Tja, maar het heeft een reinigende werking. Stel dat ze er wel vol synthetische olie in gemikt hebben, kan dat de laatste restjes koppakking weggevreten hebben waardoor ik nu mayo in m’n blok heb?
Of is het puur de dunnere olie die dit veroorzaakt? Dikkere olie geeft een ietwat hogere oliedruk lijkt me, waardoor koelvloeistof mogelijk niet de kans krijgt zich te mengen in het oliekanaal?
Nogmaals, ik had geen mayonaise voordat de auto naar de garage geweest is en die 5W40 gekregen heeft
+1 voor je onderschrift waterman!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee en nee Fred. Hooguit kan de klepdekselpakking zijn gaan lekken door het gebruik van de verkeerde olie, maar een koppakking gaat niet zo maar lek. En zeker niet in zo’n korte tijd!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat zeg ik niet, hij was al lek. Koelvloeistof in het reservoir was troebel en ik had koelvloeistof sporen over het cilinderblok lopen. Dus lek was ie al.
Maar ik heb met de oude olie 9000km gereden zonder dat ik ook maar een keer mayonaise tegen gekomen ben, heb toch wel iedere maand olie gepeild, zo niet iedere week.
Wat ik dus vreemd vind, waarom zie ik pas mayo vanaf het moment dat er 5W40 op gekomen is
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok. Maar jij gaat niet kunnen aantonen dat het gebruik van 5w40 heeft geleid tot het ontstaan van mayo. Daarbij maakt het ook eigenlijk niet uit, de koppakking is lek en was al lek dus moet de kop er toch gewoon af. En gezien de rest van de mankementen aan de auto zou ik nog eens een keer goed nadenken of je dat wel wil gaan laten doen…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik denk dat ik eerst maar eens zo’n wondermiddeltje in de koelvloeistof ga gooien en hopen dat daarmee de koppakking er weer even tegen kan. Die mayo zal er toch uit moeten, ook om er zeker van te kunnen zijn dat de lekkage dan verholpen is, dan laat ik er gewoon weer 10W40 in gooien, evt. dmv coulance van de garage omdat ze sowiezo de verkeerde olie gebruikt hebben. Ik bedoel, het staat goddomme in de handleiding wat voor olie erin moet, je mag toch verwachten dat ze die er dan ook ingooien.
Klepdekselpakking is niet zo spannend heb ik me dit weekend bekeken, dat kan ik dan zelf nog wel denk ik
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
5W40 of 10W40 of welke W wat dan ook is slechts heel globaal een indicatie van de eigenschappen van een olie. Het enige wat je erover kan zeggen is dat de 5W bij de koude start dunner is dan de 10W en warm niets, dan moet je verder kijken naar bv de kwaliteitsnormen/indeling (A1/A3/A5 SJ/SL/S etc).
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Is 5W40 niet altijd & sowieso een volsynthetische olie?
(ik werk daar nooit mee namelijk)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Goed even een vlotte update. De mayo is verdwenen, volgens de Citroen-dealer was het gewoon vocht/condens in het blok en geen koelvloeistof, want het koelvloeistofpeil is al weken lang hetzelfde gebleven. En de airco die niet inschakeld is normaal, want toen was het namelijk -5 ofzo. Hij schijnt onder een bepaalde temperatuur niet in te schakelen, anders draai je het systeem kapot (iets met koude buitentemperatuur die inherent is aan de werking van airco). Zojuist even geprobeerd en het werkte, direct even een paar km rond gereden om het systeem weer even aan het werk te zetten en hij wordt gewoon weer lekker koud.
De 5W40 die erin zit ipv de 10W40 zou overigens prima kunnen, ik kijk het nu even aan, peil regelmatig en heb ook nog geen olieverbruik ontdekt.
Voorlopig ga ik het gewoon zo laten, hooguit klepdekselpakking (laten) vervangen, want dat is toch vrij vervelend, die stank in het interieur als ik voor een stoplicht sta.
IEDEREEN IN IEDER GEVAL ERG BEDANKT VOOR HET MEEDENKEN EN DE SUGGESTIES
Enige waar ik nu nog mee zit is de toerenteller die niet werkt als de auto een dag stil gestaan heeft. Als ik dan vervolgens een stuk ga rijden springt hij na een km of 20 zo ineens weer aan. Als ik dan vervolgens regelmatig iedere dag blijf rijden (bijvoorbeeld woon-werk verkeer a 50km p/dag) werkt ie normaal. Als ie een dag of langer stilstaat niet meer, flink stuk rijden en hij werkt weer. Slechte connectie ofzo ergens, iemand enig idee waar die sensor zit? Rond krukaspoelie gok ik? En als het dat niet is, is de tellerunit gemakkelijk los te halen?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Update!
De kogel is er door. Ik ga de auto weer in orde (laten) maken. Ik heb vorige week ontdekt dat hier in Borculo (waar ik werk) een Citroen-specialist zit, doet eigenlijk voornamelijk 2CV’s, en de oude hydropneumaten (DS, CX etc.). Daar ga ik vanmiddag langs om eens naar koppakking en klepdekselpakking te laten kijken.
Planning is dat dat dit jaar in ieder geval voor elkaar komt. Ook dit jaar is de planning om te polijsten en steenslag en krassen weg te werken.
De kleine dingetjes (deurrubber opnieuw vastplakken, spoilertje van nieuwe verf voorzien, airco schakelaar maken en de koppeling is voor eind dit jaar of volgend jaar. In ieder geval, vanmiddag eerst even kijken of de auto het technisch nog waard is of dat er nog meer werk aan zit
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Oordeel:
- Roestgat op binnenscherm rechtsvoor (bij bevestiging veerpoot)
- Roestgat bijrijderskant op het punt waar de chassisbalk van voor naar achter, aansluit op de middenbalk naar de bestuurderszijde
- Wiellager rechtsvoor versleten (gezien km-stand niet gek)
- Uitlaatspruitstukpakking (veroorzaakt de ‘tik’ bij het optrekken)
- Koppakking lek
- Klepdekselpakking lek
Die laatste 3 wist ik al, maar de bovenste 2 punten zijn een probleem
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Time to say goodbye , zou ik zo denken. Naar de sloop met dat hok en iets beters weer kopen. ZX’en zijn overal te koop voor een scheet en drie knikkers.
Er is niks beters dan een ZX (hydropneumaten eat your heart out).
Voor wat ik er voor betaald heb rij ik geen auto met zoveel luxe en comfort dan met deze auto (€ 750,- voor een ZX met airco, elektrische ramen, spiegels, hoogte verstelbare stoel). Dan vind ik het eigenlijk zonde om hem naar de sloop te doen voor iets dat voor nog eens de aanschafprijs te fixen is.
Ben er serieus over aan het denken om het laswerk aan bovengenoemde specialist over te laten. En een handige harry in een doe-het-zelf garage (of iemand van hier) die me kan helpen met het vervangen van de pakkingen en wat daarbij komt kijken
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Er is niks beters dan een ZX…
*veegt tranen uit ooghoeken*
Goed, je hebt me overtuigd.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220338/#1721274
Altijd goedkoper dan een koppakking laten doen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986