wat voor actieradius wens je te bereiken? Als die paar honderd kilometer moet zijn, zit je dan niet vast aan honderden kilo’s aan accu? In dat geval moet je ook denken aan remmenupdates etc., want ga je dan met een paar man op pad, zit je over het toelaatbare gewicht.
Succes met het project! Ik ga het zeker volgen.
heb destijds met veel plezier gekeken/lezen naar je cx project. Deze heb je laten gaan omdat de range niet ok was toch?
Paar puntjes.
Verdeling accus, Kun je niet op de plek van de benzinetank voor pak em beet 100kg aan accu’s kwijt? Ipv de kreukelzone waar je nu aan denkt (radiateur) 1 tikje en het is een zuurdouche voor alle omstanders. En niet te vergeten het milieu. Als het echt om het milieu gaat kun je beter kijken of je er een moderne motor in kan bouwen. Of een oude diesel met frituurolie (heel erg milieuvriendelijk).
Is het niet veel handiger om er een enorm zuinig (hoogrendements) aggregaat in te doen? Kun je het ws met veel minder accu’s doen.
Of nog beter http://www.youtube.com/watch?v=epLOEaoPMFU gratis energie te genereren. Dit is maar 1 vb er zijn er meer.
Een ander punt is dat het volgens mij veel handiger is om ipv die stomme versnellingsbak de elektromotoren rechtstreeks op de wielen aan te sluiten (2 stuks dus), kun je ook gelijk weer dat beetje remenergie terugwinnen. Je verliest met deze setup ook minder energie denk ik.
auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3
Ja, je CX project was prachtig. Het heeft zelfs mij geïnspireerd om te filosoferen over een ds electrique, ik had toen eentje zien staan voor een paar knaken met een vastgelopen motor. Ik heb niet het geld en ook geen garage om in te sleutelen, maar anders had ik allang al wat geprobeerd. Jammer dat je cx niet meer elektrisch rond rijd…
Aangezien je actieradius zo’n belangrijk punt is deze keer, zou ik als eerste die bak eruit lepelen en weggeven. Je elektromotor heeft een optimaal koppel/toeren punt, en die overbrenging zit niet in die al zo onrendabele versnellingsbak.
Ik zou op basis van de ophangpunten op het chassis en montage van de aandrijfassen een geheel nieuwe bak laten maken. Zoek via de datasheet van je elektromotor een mooi werkpunt op en laat op basis hiervan een efficiënte overbrengen maken. Laat dit uitrekenen en uitteken door een of andere student werktuigbouw en laat het maken. Misschien als het kan met een 3d printer en anders computergestuurde draai- freesbank maken. Ben je in één klap van alles af. Licht en efficiënt, want:
Een laag rendement in je elektromotor wordt dubbel en dwars vergroot met een laag rendement overbrenging = kleine actieradius.
(Of bel even naar die jongens op de TU-delft of je een paar van die wielen uit die waterstof-kart mag hebben… Dat is een zelfontworpen hoog rendement naaf-elektromotor inc overbrenging, en dat allemaal in het wiel.)
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jamooga schreef:Of een oude diesel met frituurolie (heel erg milieuvriendelijk).
Milieutechnisch is dat zo’n beetje het aller smerigste wat je kunt rijden…....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste