Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maus schreef:Ik denk, maar weet niets zeker natuurlijk, dat garages soms gewoon maar alles vervangen, en niet alleen hetgeen wat nodig is.
Dus ‘iets’ aan de koppeling kapot, meteen de hele boel dan maar.
Ja, en da’s heel normaal dus. Het druklager slijt in op de drukveer van de drukgroep en de koppelingsplaat slijt in op de druktafel van de drukgroep. Voor het vervangen van één van de onderdelen moet de bak er af. Dan ga je dus niet alleen een druklager vervangen wetende dat de drukgroep of plaat de volgende op de lijst is. Kan weer de bak er af.. gekkenwerk. Dus, bij koppelingsklachten altijd ALLES vervangen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
35000 Km is érg snel. Het zou kunnen dat er al een tijd iets niet helemaal goed was en dat daar lang mee door is gereden.
Als je met een slippende koppeling extra gas bijgeeft om toch maar sneller vooruit te komen dan ben je de resterende plaat binnen een paar kilometer wel kwijt. Resulteert ook in een fijn luchtje.
Je hebt een slippende koppeling als bij volledig gekoppeld gas geven de toeren wel omhoog gaan maar de snelheid niet. Dit begint als eerste irritant te worden tijdens inhaalacties.
Maareuh, wat ís de klacht feitelijk? Misschien is er wel iets anders dan de plaat versleten. Een maandagochtend-druklager kan altijd gebeuren, zelfs na 1000 km. In dat geval moet de bak er af en bij zo’n operatie worden gewoonlijk de plaat en drukgroep ook vervangen om te voorkomen dat er vroegtijdig opnieuw zo’n grote operatie nodig is, zie de post van Waterman.
Als ze alleen het lager vervangen, let er dan op dat de volledige nieuwe set wel echt geplaatst wordt. Als de plaat en drukgroep normaal gesleten zijn dan kunnen ze namelijk nog wel 70.000 km mee. Als ze die hergebruiken dan zal dat niemand opvallen…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Het komt vaker voor. Ik heb nu in korte tijd een 107 en een Aygo ter reparatie gehad met plotseling zwaar schakelen. Blijken er drukveren van de drukgroep gebroken te zijn, waardoor de aandrukring van de drukgroep scheef komt zitten. Relaas is het vervangen van de complete koppeling.
Misschien toch een zwakke plek die koppeling?
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Koppelingen in onze dienstautootjes zijn na 40.000 km meestal wel gaar… gewoon geen sterk punt van deze wagentjes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Iedereen roept dat 35.000 best snel is. Maar in vijf jaar bereikt, dus 7000 KM per jaar.
Ik gok dat er 6000KM stadsverkeer mee gereden is.
Zo ontkoppel je wat af hoor.
En meestal is de koppelingsplaat nog gewoon heel. De drukgroep is meestal de sjaak.
Mijn C5 had het na 165.000km. De koppeling was niet eens op de helft, maar de drukgroep was op.
En hoe is er de afgelopen vijf jaar mee gereden? Ik kan er 200.000 mee doen, maar ook 5000!
De mijne met een druklager die rot was.
Ik heb nog geen 50km met een gierend lager gereden.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
En er komt bij dat de c1 koppelingen wel te stellen zijn, en dit dus ook moet gebeuren bij elk onderhoudsbeurtje, in dit geval dus 5keer? (5jaar)
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 12-08-2011
- C3 Puretech 68 Collection
update zit inmiddels op 80450km , rij zowel korte als langere trajecten maar schakel alleen als het echt nodig is (goed luisteren naar het toerental icm met de schelheid die ik rij)
dus ik denk dat kim of geweoon domme pech heeft , of er is met de km gerommeld want mijn vetgemeste eend (nieuwe koosnaam) is nog geen 3 jaar oud maar heeft wel veel gereden. ik moet wel zeggen dat als ik thuis ben de auto alleen op de handrem staat en 9/10 in neutraal
maar dat kan best mijn “tik” zijn
geniet nu het nog kan van je Creature Technologie !
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Tja, het kan van alles zijn natuurlijk, materiaalpech, onoordeelkundig gebruik, wie zal het zeggen. De kilometrage is erg laag (ik heb hier twee diesels met respectievelijk 327.000 en 349.000 km op de teller staan die beiden nog met de originele koppeling rondrijden), dus heel vanzelfsprekend is het niet dat het zo snel versleten is.
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 12-08-2011
- C3 Puretech 68 Collection
dat zou mooi zijn als de koppeling zo lang mee gaat maar schijnt dat vanaf 2011 er een aantal onderdelen die vroegah snel kapot gingen vervangen zijn door meer duurzame artikkelen
geniet nu het nog kan van je Creature Technologie !
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt. De koppeling van de C1 is gewoon wat onderbemeten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En hier is de koppeling inmiddels na 40k aan het doodgaan. Hij trilt als de pest met optrekken en schakelen van 1 naar 2 is bijna onmogelijk.
Het dingetje schijnt een diameter van 180mm te hebben.
Pfffffffffffff
Ik zocht voor de grap even op google. Er zijn er nogal wat met een kapotte koppeling.
Constructiefoutje?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ze staan erom bekend. Tussen 30- en 40.000 koppeling stuk bij de C1, 107 en Aygo.
Ga je dus voor een gebruikte, vraag dan of de koppeling al vervangen is. Anders laten staan… (?)
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mijn Aygo’tje van januari 2007 met 65.000km heeft nog originele set.
Sta nooit met ingetrapte koppeling te wachten voor verkeerslicht of spoorweg, scheelt wel denk ik. Hoop ik….
Ik heb ook het gevoel dat hij ook een beetje te strak stond.
Ik heb hem iets losser gezet en hij lijkt minder te slippen.
Als ik 40 in de derde versnelling rijd en het gas in druk, lijkt het wel een automaat.
Zaterdagochtend is hij aan de beurt.