Hallo!
Ik heb op mijn CX 22TRS een set goede gebruikte winterbanden gemonteerd (195/70-R14) (De kwaliteit van de set is op een andere CX bewezen)
Op mijn CX echter is de auto vanaf 95km/h volledig onbestuurbaar: gaat als een dweil over de weg en is moeilijk in het spoor te houden. Echt link!
Bandenspanning en looprichting klopt. Banden zijn gebalanceerd en auto is recent uitgelijnd.
Ik vind het echt een raadsel… Heeft iemand een idee??
Met dank, Pieter
Hoeveel profiel zit er nog op?





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Tja,
zitten ze allemaal goed vast en met de juiste bouten ? en als je de orginelen velgen en banden terug zet is het dan weer normaal ?
misschien is er iets anders ontwricht tijdens het monteren en verdenk je nu de winterbanden, ik zou dus eerst alles weer maken zoals het was en dan eens verder kijken
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Je hebt ook de zelfde volgorde?
Dus was links voor was is nu ook weer links voor?
En Rechtsvoor is weer rechtsvoor?
Als je dat rechts doet dan gaat de cx beroerd rijden!
Met een rijrichting zou je dan bijna niet mis moeten gaan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mark Gielen schreef:Tja,
zitten ze allemaal goed vast en met de juiste bouten ?
Inderdaad! Wat voor velgen heb je normaal onder je auto? Staal of lichtmetaal? En wat zit er nu onder? En met welke bouten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de reacties! Alles zit goed vast met de bouten die ook voor de zomerbanden gebruikt worden. Ook het type velg (standaard staal) is hetzelfde. Montagevolgorde klopt en profieldiepte is plm. 5 a 6 mm.
Rara…





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
van de stalen velgen zijn er ook 2 type’s eentje met opstaande randen langs de bout gaten, dit is een reservewiel voor alu velgen, heb je niet toevalig zo’n velg er tussen zitten ? dan zijn de bouten nl te kort.
en anders terug naar de oude situatie met zomerbanden en dan kijken of het probleem er niet is.
Mark
CX 2000 pallas ‘78




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bouten te kort gaat hij niet zwabberen,
Alleen hele grote kans t het wiel losloopt/ niet goed vast kunnen krijgen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Zomaar een paar dingen die in mij opkomen:
Zitten de remschijf scrhoefjes erin, maw kan er vuil tussen schijf en naaf zitten.
Heb je ergens veel speling in de voortrein?
Doet je km teller het (snelheids afhankelijke bekrachtiging).
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
erikkuiper schreef:Zitten de remschijf scrhoefjes erin, maw kan er vuil tussen schijf en naaf zitten.
Heb je ergens veel speling in de voortrein?
Dat gaat toch niet ‘ineens’ op het moment dat iemand andere wielen onder zijn auto schroeft?
De theorie van de kapotte kabel van de centrifugaalregelaar lijkt me iets aannemelijker, alleen kan ik dat ook niet echt rijmen met het wisselen van banden. Het zou toeval kunnen zijn.
Maar zoals gezegd zit er maar één ding op en dat is de oude wielen er weer op en dan kijken of het verdwenen is. Dan weet je in elk geval of het aan de auto of aan de wielen/banden ligt.
Wel vreemd dit ja….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
@leontien: het is een vreemd iets, daarom zal de oorzaak ook wel niet voor de hand liggen.
En ik kan me voorstellen dat met een ander profiel / slijtage patroon speling ineens veel beter merkbaar is.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v