Ik heb nu al een aantal jaar interesse in knutselen en prullen met auto’s.
Nu durf ik al steeds meer zelf maar ik lees me altijd eerst erg goed in.
Er is alleen 1 onderwerp waarop iedereen elkaar tegenspreekt: namelijk hoe dek je een gerapareerde roestplek nou af.
Stel je hebt een plek met oppervlakkige roest, je hebt de roest weggeschuurd/geslepen. Dan zul je het toch moeten afwerken.
Nu zijn er een aantal dingen te vinden op internet:
Dit vind ik vaak op internet, met tussen haakjes mijn twijfel erachter):
-Plamuur en dan pas primer want plamuren zou altijd op kaal metaal moeten. (Echter de overgebleven roestpitjes die bescherm je dan niet…)
-eerst een roestomzetter (fertan oid) en dan plamuur en dan primer..
-Eerst epoxy primer dan plamuur (over epoxy mag je schijnbaar wel plamuren)
-Eerst epoxy primer dan plamuur en dan normale primer (lijkt me sterk want dan heb je 2 primers, dit is toch onnodig)
Ook zeggen sommigen dat je gewoon geen plamuur moet gebruiken, echter heb ik altijd het probleem dat ik krassen maak met de staalborstel, echter dit is volgens mij onmogelijk weer glad te maken? of moet je dan echt met verschillende korrels schuurpapier aan de slag?
Dit bovenste probleem heb ik ook wel eens bij beugeltjes van mijn motor, die zijn door de jaren heen een beetje gecorrodeerd en geroest e.d dus dan maak ik ze met een staalborstel schoon echter heb je dan toch last van die krassen, kun je hier een slijpsteen voor gebruiken of werkt dat niet?
1) zoveel mogelijk kaal maken
bij voorkeur min. 2 dagen laten rusten (dat is beter voor de volgende stap)
2) roestomvormer volgens gebruiksaanwijzing (geef het lang de tijd om zijn werk te doen en zo vaak mogelijk herhalen).
2A) licht opschuren (korrel 800)
3) 1 dunne laag etsprimer (ook wel washprimer genoemd)op blanke en met roestomvormer behandelde delen; hoeft niet volledig te dekken
3A) heel licht opschuren (korrel 800 of 1000)
4) evt plamuren. Sommige plamuursoorten zijn geschikt om direct op blank metaal te gebruiken. Ik doe dat nooit
4A) vlak maken
5) primer of epoxy primer (keuze is ook afhankelijk van type en merk topcoat) aanbrengen
5A) licht, maar wel grondig opschuren (korrel 800 of 1000)
6) in kleur spuiten in meerdere lagen, beginnen met een zeer dunne, niet dekkende laag, ongeveer 15 minuten wachten tot de volgende laag, totaal 3 tot 5 lagen
7) indien van toepassing na 30 minuten blanke lak opbrengen. Sommige systemen staan maar 1 of 2 lagen toe. Zo niet => minimaal 5 lagen, beginnen met een dunne, maar wel net dekkende laag
daarna wordt vaak ook nog nagepolijst, maar dat doe ik zelf nooit.
En inderdaad, het gebruik van plamuur kan het beste zoveel mogelijk vermeden worden.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het afdekken van plamuur met primer is om de vochtinwerking op de plamuurlaag te minimaliseren?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ook dat ja, en lak direct over de plamuur lukt ook niet echt omdat de oplosmiddelen direct in de plamuur trekken.
Roestomvormer en andere wonderwatertjes zijn altijd van tijdelijke duur.
Je zult moeten accepteren dat je in zo’n geval na een jaar of wat de zaak weer open moet krabben…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Roestomvormer moet je gebruiken zoals het in de gebruiksaanwijziging staat, de meeste doen dat niet omdat het te lang duurt.
Brunox bvb. moet je zoveel herhalen tot je overal een blinkende laag hebt, tussen elke laag moet je de droogtijd volgen.
Ik schuur die Brunox achteraf nooit op maar dan moet je er wel met je handen afblijven.
Ik polyesterplamuur op opgeruwde lak, best op een hechtprimer, bij plamuren is belangrijk dat het niet te vochtig is, niet te koud, niet te warm. Plamuur ook niet onbeperkt onbedekt laten, opschuren en primer erop, epoxy heeft die nadelen niet en het krimpt niet, daarom ga ik ook overschakelen op epoxy, bekende roestproblemen onder plamuur zijn ook veel minder omdat het, beter hecht en slagvaster is, niet waterdoorlatend..
De gewone plamuur is meestal polyesterplamuur, die mag niet op bloot materiaal, hecht niet genoeg, pakt water op en is niet zo sterk.
Beter is een epoxyplamuur bij een bootshop te halen, sterker, waterdicht, goed schuurbaar, stinkt veel minder.
Bij epoxy wel best nitril wegwerphandschoenen gebruiken vanwege mogelijke allergische eigenschappen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017