Parkeren xantia 1.8 16V
keestramper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 16-12-2012

Gepost: 16 december 2012 03:02 PM

Als ik mijn Xantia heb geparkeerd dan zakt hij naar zijn parkeerstand. Dit is normaal bij een Xantia.

Echter waar het mij om gaat zijn de geluiden die ermee gepaard gaan. Soms zijn deze geluiden normaal in mijn oren echter soms lijkt het net op het loeien van een koe. Vandaar waarschijnlijk de naam “heilige koe”

Mijn vraag is dus is dit een normaal verschijnsel of niet?

Mijn zwager die vrachtwagen monteur is geweest zei: je mag hem niet parkeren op de handrem of de rem intrappen bij het afzetten van de motor, aangezien anders de remblokken over de schijven krassen.

Welnu dit is niet het geval. Het heeft daar niet mee te maken.

Wat is het wel of is dit normaal?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 december 2012 03:43 PM
  [ # 1 ]

Dat over die remblokken is een onzinverhaal!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 16 december 2012 04:21 PM
  [ # 2 ]

Het is inderdaad een onzinverhaal van je zwager.
Sterker nog, tijdens de rijopleiding word aangeleerd om de auto op de handrem te parkeren.
Als de handrem wordt aangetrokken dan zullen de remblokken aan de voorschijven zich vastzetten.

Ikzelf parkeer de auto altijd in de 1e versnelling om tijdens de winter bevriezing van de handremkabel te voorkomen. Dat is een raad geweest van mijn vader omdat auto’s in de 70-80er jaren de handremkabels vastvroren.
Tegenwoordige auto’s hebben dat euvel niet meer, maar toch.

Overigens ben ook heel benieuwd wat voor reacties er komen, want mijn Xant kreunt ook, aan de achterzijde, wanneer ik haar parkeer en de motor uitzet.

Joop.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 december 2012 04:26 PM
  [ # 3 ]

Ik meen trouwens dat een Xantia 1.8 16v al een anti-inzak bol heeft en dus niet in zou moeten zakken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 16 december 2012 04:50 PM
  [ # 4 ]

Volgens mij is deze anti-inzakbol bedoeld dat zij niet gelijk inzakt zo gauw je de motor uitzet.
Elke keer als ik de motor start moet ik éérst wachten tot de voor en achterzijde op niveau is gestegen, anders wordt het heel onconfortabel.

Joop.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 16 december 2012 04:54 PM
  [ # 5 ]

Maar toen ie nieuw was, bleef ie wél op hoogte staan. Het spul slijt…
Bij mij wil ie bij het starten nog wel eens een pwaaappp geluid maken, komt bij de remservo vandaan lijkt het. Aan de achterkant kreunende geluiden heb ik geen last van, mijn BX had dat wél, maar toen waren de achterdraagarm lagers compleet versleten, wielen stonden /-\

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 december 2012 04:56 PM
  [ # 6 ]

Joop49, heb je die anti inzakbol al eens laten vullen? Kan enorm helpen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 16 december 2012 05:35 PM
  [ # 7 ]

Ja, ongeveer 8 maanden geleden en de andere 5 vernieuwd.

Joop.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 16 december 2012 05:51 PM
  [ # 8 ]

Bij de HDi break van m’n vader kan het soms ook erg hard kraken als hij inzakt na het uitzetten.
Misschien stroeve veerpoten? alle bollen zijn vorig jaar nog op druk gezet.

doei

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 december 2012 06:43 PM
  [ # 9 ]

Geluid is normaal, heb ik met al mijn Xantia’s gehad, zal wel nieuwigheid zijn Smile
Soms hoor je het als de auto iets inzakt na het uitstappen, is niets om je zorgen over te maken.

Profiel  
 
keestramper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 16-12-2012

Gepost: 16 december 2012 09:21 PM
  [ # 10 ]

en het bijvullen van de anti inzakbol en de andere veerbollen wat kost dat eigelijk?

Profiel  
 
NdeJ
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 360
Geregistreerd: 10-04-2010

- Xantia 1.8i 16V Plus
Gepost: 16 december 2012 10:01 PM
  [ # 11 ]

Nieuwe veerbol kost 40 tot 45 euro, het bijvullen is ongeveer de helft daarvan.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en voor de nieuwe gaan.

Groet, Nico

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 december 2012 01:20 AM
  [ # 12 ]

Anti-zink bol (en voorraadbol) zou ik niet laten vullen, daar heb ik geen goede ervaring mee, een nieuwe is de beste oplossing. De andere bollen kun je wel prima laten vullen.

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 10 januari 2013 11:17 PM
  [ # 13 ]

Volgens mij is het niet meer dan normaal dat je Xantia zakt op het moment dat je uitstapt omdat de hoogte regelaars minder gewicht voelen nadat je bent uitgestapt ( dus de auto komt in eerste instantie omhoog ) dus wordt de auto weer op hoogte gebracht. Dit heeft niet zo veel met de anti-zink bol te maken. Dus als je weer instapt na een tijdje en je start de auto, zal de auto weer op hoogte moeten komen ( omhoog dus ).

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 11 januari 2013 04:13 PM
  [ # 14 ]

Mijn dochter zei altijd, de auto laat een scheetje…
Mijn Xant bleef het doen ook toen ik de standbol had laten vullen. Zit er niet één of andere klep die trilt met de druk vanaf de andere kant?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook