Gloeikaars, gloeibougie jumper 2.8hdi 2005
ToThePoint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-05-2012

Gepost: 09 december 2012 02:26 PM

Hoi

Vooraleerst maak ik de melding dat er niets mis is !
Echter met het koude weer in aantocht had ik graag de gloei(bougie’s)kaarsen van de 2.8hdi getest.
Op zich geen moeilijk werkje, men lokaliseert het relais, en kontroleert of er een bijna kortsluiting is op de draden die naar gloeikaars gaat.
Het kon nog sneller en eenvoudiger.
Ik kocht een stroomtang die ook DC stroom meet ( zo eentje met een beugel die over een geleider gaat) en aan het stroomverbruik weet men of de 4 gloei(bougie’s)kaarsen nog ok zijn.
Ik heb 3 diesels ter beschikking.
2 ervan verbuiken +- 90A bij initieel aanzetten van het kontact en daalt dan naar 50 a 60A na enkele sec.
Logisch want daar zitten 4 kaarsen in.

Op naar de jumper, slechts 7A, dus geen extra. (7A voor dieselpomp, lichten dachboard, enz…)
Na het raadplegen van een uitgebreide manual zie ik dat er blijkbaar enkel een verwarming van de lucht is voorzien.
Kan het zijn dat er geen gloeikaarsen zijn in het motorblok ?
Vanaf welke temperatuur komt die gloeikaars die in het luchtsysteem is ingebouwd in actie ?
Ik heb gestart deze morgen ( 5 graden) en de gloeikaars komt niet in actie, zowel voor als na het starten van de motor. Ik bedoel dat het relais niet bekrachtigd word. De kaars op zich is nog ok.
Het betreft hier een euro3 motor, 2.8hdi van 2005.

Ik benadruk dat ik absoluut geen startproblemen heb. Echter nu met het koudere weer heeft de motor de eerste 2 a 300m niet veel energie (absoluut normaal vermoed ik) en condensatie uit de uitlaat wat normaal is in de weersomstandigheden van de laatste dagen.

Heeft er iemand weet of deze info klopt ?
Of er in het blok dan wel in de injectors gloeikaarsen zitten ?

Hartelijk dank bij voorbaat.

Mvg
Jean-Paul

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 09 december 2012 10:44 PM
  [ # 1 ]

Hoi Jean-paul,

De 2,8 HDI is een SOFIM motor (Iveco zeg maar).

De HDI’s waar ik ervaring mee heb zijn alleen 2,0liters, maar daarvoor geldt dat ze maar heel weinig hoeven voor te gloeien, pas als het erg koud is en dan slechts enkele seconden. Er wordt volgens de diverse RTA’s echter wel na-gegloeid, z.g.“post chauffage” dus gloeien bij draaiende motor totdat de koelvloeistof ca. 20°C is, of the toerental boven de 2000 rpm komt.

Direct ingespoten diesels hebben over het algemeen minder voorverwarming nodig, de frod transit diesel van rond 1999-2000 heeft bijvoorbeeld helemaal geen gloeibougies.

De oudere generaties diesels van citroen-peugeot met wervelkamers (indirecte inspuiting) hebben wel echt voorverwarming nodig, daar zie je ook dat soort hoge amperages bij inschakelen van contact/voorgloeien.

Wat zijn de andere diesels voor voertuigen waar je hebt gemeten? Dat kan dan eenvoudig het verschil verklaren.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 09 december 2012 10:50 PM
  [ # 2 ]

Hoe is je Frans?
schijnbaar hebben deze motoren een soort verwarming in de injecteur ingebouwd!!!

http://www.forum-auto.com/marques/Peugeot/sujet682.htm

(ik heb niet tot de laatste bijdrage doorgelezen hoor)

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
ToThePoint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-05-2012

Gepost: 10 december 2012 01:18 AM
  [ # 3 ]

Hoi

Alvast bedankt voor het delen van uw ervaring.
De andere motors zijn van fiat (personenwagens van 10 jaar oud), maar ook hdi motors.

Ik vermoed dat er wel een en ander veranderd dan wel anders is, aangezien het een euro 3 motor is.
Het zou kunnen dat de gloeikaarsen in de injectors ingebouwd zitten, maar bovenop het motorblok zit een afscherming en kan de bovenkant van de injectors niet zien.
Deze week ga ik langs bij de citroen garage en zal daar eens luisteren wat die man te vertellen heeft.

Ik vermoed ook dat het gloeien (voor dan wel na) inderdaad helemaal anders is bij deze sofim motor.
Dat er door de computer gekeken word welke de buitentemperatuur is.

Frans kent mij en ik ken frans en heb het draadje daar gelezen.
Het gaat over startproblemen (bij vorst) met de 2.8hdi sofim motor en dat men niet de oorzaak kan vinden. Niet zo specifiek over de gloeikaarsen (aantal en lokatie). De ene spreekt over EEN en een andere over DE gloeikaars(en).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook