Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
wie heeft er een verklaring voor het “bokken” van mijn auto.
Vandaag moest ik ff terug van de camping naar de zaak. Heen met de caravan erachter reed hij erg soepel, maar tijdens de rit naar de zaak vandaag, met stevig rijden, begon de auto in z’n 5e versnelling te hikken. Rond de 90 km per uur stijgt en daalt het toerenteller constant met het gevolg dat de auto gaat schokken. Later deed hij het bij elke snelheid zelfs!!
Ik hoopte dat de auto zou resetten na het uitschakelen vh contact, maar dat mocht ook niet baten.
Het zit niet in het schakelen, het is echt bij constante snelheid.
Apart!!! Wie heeft er een verklaring?
Gr. Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Ik zou de auto even met de lexia uit laten lezen op eventueel aanwezige storingscodes.
Het zou eventueel een vervuilde EGR-klep kunnen zijn maar dat is lastig te beoordelen zo op afstand.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Op het blok zitten diverse kunststof dunne vacuuumleidingen die wel willen scheuren met de jaren. Bij mij waren er twee lek.
Of dat tot de storingen leidt weet ik niet, aanvankelijk had ik ook van die pick-ups maar het is een poging waard. De mijne hikte soms ook en dat is weg.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Hoe lang geleden is je diesel filter vervangen ?
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Geen idee.
Volgende week moet de C6 voor een beurt en wat andere zaken naar Johan Oldenhage. Ik zal vragen of ze kunnen nagaan wanneer dat is gebeurt.
Ook viel het mij op dat de auto na een kwartier stationair te hebben gedraaid, met het optrekken met caravan, een dikke zwarte pluim eruit gooide. Daarna niks meer gezien. Dat kan ik wijten aan het kwartier stilstand of kan dat er ook mee te maken hebben?
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Die rookpluim is waarschijnlijk het gevolg van het “regeneren” van de FAP.
To err is human, not to err is divine.
Klinkt toch meer als een EGR-klep. Ook roetfilter maar laten checken zou ik zeggen, die geeft vaak de geest na defecte EGR-klep.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Mee eens, het slecht stationair of bij lage toerentallen lopen ( 90 kmh is < 2000 rpm) is vaak een probleem met de EGR, maar dat verklaart niet de roetpluim.
To err is human, not to err is divine.
zwarte rookpluim is onverbrande brandstof; wellicht een lekkende verstuiver, smerig luchtfilter ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Een moderne HDI als de 2.7 HDI heeft hoge druk injectoren, ( > 1000 bar) die kunnen natuurlijk ook lekken, maar werken echt anders als verstuivers en daarnaast ook lambda sondes en terugkoppeling voor de inspuithoeveelheid, vandaar probleem in de richting van EGR en regeneratie. Oldenhage zal met het uitlezen wel wat vinden, dan weten we meer.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
vanavond ff de leenauto van Johan teruggebracht. Toch wel makkelijk zo’n ambulance.
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik was even bang dat je voortaan altijd zelf vervangend vervoer mee neemt. Met de C6 alles weer zoals het moet zijn?
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Haha je zou bijna denken Joost!
Nee hoor, mijn auto werd netjes opgehaald door Albert omdat hij toevallig in de buurt moest zijn. En afgelopen zaterdag heb ik hem samen met Sander met de DS opgehaald. Mijn C6 stond gepoetst en al op de brug bij Johan voor de presentatie van Waterman. Die C1 heb ik gewoon even thuisgebracht.
De C6 was diverse zaken bij Johan. Zoals:
- een nieuwe veercilinder, omdat er een flink lekte;
- nieuwe silentblokken;
- fussee volgens mij?;
- balanceren voorwielen;
- update software;
- complete gereinigd en gepoetst;
- een beurt…
Een heel lijstje dus. Maar gisteren ff lekker gereden en hij rijdt superlekker weer (deed hij ook al hoor, alleen nog lekkerder).
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel