Maak ons even lekker zeg, we moeten nog 6 weken…
Wat een zomers weer ineens in Nederland, zou het straks in Zweden ook zo warm zijn?
Om goed voorbereid op weg te gaan, heb ik vanavond m’n airco maar even uitgebreid getest.
Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ga je de hele Raid zo filmen?
En dan bij terugkomst familie en vrienden uitnodigen om de film te bekijken. Tweeënhalf uur aaneen naar een voortkabbelend landschap turen.
Totaal aantal Berichten: 1929
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Ik zit hier met heel sloom internet in de Alpen.
Maar begin ondertussen wel benieuwd te worden wat er op het You Tube filmpje staat.
-Jaco met een nieuwe airco in de TRS.
-Jaco met de CX raampjes open.
-Jaco met zijn hoofd uit het raam van de auto.
-Jaco naast de CX in de schaduw van een grote boom.
-Jaco met ontbloot bovenlijf in de Citroën CX.
Gelukkig heeft Lapland standaard airco buiten de auto zodat dit laatste beeld ons bespaard blijft.
JW
Haha, nee het antwoord zit er niet tussen. Kan je niks spannenders bedenken?
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Voor de Raiders die door Noorwegen rijden:
In Noorwegen moet je voor veel wegen, tunnels, bruggen en binnensteden tol betalen. Voor Noren gaat dat automatisch met een Autopass kastje in de auto.
Als je als buitenlander zonder zo’n kastje een automatisch tolstation passeert dan wordt je kenteken gefotografeerd. Dan krijg je achteraf een factuur met een opslag (een soort boete) thuisgestuurd.
Dit kan je voorkomen door je auto en je credit card vooraf te registreren op http://www.autopass.no/en/visitors-payment en een saldo aan te maken waaruit de tol betaald wordt. Wat je over hebt van je saldo wordt achteraf weer terugbetaald.
Daarnaast zijn er op diverse plaatsen ook nog niet-automatische tolhokjes, waar dus een mensch van vleesch en bloed in zit. Wat ik gelezen heb, is dat je daar meestal alleen contant kan betalen, dus niet met credit card. Dus ook een stapeltje kroontjes in de auto hebben!
Dank voor de tip, Peter. Ik ga dat even regelen.
Andere vraag aan jou: Bij een stukje teruglezen, zag ik dat jij op 20 augustus van Geiranger naar Valldal vaart. Misschien leuk voor ons om ook dat stukje te varen. Maar moet deze Ferry van tevoren geboekt worden?
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hebben we inderdaad van tevoren geboekt. Ik schrok een beetje van de prijs, maar cool blijven onder hoge prijzen is een mindset die je nodig hebt in Noorwegen, heb ik begrepen… Dus dit nu te betalen zie ik als alvast een beetje wennen…
Boeken doe je hier.
Om welke tijd heb jij de boot geboekt?
Komt op 690 Kronen voor een auto met twee volwassenen, zie ik dat goed? Dat is ruim €82,-. Maar het scheelt natuurlijk wel weer een stukje rijden, is ook wat waard.
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Om 12.00 uur, zodat we ‘s middags nog de Trollstigen kunnen rijden en in de buurt van Åndalsnes overnachten, da’s het plan.
Ja, met 3 volwassenen is het nog meer natuurlijk, maar inderdaad benzine is ook een kostbaar goedje in Noorwegen.
Zo te lezen heb jij de plannen al aardig uitgestippeld. Zie je het nog steeds zitten om min of meer gezamenlijk op te rijden? Niet als colonne natuurlijk, maar wel met gezamenlijke verzamelpunten ‘s avonds en eventueel ook tussendoor?
Zo ja, dan moeten we misschien even wat meer planningsinfo uitwisselen. Zo niet, dan ook goed en trekken we gewoon ons eigen plan.
Weet niet hoe Guzziman hierover denkt?
Totaal aantal Berichten: 1929
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Mijn familie in Zweden heeft het plan opgevat om langs te rijden tijdens de lunch in Östersund. Leuk, we beginnen ondertussen heel wat aanspraak te krijgen, ook met de bezoekjes van Zweedse CX rijders langs de route en een aantal bijzondere gasten op het continentale deel van de reis. Als ik tijd heb wil ik nog een aantal Zweedse oldtimerbladen op de hoogte brengen, maar ik weet niet of dit nog lukt. Ik heb in de weken voor de Raid een behoorlijk druk programma. (Gelukkig gevolgd door een ontspannen stukje sturen door de eeuwig zingende bossen van Skandinavië)
JW
Totaal aantal Berichten: 511
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
jaco schreef:Zo te lezen heb jij de plannen al aardig uitgestippeld. Zie je het nog steeds zitten om min of meer gezamenlijk op te rijden? Niet als colonne natuurlijk, maar wel met gezamenlijke verzamelpunten ‘s avonds en eventueel ook tussendoor?
Zo ja, dan moeten we misschien even wat meer planningsinfo uitwisselen. Zo niet, dan ook goed en trekken we gewoon ons eigen plan.
Weet niet hoe Guzziman hierover denkt?
Nel en ik hopen elke avond met jullie de dag door te kunnen nemen, maw het zelfde eindpunt te bereiken.
Ik heb niet het idee dat we elkaar niet kunnen luchten of zien. Of Jaco moet echte toppless gaan!
Mocht Peter zijn overnachtingsplaatsen alvast met ons willen delen (PB?) Dan kunnen we wellicht ook reserveren.
Wij nemen sowieso wel een tent mee, die past nog wel naast de kist met onderdelen.
Woensdag ondergaat de CX haar APK bij Johan. Dan rest hopelijk alleen het stickers plakken nog.
Jan
Hoi Jan, als Nel en jij het kleffe gedoe van Adri en mij kunnen verdragen, dan zien wij het natuurlijk ook wel zitten om samen de avonden door te brengen. (Ik weet dat Adri dat ook zo voelt).
Voor mijn eigen gemoedsrust wil ik toch proberen het reisplan wat concreter te maken. Ik besefte gisteren ook dat hoe meer je aan het toeval overlaat, hoe groter de kans dat je dingen gaat missen die je eigenlijk wel wilt doen, gewoon omdat het dan ineens niet uit blijkt te komen. Kortom: de ‘essentials’ moeten wel een beetje ingepland worden.
Het Geiranger Fjord en de Trollstigen zijn twee van de essentials wat mij betreft. En ook de Atlanterhavsveien. Daarom ben ik er wel voor om op 20 augustus aan te haken bij Peter en zijn gezin; 12.00 uur de Ferry van Geiranger naar Valldal en daarna de Trollstigen. Hopelijk is Adri het daar ook mee eens.
Misschien kan Peter via PB of e-mail zijn reisschema met ons delen? Als hij daar geen bezwaar tegen heeft tenminste.