Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Na ruim 3 weken radiostilte zal ik jullie maar weer eens op de hoogte brengen van mijn ervaringen en belevenissen met de oude grijze dame.
Nadat ik de kop eraf had gehaald, begonnen met het schoonmaken van beide pasvlakken van de koppakking.
Ook de zuigerbodems met Scotch-Brite ontdaan van de aanwezige aanslag, viel mij mee hoeveel daar op zat na ruim 330.000 km.
Al doende bezig zag ik in de bodem van zuiger 3 een kras, die van voor naar achter liep, dus haaks op de zuigerpen.
Toch maar nog verder schoonmaken, bleek dus geen kras te zijn, maar een barstje/scheurtje.
Had er weinig vertrouwen in, dus besloten om de zuiger te trekken.
Ergo, olie eruit, carterpan eraf, olieaanzuigpijp weg, lagerkap los en de zuiger naar boven toe eruit gedrukt.
Aan de onderzijde van de zuigerbodem was niets te zien, ook liep het scheurtje niet door in de zuigerwand, echt alleen in de bovenkant van de zuigerbodem.
Besloten om de zuiger gewoon weer te plaatsen, had ook geen alternatief op dat moment.
Tijdens het schoonmaken van de binnenkant van de carterpan trof ik letterlijk oud ijzer aan.
Links zijn allerlei brokjes uit de bovenrand van de stoterbussen te zien en rechts een ring van een klepsteelafdichtring!
Ook delen van de ringen van de tuimelaaras gevonden, het grootste deel kwam trouwens uit de cilinderkop zelf.
Voordat ik mij realiseerde dat het de stalen ring van de klepsteelring betrof had ik overigens de kop er al weer opgelegd en vast getrokken.
De kop toen maar eens goed geïnspecteerd en inderdaad, op de inlaatklep van cilinder 2 trof ik het restant van de afdichtring aan.
Wat was wijsheid, maar even in overleg met m’n garagehoudende zwager, zijn mening: gewoon gaan rijden, kan hooguit wat meer olie gaan verbruiken.
Er zijn zelfs motoren geweest zonder.
De ringen om de tuimelaaras waren overigens wel allemaal aanwezig.
Conclusie, dit blok heeft al eens een optater gehaald, bijna zeker een gebroken distributieriem.
Toch besloten met de CX op wintersport te gaan onder het motto: als de kop er niet af geweest was, had ik dit allemaal niet eens geweten en ook gewoon gegaan!
Zo 16-2: zuiger teruggeplaatst en kop erop gelegd
Ma 17-2: kopbouten aangetrokken en blok verder opgebouwd
Di 18-2: dagje naar de Achterhoek om de hemel en stijlen opnieuw te laten bekleden
Wo 19-2: radiateur en ventilatoren gemonteerd en koelsysteem gevuld, motor warm gedraaid tot ventilatoren inschakelden.
Do 20-2: kopbouten nagetrokken, hemel en stijlen geplaatst, interieur gemonteerd, APK-bewijs gehaald en ontschorst
Vr 21-2: toch problemen, olielekkage en lucht in brandstofsysteem!
Blok bleek op aanzuigpijp van smeeroliepomp en retourpijpje van turbo olie te lekken, beide bij de aansluiting op het blok.
Dus weer de olie eruit, de boel los en schoongemaakt.
De aansluiting van de aanzuigpijp van de smeeroliepomp is met een flensje waarin een driehoekvormige O-ring zit, het is een soort schuifconstructie om wat thermische zetting op te kunnen vangen.
Ring was door ouderdom niet soepel genoeg meer, maar bij gebrek aan iets anders met wat vloeibare pakking weer gemonteerd en dicht gebleken.
Ook nog even een nieuwe kop voor het brandstoffilter gehaald.
Luchtproblemen zijn hiermee nog niet volledig opgelost, alleen na een langdurige stilstand in de eerste minuut nog onrustig lopen.
Heb al een vermoeden waar de lucht vandaan komt.
‘s Middags nog even een radio met losse CD-wisselaar ingebouwd, we willen tenslotte wel muziek onderweg, de dakkoffer geplaatst en geladen.
Einde van de middag eindelijk klaar voor vertrek, wat voor die nacht om 2 h gepland stond.
Had tot dat moment ca. 50 km met de auto gereden, dus de betrouwbaarheid moest maar blijken tijdens de heenreis.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
‘s Nachts, het eerste stuk op de A7 in zuidelijke richting nog even rustig aan gedaan, er stond een flinke tegenwind en je rijdt wel met zo’n plastic doodskist op het dak.
De temperatuur in het koelsysteem bleef echter mooi stabiel iets onder de 90 graden, dus later op de A1, A30 en A12, waar toegestaan, een kruissnelheid van 120 km/h op de Tomtom gaan rijden.
Ook op de autobahn voor deze snelheid gekozen.
Bij de eerste stop, raststätte Hünxe-West, alle niveau’s even gecontroleerd, maar geen bijzonderheden.
Weer verder op de A3, op het heuvelachtige stuk richting Wiesbaden wel gemerkt dat de fut een beetje uit het blok is, moest zelfs wel eens terug naar 4 om het toerental boven de 2500 rpm te houden, onder de 2000 gewoon niet genoeg koppel.
Is ook maar 95 pk en die zullen lang niet allemaal meer beschikbaar zijn.
M’n XM 2.1 TD met 110 pk deed het wat dat betreft stukken beter op dit traject.
Bij de tweede stop een halve liter olie bijgevuld, er was ondertussen door het klimmen waarschijnlijk al iets verstookt.
Ook zie je tijdens het klimmen de koelwatertemperatuur wel flink oplopen, tijdens de eerste klim op de A8, net na de bocht bij Karlsruhe, zelfs even 101 gezien.
Dit wordt natuurlijk in de kop gemeten en niet ter plaatse van het thermocontact in de radiateur.
Je ziet wel degelijk verschil in het temperatuurverloop, wanneer de motor fors wordt belast, ten opzichte van het geleidelijk opwarmen bijvoorbeeld in de file. In het eerste geval stijgt de temperatuur in de kop wel 5 tot 6 graden hoger door dan in het tweede.
Maar uiteindelijk zaterdagmiddag om ca. 14:00 h zonder problemen ter plaatse aangekomen, was dus een testrit van 970 km!
Halverwege de week, moest wat uit de auto pakken, centrale vergrendeling werkt niet meer?
Accu volledig plat! Mbv startkabels weer tot leven gewekt en toen bleek dat een achterleeslampje in de binnenverlichting was blijven branden.
Op de dag van vertrek, za 1-3, weer de startkabels nodig om tot leven te komen.
De terugreis verliep eigenlijk net zo voorspoedig als de heenreis, tot ca. 20 km voor thuis.
Het laatste stuk op de A7 liep de koelwatertemperatuur al heel langzaam op, maar ja, het paard rook de stal, dus we gingen iets sneller.
Bij Middenmeer de snelweg af en in het dorp liep in 1 keer de temperatuur op naar 100.
WTF!
Dus auto aan de kant en motorkap open, een fontein van koelwater op het reservewiel.
Wat bleek, het zwarte ontluchtingspotje was gescheurd en spoot.
Maar geen melding van te laag niveau gehad, rara?
Ook een vreselijke rotte eieren-stank tpv de accu en die stond gewoon te dampen.
Gelukkig heb ik daar familie wonen, dus wat koelwater bijgevuld en auto bij hen geparkeerd.
Werden ook nog keurig thuis gebracht.
De volgende dag met ander potje heen, vervangen en kvs bijgevuld.
Laadspanning gemeten, die bleek 18,5 V te zijn, accu gedeeltelijk droog gekookt.
Wel gewoon thuis gekomen.
Dynamo heeft nieuwe spanningsregelaar gekregen en de accu had de aanslag niet overleefd, dus dat werd ook een nieuwe.
Verdacht eerst het niveaucontact in het expansievaatje, want die was door aanslag doorverbonden.
Maar het bleek de bijbehorende module te zijn.
Niveaubewaking getest en nu in orde bevonden.
Al weer een aantal ritten gemaakt.
Was eerst bang dat het ontluchtingspotje was gesneuveld door een te hoge druk in het koelsysteem.
Maar de drukopbouw is normaal, niet meer dan door de opwarming, dus de kop heeft geen knauw gehad.
Alles bij elkaar een testrit van bijna 2000 km.
Heb ondertussen al een nieuw lijstje gemaakt van nog aan te pakken zaken.
Een storende factor bijvoorbeeld is het herrie maken van de deurruitrubbers, die zijn allemaal op de achterste bovenhoek in meer of mindere mate stuk.
Waar kan ik die nog scoren, want mijn voorraad voorziet hier niet in.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat puin onder in het Carter komt wel vaker voor, ben het wel met de garagehouders eens.
Koeling maak ik me wel een beetje zorgen over.
Die bruine drab in combinatie met een hoge temp (of rij je altijd vol gas?) en een gebarsten hoeheetdatdingeigenlijk.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die bruine aanslag zat alleen op het niveaucontact.
Bij aftappen kwam er namelijk keurig groene kvs uit.
Ook rondom de cilinders in het blok geen merkwaardigheden te zien.
Wel gezien dat er al een keer een pil in gegooid is, waarschijnlijk vanwege de lekkage bij de koppakking.
Bij het spoelen van de radiateur kwam er nog een korrelige groene substantie uit.
Het scheuren van het ontluchtingspotje, want dat is het, wijd ik aan ouderdom.
120 km/h kruisen is echt niet plankgas, Erik!
Maar de koeling wordt scherp in de gaten gehouden, dat gedeelte van het display doet het tenminste.
Tot nu toe nog geen bijzonderheden gezien.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja dat bedoel ik ook.
Hoeft niet mis te zijn, maar de combinatie van dingen is wel reden voor extra opletten.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Schema van het koelsysteem er maar even bij gepakt.
Thermostaat begint te openen bij 86 graden en is bij 96 volledig open.
Alle bedrijfstemperaturen daar tussen zijn dus zeker normaal.
Signalering te hoge temperatuur pas bij 115 in en bij 110 uit.
Lage snelheid ventilatoren in bij 88 en uit bij 83.
Hoge snelheid ventilatoren in bij 92 en uit bij 87.
Deze laatste temperaturen worden echter gemeten onder in de radiateur vlakbij de onderste slang richting waterpomp en zijn dus van het koelwater blok in.
Het meetpunt op de kop laat dan een hogere temperatuur zien.
Wanneer het blok stilstaand stationair draait, schakelt de lage snelheid in bij ca 92 tot 93 in de kop.
Bij forse belasting, dus met 120 km/h heuvel op, loopt deze temperatuur hoger op.
Er zit dan een soort vertraging in, naar mijn idee tgv de snelle opwarming.
De gemonteerde radiateur heeft overigens aansluittuiten in rijrichting en niet haaks erop zoals bovenstaand weergegeven.
De radiateur van m’n TD2 heeft die wel, ook hangen bij deze radiateur de ventilatoren in een eigen kunststof frame.
Bij de gemonteerde radiateur zijn het twee losse ventilatoren, die met draadeindjes op de radiateur zelf gemonteerd zijn.
Is het soms een radiateur van een benzinemotor of ongeblazen diesel?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even een vraagje over de werking van de afstandsbediening van de centrale vergrendeling.
Ondanks nieuwe batterijen in de zender doet deze het alleen in de auto en niet daarbuiten.
Rara, hoe kan dat, signaal toch te zwak?
Zijn zender en ontvanger altijd een vaste combi of kan je 1 van de 2 vervangen en op elkaar inleren oid?
Heb namelijk nog wel een andere ontvanger, maar niet de bijbehorende zender.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De staat hier ergens wel wat over geschreven op dit forum.
Ook hoe je hem kunt aanpassen aan een andere zender/ ontvanger.
Maar simpeler is het om er een nieuwe in te zetten van deze tijd.
Want bij mij moet ik het ding ook haast in de auto houden om um op slot of los te doen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Je hebt wel weer wat dingetjes achter de rug zeg….
maar wel op vakantie geweest met de CX en dat is leuk !
voor de AB kan je dit setje gebruiken. Plug&play; op de serie 2. Werkt prima. Andere moderne werken vast ook goed. Deze plug je gewoon in in de stekker vd CX. eerste jaar serie 2 heeft mgl nog een oudere stekker. check dit ff. Welk jaar CX heb je ook al weer ?
Deur-raam-rubber zijn bij de CX Basis te vinden, een moderne vervanger. ff zoeken op hun websjop.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
cx25gtit2 schreef:Welk jaar CX heb je ook al weer ?
ORGA 3517, dus productiedatum 26-06-1986
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Dan zou ik even kijken of jij wel een zelfde aansluitplug hebt op jouw Kiekert relais als je zo’n setje overweegt.
Zie foto’s in mijn draadje. Kan zijn dat jij een model hebt waarbij de aansluit polen net anders staan. Dat zie je snel genoeg als je de plug er even af trekt om te vergelijken.
Setjes kom je soms her en der tegen, of direct bij de leverancier/producent bestellen kan ook.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Je moet wel een enorme optimist zijn: gewoon ‘s nachts vertrekken voor een testrit van tig km buiten Nederland…En het is ook maar net goed gegaan. Want als het misgaat ‘s nachts in het buitenland dan kan je je lol op, zelfs met een moderne auto. Wij kregen nog niet lang geleden pech vlak voor de grens in Venlo om 2 uur ‘s middags met een redelijk moderne VW waar spontaan de poelie van de brandstofpomp afliep terwijl die er al dik 10 jaar opzat en er nooit af is geweest. Nog nooit pech gehad met die auto. Met een vervangend vervoer verzekering al met al geen centje pijn maar wel dik 5 uur vertraging. En toen zeiden we tegen elkaar: stel je voor dat dit ‘s nachts in Duitsland was gebeurd. Dan voel je je toch behoorlijk ellendig.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De ANWB laat je ook in het buitenland niet in de steek hoor, dat heb ik dit weekend zelf mogen ervaren.
Ik denk dat de hulp die de ANWB in Duitsland kan inschakelen veel beter is dan in Frankrijk waar ik stond
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Hier staat ook nog een setje;
http://link.marktplaats.nl/m785481561
Blijft natuurlijk IR
Zender/ontvanger is een vaste combi, maar met een soldeerbout kan je ze pairen:
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Arjan Verkade schreef:Ik denk dat de hulp die de ANWB in Duitsland kan inschakelen veel beter is dan in Frankrijk waar ik stond
Twee keer via de ANWB in D geholpen door de ADAC, beide keren binnen 2 h weer op weg en beide keren op een dag dat veel wintersporters reisden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986