Vanmorgen zag ik een aflevering van Wheeler Dealers waarin Edd een Triumph TR6 van een nieuwe KV voorzag welke geen water bevat. Hij deed er eerst een vloeistof in welke alle watermoluculen opneemt en er dus niets in de motor achterblijft en vervolgens goot hij het nieuwe spul er in.
Dat heeft een aantal grote voordelen: geen water en dus geen of veel minder corrosie, een kookpunt van 180 graden en een vriespunt van -40 graden. Met de warme motor draaide hij de dop van de radiateur en waar normaal dan de boel gaat overlopen, gebeurde er niets.
Wat zijn de voordelen voor een DS? Ik lees hier regelmatig over koelproblemen als de buitentemperatuur hoog is en als die laag is zoals nu krijg je het interieur niet warm met de enkele kachel.
Ik kan me voorstellen dat die oververhitting met een kookpunt van 180 graden geen probleem meer is en je zou thermostaten kunnen bedenken die bij 100 of nog hoger aantal graden openen. Je kacheltje krijgt daarmee wel de dubbele capaciteit en een bijkomend voordeel van deze KV is dat de motor schoon blijft wat betreft de koelingskanalen.
Ik was vanmorgen bij de automaterialenhandel, maar die had het niet.
Hier hebben ze het wel.
Volgens het MSDS blad van dit spul, zou ik zeggen dat het niets meer is dan pure antivries.
Ethylene Glycol (66-70%)
Propylene Glycol
Water <0,10%
Anti-corrosie spul <2%
http://www.hrpworld.com/client_images/ecommerce/client_39/products/pdf_3415_3.pdf
Ze doen erg geheimzinnig over wat er precies in zit, het MSDS blad heb ik via google gevonden, dus of het ook echt klopt, dat weet ik niet.
Op de website is geen MSDS blad te vinden, beetje vreemd want zoiets hoort niet “geheim” te zijn.
Ik had het topic eigenlijk specifiek bedoeld voor de DS, omdat daar vaak problemen mee zijn betreffende oververhitting (caravan er achter) en met de verwarming. Ik ben er van overtuigd dat als een koelsysteem goed in orde is, zonder verstoppingenin de radiateur en in de kachelradiateur, dan valt het wel mee met zo’n oude dame. Maar een hoger kookpunt kan nooit een nadeel zijn en het ontbreken van watermoluculen is alleen maar gunstig.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bedoel je dit: http://www.evanscoolants.nl/classic-cool-180.html
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mijn DSpecial heeft vanaf 1972 van die rode kvs. Dat heette toen Forlife.
Gaat inderdaad een levenlang mee.
Ik heb nooit koelproblemen gehad en de waterpomp was na 25 jaar nog brandschoon en onaangetast van binnen, ik moest hem vervangen vanwege een versleten lager.
Het is volgens mij bij de dealer te koop maar het heet nu anders.
Kost volgens mij iets van E3,50/L
Superspul!