Hoi Allen,
Ik heb een probleempje met mijn startmotor.
Ca. 50% van de starts hoor ik de startmotor draaien maar wordt de motor niet meegenomen.
Volgens mij blijft de bendix dan hangen. Meestal bij de 2e of 3e poging gaat het prima.
Ik heb eerder al de startmotor schoongemaakt en de bendix gesmeerd. Koorborstels, lagers enz. zien er nog goed uit en op de werkbank functioneert de startmotor prima. Tandwiel op bendix heeft wat slijtsporen.
De stroom naar startmotor en bendix wordt via een relais geschakeld (genoeg stroom dus).
Type: Ducellier 6211A (bendix 10 tanden).
Iemand tips?
Groet,
Maarten
Follow-up:
Omdat er geen goede aanleiding was voor een revisie (alles ziet er nog goed uit) en je er later nog makkelijk bij kunt heb ik nog een poging gedaan tot verbeteren. Nu heb ik met een dremel met “staalborstel(tje)” het rondsel beter schoongemaakt en gepolijst.
Hij lijkt het weer te doen!
Tadaaa, probleem opgelost.
Gisteren startmotor laten reviseren bij fa. K&K in Eindhoven.
Klaar in een dag, nieuw relais en slipkoppeling (bij bendix) geplaatst.
De slipkoppeling moet tijdens het starten blokkeren en als de motor aanslaat gaan slippen tot de bendix weer terugveert.
Die was waarschijnlijk stuk.
Net ingebouwd => doet ‘t weer perfect!
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi zo!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tadaaaa: eerste proefrit is een feit!
Motor loopt mooi, remmen, koppeling, schakelen, lijkt allemaal prima te werken.
Nu nog bekleding en interieur, kleppen, deuren en kenteken.
Twee uitdagingen:
Plafond netjes bekleden
Lekkage in stuurhuis oplossen (pakkingset van SMCF is besteld).
Ik hou jullie op de hoogte!
Groet,
Maart
Totaal aantal Berichten: 10306
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kleppen? Je had de motor er toch uit?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Voor- en achterklep
Totaal aantal Berichten: 10306
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, op die manier. Het leek me al zo omslachtig
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Hooi Maarten , zie nu pas je topic ....
Mooi dat het nu al echt op een auto begint te lijken , en dat hij al zelfstandig beweegt !!
Succes , walter
Meten is weten , gissen is missen
Geweldig. Ziet er goed uit. Stuurhuis niet te ver demonteren he! :lol:
Hoi hoi,
Er is weer wat voortgang te melden!
Ik ben nu bezig met het interieur.
Achterbak heeft al nieuwe bekleding, was redelijk veel werk, maar ziet er nu weer prima uit.
Volgend projectje wordt een nieuwe plafondbekleding. Inmiddels op de helft, maar ik merk nu dat ik goed moet opletten hoe en in welke volgorde ik alles gemonteerd moet worden.
Eerst de sierlijsten (van de goten), dan plafond, dan deur- en raamrubbers lijkt het
Paar korte vragen:
- De sierlijsten zitten vast met popnagels (geen probleem, die gebruikte ik vroeger ook in grote hoeveelheden voor mijn Datsun 100A ) -> moet er nog iets tussen de sierlijsten en de goten (kunststof ringen ofzo)?
- hoe wordt de achterste stang van de plafondbekleding bevestigd?
see you,
Maarten
Het einde komt in zicht ! Een mailtje aan Piet en dan heb iemand die van de hoed en de rand weet wat betreft het hemeltje.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
De sierlijsten passen direct op de koets. Het zou mooi zijn als iets vaan kunststof tussen past ter bescherming. Ik denk echter dat de lijsten dan niet meer moor aansluiten.
De laatste stang zit met beugeltjes en parkers vast. Daarna gaat de het afwerkgedeelte er over heen. Helaas geen foto’s hier van en is het al weer een paar jaar geleden bij mij.
Dank je!
Dan ga ik dat ook proberen zo te doen.
In het werkplaatsboek staat inderdaad een (onduidelijke) foto met 4 beugeltjes.
Overigens heb ik geen bestaande gaatjes voor parkers, dus ik ben benieuwd hoe dit voorheen vast zat….
De parkers ben ik ook niet helemaal zeker van..??
Net uitgevonden hoe het zit: de laatste stang zit inderdaad met 4 beugeltjes vast (die heb ik dus net terug gevonden…)
Een soort clipjes die je tussen dak en achter-kokerprofiel klemt.
Dan blijft er een soort opstaand beugeltje tegen het plafond waar de stang achter zit. (duidelijk verhaal toch….?)
Omdat ik aan de voorzijde begonnen ben (en dat zit nu net netjes) kan ik er eigenlijk niet meer goed bij (beugeltjes zitten tussen hemel en dak). Nu snap ik ook waarom men in het werkplaatboek aan de achterzijde begint.