Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 05-09-2009
- ID/DS 21 Pallas
- Xantia Exclusive break
- CX 2400 GTi
We gaan weer verder met :
DAG 11 - WOENSDAG 8 SEPTEMBER 2OO4
Bodø ( N ) 80 km
Vanmorgen kom ik wat later uit bed want ik ben niet op doorreis. Ik breng een bezoek aan het vliegveld en kan intussen vanuit de terminal zien dat hier F-16’s opstijgen want Bodø heeft ook een militaire basis. Even verderop is het Norsk Luftfartmuseum en klokslag tien ga ik naar binnen. Er is erg veel te zien en de collectie is erg mooi. Ik vervolg de dag door langs de kust naar het noorden te rijden en ik kom tenslotte bij Festvàg waar ik met een ferry de fjord moet oversteken. Maar ik kom net op het verkeerde moment want er is blijkbaar een lunchpauze voor de kapitein ingelast waardoor de ferry pas over bijna twee uur vertrekt. Dat duurt mij veel te lang en ik rij weer terug naar Bodø. Ik zie boven op een rots een oud fort en rij er naar toe. Ik ben hier weer de enige toerist maar ik maak van het opgeklaarde weer gebruik om diverse foto’s te maken. Je hebt mooi uitzicht hier.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Mooi weer! Mij valt wel op dat je daar in het hoge noorden met zijn lage bevolkingsdichtheid vaak alleen bent, zelfs bij de belangrijkste bezienswaardigheden van een streek. Met een groepje noordwaarts reizen lijkt mij daarom wel zo gezellig!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 05-09-2009
- ID/DS 21 Pallas
- Xantia Exclusive break
- CX 2400 GTi
In het clubblad LaCX En Route 124 staat een prachtig stuk van Joost Hovenier over de plannen voor 2014.
En dat brengt me weer terug naar 2004 :
DAG 12 - DONDERDAG 9 SEPTEMBER 2OO4
Bodø ( N ) - Narvik ( N ) 219 km
Vanmorgen vertrek ik in de stromende regen en de auto start een beetje moeilijk. In het ochtendspitsverkeer van Bodø schiet het niet op en de motor slaat zelfs even af. Dat begint niet vrolijk. Verder op de doorgaande weg zijn de problemen voorbij. Ik tank vol bij de Esso in Fauske en rij vervolgens noordwaarts. Het blijft regenen en het zicht is matig. Als ik om half twaalf bij Bognes aankom blijkt de veerboot pas een uur later te vertrekken. Het is gelukkig even droog en als de veerboot aanmeert en alle auto’s binnen staan kunnen we vertrekken. Binnen lunch ik en het duurt niet lang voor we arriveren in Skarbaget. Vlak bij Narvik rij ik over een grote hangbrug en in Narvik zoek ik meteen het hotel op. Dat ligt hoog boven de stad in een wintersportgebied. Vandaag echter is dit bijna de hoogte waarop de regenwolken beginnen. Ik fris me een beetje op en rij weer naar het centrum. Ik kan nog net het oorlogsmuseum bezoeken. Narvik is in de Tweede Wereldoorlog flink te grazen genomen door de Duitsers. Het blijft regenen en ik ga dus niet door de stad lopen. Ik doe wat boodschappen trek me terug in m’n kamer. Hopelijk wordt het morgen beter als ik naar Zweden rij.
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Raid Arctique 2014: reisschema
In augustus 2014 zal, veertig jaar na de introductie van de Citroën CX in Lapland, de Raid Arctique opnieuw gereden worden door een groep enthousiaste CX-rijders. Het reisschema van de Raid Arctique 2014 begint vaste vormen aan te nemen.
In de Autorevue van augustus 1974 beschrijven de journalisten hoe Citroën hen uitnodigde voor een reis met onbekende bestemming. Na enige uren noordwaarts vliegen begon men zich zorgen te maken over de zomerkleding in hun bagage. De reis eindigde in Lapland, in de mijnstad Gällivare (spreek uit: Jellivare) net boven de poolcirkel. Reden van de uitnodiging was een eerste kennismaking met de Citroën CX. In het uitgestrekte Zweedse landschap bleek een 420 km lang parcours over asfalt- en gravelwegen te zijn uitgezet, waar ver weg van nieuwsgierige blikken de nieuwe Citroën CX2000 en CX2200 konden worden uitgeprobeerd. De journalisten waren enthousiast over de CX. Uitspraken als ‘Door Lapland per vliegend tapijt’, ‘Toonbeeld van gratie en comfort’, ‘Citroën’s Spaceship CX’ en ‘Car of the decade’ vind je als je de autotijdschriften van 1974 naslaat. Nadat in de maanden juli en augustus de pers uit dertien Europese landen was ontvangen, zetten de CX’en op 27 augustus koers naar Parijs. De Raid Arctique 1974 was begonnen.
Ook wij beginnen onze reis op 27 augustus in Gällivare. Ook wij vertrekken van de plek waar de journalisten in 1974 in hun blokhutten sliepen: op de berg Dundret. Dit is een typisch Zweedse platte berg, slechts 823 meter hoog. Vanaf het ski-oord op de berg is het een korte wandeling naar de top waar de zon eind augustus ‘s nachts pas laat ondergaat en kort daarna alweer op komt. De reis voert ons door de schijnbaar eindeloze Zweedse bossen naar Göteborg. De dagafstanden in Zweden zijn relatief kort, zodat er genoeg tijd is om van Zweden te genieten. Er is tijd voor architectuur, autotechniek en de plaatselijke cultuur. We bezoeken onder andere Kiruna, de mijnstad die op dit moment in zijn geheel verplaatst wordt en het Sami-museum in Jokkmokk. Vanaf Göteborg brengt de nachtboot ons naar Kiel, waarna de CX’en aan de Duitse autobahn worden toevertrouwd. Via Keulen, Aken en Brussel komen we op 1 september aan in Parijs. Na een bezoek aan Aulnay-sous-Bois rijden we naar C42 ‘la vitrine de Citroën’ aan de avenue des Champs-Élysées; de plek waar exact veertig jaar geleden 25 Citroëns aankwamen na hun lange tocht uit het hoge noorden.
Reisschema (onder voorbehoud):
dinsdag 26 augustus 2014
Proloog: Kiruna-Gällivare 175km
woensdag 27 augustus 2014
1e etappe: Gällivare-Jokkmokk-Storuman 460km
donderdag 28 augustus 2014
2e etappe: Storuman-Vilhelmina-Östersund-Orsa 600km
vrijdag 29 augustus 2014
3e etappe: Orsa-Karlstad-Tröllhättan-Göteborg 500km
nachtboot: Göteborg- Kiel 500km
zaterdag 30 augustus 2014
4e etappe: Kiel-Hamburg-Osnabrück-Keulen 525km
zondag 31 augustus 2014
5e etappe:Keulen-Aken-Brussel-Lille-Senlis 545km
maandag 1 september 2014
6e etappe: Senlis-Aulnay-sous-Bois-Paris 50 km
De CX-reizigers logeren naar keuze in een hotel of op een camping. In Zweden zullen we zoveel mogelijk gebruik maken van hutten op campings, zodat hotel- en campinggasten zo dicht mogelijk bij elkaar zijn en we samen een paar gezellige avonden kunnen beleven.
Ondertussen zijn contacten gelegd voor het bezoek aan voor de CX historische plaatsen. Daarnaast wordt door grafisch vormgever en Citroën-liefhebber Jaco Terpstra gewerkt aan een nieuwe versie van de bestikkering, gebaseerd op de foto’s van veertig jaar geleden. De reis zuidwaarts duurt zeven dagen. Wie heen via Noorwegen, Zweden of Finland rijdt, maakt in totaal een tocht van ongeveer 2 weken en 7000 km. Voor mensen met minder tijd wordt de mogelijkheid van autotransport naar Gällivare onderzocht. Bij voldoende animo kan dit best aantrekkelijk zijn. De CX’en worden voor vertrek door een CX-specialist technisch nagezien zodat de Raid Arctique 2014 net als in 1974 weer kan aantonen dat de CX betrouwbaar is op alle soorten wegen en in allerlei klimaatomstandigheden. En avant Citroën !
Opgeven voor de Raid Arctique kan op http://tinyurl.com/raid2014.
JW
Deze tekst is tevens verschenen in “La CX en Route” (nr. 124), het tijdschrift van de Citroën CX Club Nederland.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Vanaf januari maar een automatische overboeking doen ter reservering voor de Raid. Samen met vakantie geld moet het goed komen
Als mijn CX geen onverwachte grote mankementen gaat vertonen, moet het ook haast wel lukken. Inderdaad vakantiegeld en maandelijks wat opzij leggen. Het hele circus vindt gelukkig nog net plaats in de schoolvakantie alhier, dus kan ik vrouw en dochter mooi op vakantie sturen terwijl ik m’n eigen trip maak.
Enige puntje is dat ik nog een bijrjder moet vinden. Verschillende vrienden al benaderd (of ze boden zichzlf aan), maar bij het horen van tijdsbestek en kosten haakten ze af. Nog even verder zoeken dus, ik wil wel met iemand op pad waar ik twee weken lang dag in dag uit mee samen kan zijn.
Ook twijfel ik nog hoe ik de heenreis wil doen, maar dat hangt ook mede af van mijn bijrijder. Laat ik me daar eens goed in gaan verdiepen met behulp van dit topic.
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Ah, de heenreis. Het is goed dat je daar over begint.
We hebben van verschillende mensen vragen gehad over autotransport en hebben het volgende uitgezocht:
Het ziet er naar uit dat de deelnemers op verschillende tempo’s noordwaarts zullen reizen. Niet iedereen heeft de zelfde agenda. Maar we treffen elkaar op de poolcirkel! Sommigen zullen de rit naar Gällivare rijden via Noorwegen of Finland. Anderen, met minder tijd tot hun beschikking, zullen juist zo snel mogelijk in Gällivare willen aankomen. Voor deze mensen hebben we enkele mogelijkheden op een rijtje gezet. (Let op de genoemde prijzen zijn inschattingen, maar het geeft een idee van de mogelijkheden)
Belangrijkste data:
Vertrek Kiruna Dinsdag 26 augustus 2014 (proloog)
Vertrek Gällivare Woensdag 27 augustus 2014 (1e etappe)
Aankomst Parijs Maandag 1 september 2014.
HEENREIS OPTIE 1: Boot en Autotrein
Dit vind ik zelf een mooie optie. Je reist veelal slapend en komt via Finland aanrijden in Kiruna.
Je hoef vrijdagmiddag pas te vertrekken en komt maandagmiddag aan in Gällivare/Kiruna.
Daarbij krijg je dan ‘gratis’ een dag in de stad Helsinki.
-Vrijdag per CX vanaf huis naar Travemunde (D) ±550km
-Zaterdagochtend (4:00u) -Zondagochtend (9:00u): FerryTravemunde-Helsinki
-Zondagavond (19:30u) - Maandagochtend (8:30u) Autoslaaptrein Helsinki-Rovaniemi
-Maandag Per CX van Rovaniemi Gällivare/Kiruna Maandag (±350km)
Indicatie kosten: ±eur1100 per CX met twee personen (incl. hut op de ferry, couchette in de trein, en benzine in de CX)
HEENREIS OPTIE 2: Autotransport
Niet de goedkoopste optie wel de snelste.
We hebben een aantal transporteurs benaderd. De CX wordt met een vrachtwagen naar Lapland getransporteerd. Zelf reis je in één dag met het vliegtuig en de trein naar Lapland. Het voordeligst is om dit met zeven CX’en tegelijk te doen. Bij een groter aantal wordt de CX niet vlak vervoerd wat wel aan te bevelen is. Bij een kleiner aantal lopen de kosten flink op. Als de transporteur een terugvracht heeft zullen de kosten afnemen, maar dat is niet lang van te voren in te schatten, en gezien de ligging van Gällivare ook niet direct aannemelijk.
Indicatie kosten: ±eur2200 per CX met twee personen (incl. Autotransport, Vliegticket Stockholm, Nachttrein met couchette)
HEENREIS OPTIE 3: Zelf rijden via de snelle route (Zweedse kustweg E4)
Wie zelf rijdt kan zaterdagmiddag vertrekken. De route naar Gällivare/Kiruna over de spectaculaire Grote Beltbrug en Sontbrug is ongeveer 2900 km. De route over de E4 is niet spectaculair maar wel mooi. Vooral bij de Sontbrug en de Grote Beltbrug, en bij Höga Kusten.
Indicatie kosten: ±eur780 per CX met twee personen (inc. benzine voor de CX, Tolbruggen en 2 hotelovernachtingen)
HEENREIS OPTIE 4: Zelf rijden via de uitgestrekte route
Als je de tijd hebt neem je natuurlijk een week extra. Dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Finland, Noorwegen, Noordkaap, Finnmarksvidda etc.
De route via Noorwegen is bijzonder aan te bevelen en maakt van de Raid Arctique afwisselende reis met grote verschillen in type landschap.
JW
Ha, dank voor dit overzicht. Ik ben namelijk vreselijk slecht in het uitstippelen van grote reizen en wilde al vragen om een helder overzicht.
Even voor de volledigheid, wat is het meest recente inzicht over de kosten voor de terugreis, de daadwerkelijke Raid Arctique?
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Ja, dat vroeg ik mij ook af… is daar al een beetje grofweg iets in te schatten?
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
In de eerste tekst (klik) hebben we de kosten ingeschat op ongeveer eur 2800 per CX met twee personen (dus eur 1400 pp.) voor de rit Gällivare-Parijs. Dat is inclusief brandstof, vijf hotelovernachtingen, maaltijden, koffiestops, overtocht nachtboot met 2 persoonshut, tol en entreegelden etc. Ik zou met een bedrag in die orde van grootte rekening houden. Overnachtingen kunnen wellicht wat goedkoper (vooral voor de kampeerders) maar andere kosten zijn redelijk stabiel.
JW
Top! Dit gaat heel erg helpen bij het maken van plannen en bij het vinden van een bijrijder.
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De heenweg kan ook via de boot Kiel - Oslo en dan via Noorwegen naar het noorden rijden.
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Klopt, die valt voor mij onder optie 4 en is zeker een mooie route.
Houd er wel rekening mee dat je voor de tocht via Noorwegen de nodige tijd
moet uit trekken.
JW
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom de nodige tijd?
Uit me hoofd, dat was iets van 1500 km. Dat zou te doen zijn met 1 overnachting ergens halverwege.