weet je zeker dat die riem niet een hele tand verkeerd zit?
ik heb geen idee hoeveel het scheelt met nieuwe of oude ring, ik merk het met een stift.
en dan is het verschil niet echt zichtbaar.
die koperringen zou je even kunnen meten met de oude ringen en brandringen.
als je terugrekent met 0,3 mm extra kun je wel berekenen of die brandringen wel goed aangedrukt worden.
zo ja dan zou ik het wel aandurven.
kun je geen apk zonder roetmeting doen?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
erikkuiper schreef:weet je zeker dat die riem niet een hele tand verkeerd zit?
Absoluut! Het verschil is nog minder dan een halve tand.
Ken helaas de onderhoudshistorie niet, dus weet niet hoe lang de riem er al om zat.
Maar een riem rekt in de loop van de tijd, dus de inspuitpomp gaat steeds iets later inspuiten.
Vervroegen is dus de enige optie.
En een tand later dan nu geeft een nog veel schever beeld.
erikkuiper schreef:kun je geen apk zonder roetmeting doen?
Helaas niet!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
je mag ook niet te hard rijden, en toch zijn er zat die het doen
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nog 2 afdichtringen van de juiste dikte gevonden, we kunnen weer verder!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een goed en een minder goed bericht.
Het goede: de motor loopt weer en netjes!
Het minder goede: hij lekt kvs!
Na het opstarten keek ik even naar de krukaskeerring om te zien of die goed afdicht.
Dat gelukkig wel, maar toen zag ik spettertjes.
Dat blijkt onder de kop vandaan te komen en wel op de hoek bij de inspuitpomp, zeg maar onder de olieslang naar de turbo.
Shit dus!
Er wordt geen druk in het koelsysteem opgebouwd, dus hoop ik dat de kop niet krom is, maar alleen op de bewuste hoek naar buiten lekt.
Gelukkig ontdek ik het nu en niet onderweg naar de sneeuw over ruim een week.
Een geluk bij een ongeluk, de benodigde materialen heb ik al in huis!
In de tijd dat ik met mijn Ambulance reed al eens aangeschaft, namelijk een set kopbouten, een losse koppaking en een complete pakkingset voor de kop.
Ervanuit gaande dat de kop niet gevlakt hoeft te worden, lukt het dan om de pakking te vervangen met een dag sleutelwerk?
En iemand nog tips and trics?
Boog vast en zeker.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja ga eerst maar eens 130 rijden een kwartiertje of zo.. Dan weet je snelgenoeg op hij druk opbouwt. Mijn kop was ook niet krom en tot 110 was er niks aan de hand…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het naar buiten lekken van de koppakking komt hoogst zelden voor bij een cx. Je moet dat systeem eigenlijk eventjes goed onder druk zetten (afpersen) en nog eens heel goed kijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
tot niet zo heel lang geleden had ik gezegd dat hij daar niet kan lekken.
als je geluk hebt komt het uit de wisselaar van de dieselverwarming.
koppakking wisselen valt wel mee.
mooi shit in elk geval
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Bij de mijne zweette hij op precies dezelfde plaats. Ik heb toen de koppakking vervangen voor alle zekerheid. Aan de pakking kon je het later ook zien.
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb wel gezien dat als het blok op bedrijfstemperatuur komt de lekkage minder wordt dan wel minder zichtbaar wordt.
Komt echt onder de pakking vandaan en niet bij de dieselvoorverwarmer.
Morgen eerst de voorruit plaatsen en de APK doen, zodat we weten wat er mogelijk nog meer gedaan moet worden.
Wel al gezien dat de brandstofretourleiding zweet bij het verzamelstuk naast de peilstok.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nog even een vraagje over de wagenhoogte controleren/stellen.
Zowel mijn RTA als mijn Vraagbaak laten zien op welke plek onder het subframe gemeten moet worden.
Overigens is het plaatje in de Vraagbaak een tekening van de foto in de RTA.
Aan de voorkant is dat duidelijk, 165 +/- 8 mm onder de punt vlak voor de onderste draagarm.
Alleen aan de achterkant kan ik niet goed zien waar ik 215 +/- 8 mm moet meten, het lijkt op iets voor het einde van het subframe zeg maar thv de veerbol, maar is dat op het platte vlak of op de omgezette rand?
Kan iemand met een pijl op een foto aangeven waar exact te meten?
Alvast bedankt daarvoor!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Bij die van ij lekte die ook op precies dezelfde plek. Gewoon koppakking wisselen. Ik zou wel voor de zekerheid de kop vlakken. Zonde van de tijd en de nieuwe koppakking als die nadien toch weer gaat lekken. Voor die 5 tientjes gewoon laten vlakken, is het meteen goed.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Vanmorgen bij m’n garagehoudende zwager de voorruit geplaatst.
De ruit van 6,5 mm en het soepelste ruitrubber gebruikt.
Benodigd gereedschap: 4 handen, 1 touwtje en een lik bandenmontagevet.
Na montage de pees erin gepield, hiervoor gebruikt: vaseline en een klein plamuurmesje.
Vanmiddag wordt de APK gedaan, sowieso geen goedkeur, want de motorkap ontbreekt nog.
Afkeur wegens uitstekende scherpe delen!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lijken die hoeken onder het raam nu helemaal rot (boven de LHM pot)?
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
René Jongejan schreef:Oorzaak van lekkage aan de linkerkant zeer waarschijnlijk gevonden!
Vandaag de motorkap gedemonteerd en aan de linkerkant waren de aan de onderzijde vastgelaste moeren waar het scharnier mee vastzit gewoon los.
Daar heeft het dus langs gelekt en als het daar lekt, komt het idd achter de schutbordbekleding, zoals Frank al aangaf.Dus grondig schoonmaken, tegen verdere corrosie behandelen en met kit o.i.d. wederom monteren.
Kijk
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.