Alleen oppassen voor kortsluiting denk ik, een boutje steekt wat uit…
Maar heb je nou een stukje fietsband onder dat relais zitten?
Zou het ook nog kunnen dat dat gesoldeerde stuk de aansluiting van de spoel is?
En dat het soldeerpunt een beetje suf is geworden?
En dat je met even solderen de verbinding kan verbeteren?




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
http://www.youtube.com/watch?v=W5_9gTVxeaA
Is dus toch anders dan ik dacht. Groene aansluiting is continue + en de rode is dus voor contactslot.




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Alles schoongemaakt, soldeerpunten opnieuw gedaan, kabel startmotor er goed op gedaan en het niet doen.
Het relais doet het op de test buiten de auto wel, maar in de auto gebouwd niet. Maar… als ik tegelijk start en een klein tikje tegen het relais geef doet het relais het wel. Conclusie: contactslot goed (gelukkig) en relais stuk. Ga een andere halen.




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
@ H@ns: Jazeker, tussen accuhuis (aarde) en +pool aansluiting/startrelais zit een stukje fietsband. Geklemd over de +pool. Zo voorkom ik dat mocht je per ongeluk leunen op de klem en geen contact is met aarde. Het is maar een kleine afstand. Dit was trouwens een tip hier op het forum.
J.Werges schreef:http://www.youtube.com/watch?v=W5_9gTVxeaA
Is dus toch anders dan ik dacht. Groene aansluiting is continue + en de rode is dus voor contactslot.
Professionele apparatuur!
Hebben wij ook weer wat geleerd, ook wat betreft het toepassen van fietsbanden…
Zo’n nieuw relais is zo gek nog niet, op een gegeven moment worden die “bloemblaadjes” op dat grote contact een beetje gaar.
Ik vond dat relais altijd wel handig met kleppen stellen…
Zelf heb ik het relais op de startmotor (‘72).
Gelukkig hebben ze heel strategisch een stekkertje gemaakt in de aansturingsdraad bij de pluspool…




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Na het inbouwen van een ander startrelais ook geen reactie.
Nu lijkt het er dus op dat het circuit niet gesloten wordt. Zoals anderen al opmerkten zou het misschien een massa probleem kunnen zijn. Maar dat gold voor andere typen DS. Kan het ook voor mijn ID20 een oorzaak kunnen zijn?
Zo ja, welk draadje moet ik dan loskoppelen en direct aan massa leggen? Ik heb het elektrisch schema gescand en wat foto’s gemaakt. Ik denk dat op foto3 de Bc1 (wit manchet) en Mr3 (bruin manchet) de draden zijn die van het contactslot afkomen. Is er iemand die dit eerder gedaan heeft?
schema:
foto1
foto2
foto3
Hier heb ik ook eens mee lopen puzzelen… Op je laatste foto zie je een bruine en een witte draad. Als ik het me goed herinner heb ik de bruine (marron 3), komend van contactslot, aan massa gemaakt. Daarna kon ik de auto gewoon weer starten met het contactslot.
Heb je nieuwe relais al buiten de auto getest?




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Het andere relais deed precies hetzelfde als mijn relais. Ook buiten de auto bij de test.
Maar ik heb goed nieuws: de oorzaak was inderdaad het ontbreken van een goede massa.
Nadat ik op de bruine draad (zie foto3 hierboven) een directe draad naar de accu had aangebracht: prachtig starten.
Repelsteeltje: Hier heb ik ook eens mee lopen puzzelen… Op je laatste foto zie je een bruine en een witte draad. Als ik het me goed herinner heb ik de bruine (marron 3), komend van contactslot, aan massa gemaakt. Daarna kon ik de auto gewoon weer starten met het contactslot.
Eerst nog ff gecheckt met spanningsmeter of het de goede draad was, maar dat bleek te kloppen.