Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
“Arjan Verkade”
Bij een (T)RS staat de S voor Solex volgens mij… Of in elk geval voor benzine.
Mijn 19 TRS type 2 van 1986 is origineel en voorzien van een Weber
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Zoals voorheen al gezegd staat S voor Super.
De BXen met automaat hebben Webers, de manuele Solex. Airco was ook altijd weber dachtik, maar niet zeker van.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Dankzij jou ben ik dus ineens dankbaar dat ik een automaat heb
Life’s too short to drive without comfort!!!
Klopt ook niet, Twan heeft een handschakel met een Weber carburateur. Volgens mij deden ze maar een dotje daar bij Citroën.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Weber en Solex carbu’s werden door elkaar heen gebruikt. Daar zit geen systeem in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En heeft de Weber dan ook zo’n fragiel automatische choke systeem? Of is dat alleen Solex?
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nee, ook de weber heeft dit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat ik nog wel weet dat we de trs en rs bx’en altijd maar lieten staan. Waren nogal dorstig. En zo duur was beznine toen niet…
De tri’s zijn zuiniger. En automatische choke gaf nogal eens de geest en in de winter dan niet aan te krijgen.
Ik denk dat een bx trs automaat 1 op 8 rijd?? iemand ervaring mee?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
TRS en automaat is wel een zuipcombi, als het goed is moet ik met mijn RS 1 op 10 kunnen halen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 27898
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
verkuilm schreef:
De tri’s zijn zuiniger.
Dat is natuurlijk ook de hele insteek van injectie, beter verbruik en meer vermogen.
En je ben ook direct van je choke af.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
verkuilm schreef:Wat ik nog wel weet dat we de trs en rs bx’en altijd maar lieten staan. Waren nogal dorstig. En zo duur was beznine toen niet…
De tri’s zijn zuiniger. En automatische choke gaf nogal eens de geest en in de winter dan niet aan te krijgen.Ik denk dat een bx trs automaat 1 op 8 rijd?? iemand ervaring mee?
Mijn ‘86-er 1.9 TRS Automaat rijdt 1 op 9,6, en dat kan nog wel een stukje zuiniger hoor!
Maar daae kan ik pas meer over vertellen na de winterstalling
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En hoe hard rijd je er mee dan, en wat voor trajecten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Dat zijn meerdere grotendeels kilometes int dorp en 2 snelwegritjes naar mn ouders van ongeveer 50kilometer per x, en naar deeeting van de Bx Club in Oss, waarbij ik flink doorgereden heb (ongeveer 130-140), en er stond zowel heen als terug een harde tegenwind.
Vaandaar dat het nog wel een stukje zuiniger kan!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Met de 16 TRS automatic waar dit topic over gaat reed ik ongeveer 1 op 11. Bij normaal gebruik en zeker zonder te racen
En over Weber en Solex: een automaat heeft altijd een Weber. Bij de handgeschakelde modellen werden Weber en Solex inderdaad door elkaar gebruikt.
Vandaag gaan kijken naar de BX 16 TRS automaat uit 87, in Marienheem bij Raalte.
Het bleek een mooie, redelijke strakke BX te zijn. Deukkras op linker voordeur en paar mini deukjes op portier links achter.
Verder nagenoeg geen roest, echt overal gekeken. Bij de achterportieren een mini plekje oppervlakteroest (nu aanpakken en niks aan de hand). Beetje roest aan rechter portier onderhoek. Allemaal prima dus.
Zoals geadverteerd bleek er een LHM lekkage bij het linker achterwiel te zijn, een flinke plas groene sneeuw lag er omheen.
De BX starte prima, liep prima en reageert vlot op het gaspedaal.
Hij kwam echter niet omhoog, totaal niks (nul).
LHM gelukkig zelf meegenomen, dus flink bijgevuld en toen kwam hij direct goed omhoog.
De LHM kwam met vrij rap tempo ergens bij het achterwiel er weer uitgelopen.
Toch maar een testrit gemaakt om de automaat bak te beoordelen.
Bak is perfect, schakelt soepel en gladjes.
Het is duidelijk geen S van sport. Eerder S van Smoooooth (en sloompjes).
Direct viel op dat er een electrisch probleem is: knipperlicht aanzetten geeft bieeeeeppp en doet verder niks (geen knipperlicht aan). Lampje van de dynamo springt aan als je het knipperlicht aandoet. Blower doet het niet, als je hem aandraait dan gaat de benzinemeter uit. Zo nog een paar van die rare electrische dingetjes rondom het dashboard. Knipperlichten en verlichting werkt trouwens wel allemaal gewoon, maar eigenlijk alle schakelaars geven een probleem.
Tijdens de rit viel op dat hij lichtjes naar rechts trekt.
Wellicht een slappe band oid, niet meer naar gekeken.
Onder de motorkap is het even schrikken geblazen: de fan is doorverbonden (met zekering ertussen) en staat dus constant aan.
Centrale vergendeling werkt netjes.
Stuurbekrachting doet het goed.
Alle ramen zijn electrisch bedienbaar.
Stoelen in hoogte verstelbaar.
Achterklep gasveren zijn nog prima.
Nieuwe uitlaat van voor tot achter.
Splinternieuwe dynamo.
Vrij nieuwe accu.
Kortom: een prachtige BX, maar niet voor mij!
We hebben hem laten staan.
Hij gaat maandagochtend op marktplaats / speurders etc. zei de man van de garage.
Voor degene die niet bang is van draadjes en het leggen van een nieuwe LHM leiding is dit een koopje!!
Ik had 450 euro afgesproken, maar ik denk dat ie voor 250 euro ook nog wel mee had gegaan.
Man heeft geen citrofiele virusbesmetting.
Wie dus nog een mooie klus bx zoekt, sla je slag maandag! Autobedrijf Kleinlangevelsloo heet de garage. Wel emmertje LHM meenemen want dat heeft ie niet.
Erg jammer!!
We zijn toen doorgereden naar Flevoland en daar heb ik mijn eerste BX ooit gekocht: een hele hele hele kale BX 16 RE Break K6 uit 89.
Er zit echt geen enkele optie op, zelfs geen klokje midden op het dashboard!
Maar hij ziet er strak uit, geen roest, loopt netjes, hydroliek helemaal in orde, alles werkt 100%.
Van een lekker luxe automaat naar een B-nix. En blij dat ik er mee ben! Het rijdt natuurlijk super relaxed zo’n break. En ik kan nog eens wat meenemen.
Er moeten wel heel (heel!) snel nieuwe voorbanden op, uitgedroogd en ondanks profiel zat toch griploos met dit weer.
Iemand aanbevelingen?
ff kijken of het lukt om een fotootje mee te posten van mijn nieuwe rode monster…
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-