1 van de 2
 1 2 Volgende > 

verwarming citroën zx wordt niet meer warm genoeg
bxchic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 08 december 2012 03:35 PM

hallo ik ben de trotse bezitter van een citroën zx break 1.4.

op dit moment heb ik een probleem met mijn verwarming, deze wordt wel iets warm maar de normale warmte dat haalt die bij lange na niet.

ik heb hem al ontlucht via de ontluchtingsnippel maar helaas geen resultaat.

wie heeeft dit euvel ook gehad en kan mij helpen om dit probleem op te lossen.

grt ron

Profiel  

charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 280

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 08 december 2012 04:10 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk is je kachelradiator niet meer in orde. Komt vaker voor bij een ZX. Geen leuke klus volgens mij, radiator is niet duur, maar het is veel werk. Heb hetzelfde euvel gehad met mijn Xantia.

Profiel  

Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 440

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 08 december 2012 08:50 PM
  [ # 2 ]

Het kan inderdaad zijn dat je kachelradiateur (deels) verstopt zit. Maar ook je thermostaat kan voor het euvel zorgen. Komt de motor wel goed op temperatuur? Wanneer je thermostaat open zou blijven staan komt je motor met dit weer amper op temperatuur.

Succes!

Profiel  

charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 280

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 09 december 2012 12:51 AM
  [ # 3 ]

Als je de slangen naar de kachelradiator onder de motorkap kunt vinden is e.e.a. goed te checken. Groot verschil in temperatuur tussen ingang en uitgang betekent verstopping.

Profiel  

macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 856

Gepost: 10 december 2012 05:28 PM
  [ # 4 ]
Jay-Jay… schreef:

Het kan inderdaad zijn dat je kachelradiateur (deels) verstopt zit. Maar ook je thermostaat kan voor het euvel zorgen. Komt de motor wel goed op temperatuur? Wanneer je thermostaat open zou blijven staan komt je motor met dit weer amper op temperatuur.

Succes!

Klopt, heb bovenstaande zelf pasgeleden gehad. Thermostaat was overleden en zowel motor als verwarming kwamen niet meer op temperatuur. Even een nieuw thermostaatje geplaatst en meteen de koelvloeistof ververst en voila, de kachel en motor worden weer heerlijk warm, zelfs bij de koude momenten afgelopen weekend.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  

bxchic
< 100 berichten
Rank

Gepost: 25 december 2012 11:38 AM
  [ # 5 ]

bedankt voor jullie reacties, moet er dit over zeggen de motor wordt nu iets warmer dan voorheen komt nu op maximaal 100 graden.

dus de termostaat lijkt me niet waarschijnlijk.

Profiel  

vanderiet
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 954

- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 25 december 2012 11:59 AM
  [ # 6 ]

mijn moeders zx 1.4 reflex (inmiddels op sloop) had dit ook.

we reden een keer op een autoweg toen het opeens naar brand rook.
toen 5min daarna deed de verwarming het weer helemaal goed.
nu het euvel: er zat blad en andere troep in de verwarming waterafvoerbuis.
misschien dat u dit ook even kan doorblazen met de compressor ofzo?
ik heb er niet veel verstand van daus weet niet of dat kan.

ik hoop dat u hier iets aan heeft.
groet jasper

Huidig wagenpark:

c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4

Profiel  

Loutre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117

Gepost: 04 januari 2013 03:15 PM
  [ # 7 ]

Weet je dat je een ZX pas kunt ontluchten als je op de vulopening v.d. radiateur een opzetstuk/trechter oid. maakt (die ook echt klemt in de radiateurvulopening), en daarmee het koelvloeistof-niveau hoger maakt dan de ontluchtingsnippels? Anders heb je grote kans dat er alleen maar extra lucht naar binnen wordt gezogen.

De vulopening van de radiateur is namelijk niet het hoogste punt, met een opzetstuk kun je dit dus veranderen.

Dan is nog de vraag waarom er koelvloeistof weg is….het kan doordat er lucht in zat, die de vloeistof wegdrukt, maar kan ook een lekke kachelradiateur/koppakking/andere lekkage zijn. Ontlucht ‘m eerst op de goede manier en let dan op of de koelvloeistof op niveau blijft. Hij zal een stukje onder de opening v.d. radiateur komen te staan (omdat de rest er door uitzetting v. warme koelvloeistof eruit gedrukt wordt), maar hij mag niet blijven zakken.

Profiel  

bxchic
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 januari 2013 12:24 PM
  [ # 8 ]

ik heb zowel het dascboard als de kachel nu los en/of eruit, nu moeten nog de slangen die van buiten naar binnen gaan blijkbaar los wie kan mij zeggen hoe ik die slangen los krijg.

Profiel  

bxchic
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 januari 2013 11:05 AM
  [ # 9 ]

HELP HELP HELP

ik heb het dashboard eruit en heb net een nieuwe thermostaat eringezet, maar nu wordt mijn motor warm loopt tegen het rode vlak aan, maar de radiator blijft koud.

wie kan mij helpen, ik snap het nu effe niet meer, heb ik iets verkeerd gedaan en zo ja WAT.

Profiel  

Loutre
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 27 januari 2013 12:00 PM
  [ # 10 ]

Ik denk dat je bedoelt dat je de kachelradiateur vervangen hebt?
De thermostaat zit namelijk tegen je motorblok aan. Volg de bovenste slang van de radiateur (radiateur zit in de neus van je auto) naar het motorblok. Daar waar deze slang aangesloten zit, zie je 2 bouten zitten (sleutel 12 of 13). Als je die los zou halen, zit daar de thermostaat achter. Haal deze nog NIET los.

Er zit daar bij de thermostaat ook een ontluchtingsnippel. Het is belangrijk om hier te ontluchten, aangezien een luchtbel ervoor kan zorgen dat de thermostaat niet open gaat. In dat geval kan er geen koelwater naar je radiateur gaan (radiateur blijft dan koud).
Deze nippel moet je dus open hebben als je ontlucht, samen met de ontluchtingsnippel op de aansluiting van je kachelradiateur! Als je ontlucht zoals ik hierboven al gezegd heb, dan moet de lucht eruit komen.

Profiel  

bxchic
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 januari 2013 12:40 PM
  [ # 11 ]

Loutre,

nee heb de kachel radiateur niet vervangen maar er zat wel heel veel rotzooi in de bak waar die in zat daardoor kon de klep niet open, ik hebwel de thermostaat vervangen die inderdaad op het moterblok zit en heb hem naar mijn idee onluct bij de thermostaat en de de nippel op de slang naar de kachel, daar kwam inderdda koelvloeistof uit allen bij de nippel komt de ene keer wel koelvloeistof uit en dan weer niet.

Profiel  

Gepost: 27 januari 2013 12:45 PM
  [ # 12 ]

Dan zitten er dus nog luchtbellen in!  Wink

En je moet niet ontluchten met een draaiende motor. Op die manier blijft de waterpomp de lucht rondpompen. Dus warm laten draaien, Motor uit en dan pas ontluchten. Net zolang tot er uitsluitend vloeistof uit de nippels komt.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Loutre
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 27 januari 2013 01:01 PM
  [ # 13 ]

Heb je een trechter/afgesneden frisdrankfles op de vulopening van de radiateur geklemd? Doe een doek rond de ontluchtingsnippel van de thermostaat en laat m eens een tijdje open, meestal bubbelt het nog wel een beetje. Knijp dan ook wat in de bovenste slang van de radiateur, om daar de lucht nog wat uit te kneden. Dat gaat niet makkelijk, aangezien er maar een klein gaatje in de thermostaat zit, waar de lucht door kan.

Heb je dit allemaal gedaan, dan lijkt me dat de nieuwe thermostaat niet goed is. Haal ‘m eruit, leg m in een pannetje met water en laat het water koken. Voordat het kookt, moet je de thermostaat al open zien gaan. Zo niet, dan is ie niet goed.

Profiel  

Gepost: 27 januari 2013 01:53 PM
  [ # 14 ]

Of je hebt ‘m verkeerd om gemonteerd. Kan ook.
Hoewel hij dan meen ik juist te snel opent.  huh

Edit: weet je zeker dat de kachelradiateur zelf niet verstopt zit? Dat deze dus goed doorstroomt!
Als alles goed werkt wordt het in no-time bloedheet in een ZX namelijk. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  8)

Profiel  

bxchic
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 januari 2013 01:22 PM
  [ # 15 ]

ik heb hem nu bij alle 3 de nippels ontlucht, toch blijft de temeperatuur oplopen tot in het rode vlak, nu heb ik gehoord dat er ook een ontluchtingsnippel op het motorblok moet zitten, en daar moet die ook nog onlucht worden, maar ik kan deze niet vinden.

wie weet waar die zit.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook