Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zou ik niet doen. Als de boel met een schroevendraaiertje gewoon lijkt te werken dan is dat waarschijnlijk ook zo. Ik zou de beschadigde kabel wantrouwen.
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat denk ik ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
bogaard77 schreef:Hij kan uit elkaar maar moeilijk weer inelkaar want je moet die ovale alu rand uit elkaar buigen.
Dat is de splitter, ik bedoel de centrifugaalregelaar.
Andere splitter zit er in met een onbeschadigde en gesmeerde kabel voor de regelaar.
Alles weer vast, behalve de kabel op de regelaar.
De boel opgebokt en in een versnelling laten draaien.
Tellerpartij werkt uiteraard weer en het uiteinde van de kabel van de regelaar draait cw, dus de regelaar draait inwendig ccw.
Het vreemde is dat de uitwendig beschadigde kabel inwendig niets mankeert, alleen de buitenkabel is over een paar cm uit elkaar gedrukt.
Moet ik de regelaar nog steeds verdenken als boosdoener?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nog even een andere vraag.
Na de regen van vannacht trof ik water in het reservewiel aan.
Waar kan dat langs, ruitenwisseras?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de splitter gaat er 1 rechtdoor en 1 heeft 2 tandwieltjes dus draait de zelfde kant op.
Ow. Certrifugaal regelaar. Ja die kan open.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En dan ook weer dicht?
De tellerkabel gaat rechtdoor en de regelaarkabel via het tussentandwiel.
Overigens is een hele omwenteling op de ingaande as geen hele omwenteling van de telleruitgang heb ik mogen constateren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10350
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als die regelaar gewoon met een schroevendraaiertje makkelijk rond te draaien is zou ik het daar niet zoeken. De buitenkabel zou dan niet bescgadigd zijn; de binnenkabel wel. Ik denk dat de buitenkabel beschadigd is door onheil van buitenaf.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hoe is de splitter eigenlijk inwendig gesmeerd, met wat vet “for life”?
En kan die dus ook spontaan kapot gaan na meer dan 350 K km en 29 jaar?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Ooit heb ik na een rit van 10 uur problemen gehad met de centrifugaalregelaar.
Dat was wel met een xm maar het systeem is hetzelfde, de problemen waren het lager in de centrifugaalregelaar die te kort smering had en begon te vreten.
Je kan het ook zien aan de snelheidsmeter die schokkerig aanwijst.
Op bestemming een noodreparatie gedaan ,schoongemaakt en veel vet bij het draaiende deel gedaan en jaren zonder problemen mee doorgereden.
Ik weet niet meer of het moeilijk was om in elkaar te zetten maar weet wel dat ik met wat standaard gereedschap wat ik mee had de klus geklaard heb.
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
René Jongejan schreef:Hoe is de splitter eigenlijk inwendig gesmeerd, met wat vet “for life”?
En kan die dus ook spontaan kapot gaan na meer dan 350 K km en 29 jaar?
Ja, gesmeerd voor life. Wel kan je er olie indruppelen via de teller aansluitingen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nu al een week onderweg met de andere splitter, tot nu toe geen problemen meer.
Bij een constante snelheid staat de tellernaald netjes stil.
Ga er voorlopig even vanuit dat de splitter zelf de oorzaak is geweest, al heb ik nog niet met de snelheid gereden, waarbij hij stuk ging, dat was namelijk op de snelweg.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik rij al sinds augustus zonder vloerbekleding omdat ik sindsdien op zoek ben naar de bronnen van het water wat het interieur binnen dringt.
Mijn ervaringen tot nu toe.
De auto stilstaand geeft andere vormen van lekkage dan rijdend, maar ook of de auto op een horizontaal vlak, zoals thuis, of op een iets hellend vlak en de kont hoger dan de neus, zoals op het werk, staat, maakt nog uit.
Rijdend lekt het eigenlijk alleen maar langs de deurrubbers, LV eigenlijk nog niet gezien, maar langs de andere 3 zeker.
En ook nog weer afhankelijk of er winddruk op staat of niet.
Om die reden zoek ik eigenlijk nieuwe deurrubbers, maar helaas, die zijn er niet meer.
CX-basis heeft nog 1 van de 3 verschillende modellen (LV, RV en LA/RA).
Dus heb ik al eens gekeken of er op de vervangingsmarkt toepasbare rubbers zijn.
Nog niet met succes, dus als iemand daar al ervaring mee heeft, dan hoor ik dat graag.
Zoek eigenlijk de originele afmetingen, komt dit http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/rubber-profielen/klemprofielen/1428_zwart_klemprofiel-1-4mm.html een beetje in de buurt?
Dan de lekkage stilstaand.
Om te beginnen LV.
2 bronnen, ten eerste uit de linker A-stijl, oorzaak is zeer waarschijnlijk een gescheurde harmonicahoes om de bedrading naar de deur.
Ten tweede achter het koppelingspedaal vandaan, oorzaak mogelijk de asafdichting van de ruitenwisser.
Het water loopt dan via het reservewiel naar het vlak waar deze op ligt en gaat daar ergens naar binnen.
De regengoot is daar namelijk gewoon helemaal heel.
Dan RV.
Uit de rechter A-stijl.
Bron, heel lang geen idee, totdat ik er recent achter kwam dat in de bocht van de regengoot een gaatje zit.
Nadat ik dit provisorisch met alu-tape heb dicht geplakt, lijkt het over.
Moet dus ergens in de buurt van het ruitensproeierreservoir in de A-stijl terecht komen.
LA.
Duidelijk te zien dat het via het deurrubber komt.
RA geen foto van, maar is soortgelijk, alleen iets meer naar de B-stijl, waardoor het stukje bekleding droog blijft.
Derde zijruiten zijn dicht, want de kofferbak blijft droog en ook komt er geen water onder de achterbankzitting te staan.
Als iemand mijn vermoedens kan bevestigen, graag!
Dus Frank, kom er eens in, jij als A-stijl-specialist!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik zeg, zaag de bodem eruit kan het water weg.
Er is een rubber specialist wie met het rubber in de buurt komt,heb ik in mijn huidige break ook.
Alleen lekt mijn break ook aan de rechter kant door het handschoenen kastje
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
F.SvM schreef:Er is een rubber specialist die met het rubber in de buurt komt.
Heb je een naam of website?
Deze al gevonden http://www.gorubber.nl , maar daar kan op dit moment niets besteld worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat is um niet,hij stond eerder ook altijd op de CM en andere oldtimer beurzen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.