Een TRD serie 1 om volledig te zijn.
Met wat luxe en meer werk. Maar dat is ie waard want de carrosserie is in prettig goede staat.
Wel een rot subframe, gare leidingen, banden op, etc.
tot nu toe gedaan: lichtschakelaar repareren. Komt nog een boompje met relais’ in.
Alle leidingen rond het achtersubframe vervangen. Gelukkig was het nog koud vandaag.
Draagarmlagers linksachter waren goed gaar, daar zitten nieuwen in.
Distributie incl rollen en waterpomp vervangen.
Hoofdbol vervangen, oude was plat.
Remmen rondom schijven en blokken vervangen.
wat moet nog:
Voorsubframe repareren. Niet vervangen, want goed lassen en behandelen is minder werk.
Nieuwe banden halen. Nieuwe veerbollen erop.
Een octopus scoren, want de vaste leverancier heeft m niet in voorraad.
Ding snel antiroest behandelen, want ook BXen roesten als Citroens…..
Dan apk.
En radiootje en speakers erin. Originele setup is om te huilen.
Kan iemand me vertellen in hoeverre je het verschil merkt tussen de BX55FA of de BX55FC veerbol?
Er zou een verschil in inhoud zijn.
Nu zitten er kleine veerbollen op. Na 4 jaar stilstaan, op zijn minst, is het tijd voor nieuwe wat mij betreft.
Volgens de fabrikant zou je voor de s1 diesel beide types kunnen gebruiken….
Ik wil graag wat ervaringen horen
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik weet niet of dit aansluit bij je vraag en ik ben een totale n00b op het gebied van bollen, maar vandaag heb ik een groter formaat bollen gewisseld voor een kleiner formaat en dat werkt prima.
De grotere (en vermoedelijk originele) bollen zaten op een 1991 BX 16 TGI Progress; de kleinere zaten op een 1991/1992 BX 16 Chic. De bollen uit die Chic zouden tussentijds vervangen kunnen zijn; ze waren nl. ook al eens bijgevuld. Er zit een groter dopje onderop op deze kleinere bollen, in verhouding met de grotere.
In mijn Turbodiesel BX uit ‘93 en mijn andere 16 TGI uit ‘93 zitten ook enkel de grotere bollen.
Het veert verder prima, ze komt goed omloog en ze lekt geen LHM (dáár) bij de bollen, dus het lijkt me prima.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Dankje, ik ga voor grote bollen. Schijnt fijner veergedrag te hebben, heb ik me laten vertellen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
FOTO’S!
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Volgens mij kun je daar lang op wachten bij Evan.
Maar leuk, zo te lezen heb je een zowat ten dode opgeschreven BX gered.
Ach motorisch is ie verder prima 1 keer gloeien en lopen.
tja foto’s .... vieze handen en een camera gaan niet samen, de handen winnen het want de tijd is altijd beperkt
CX GTi Turbo 2 - All Black
Al is het maar één foto! Daar zijn we dol op.
Toch nog gefeliciteerd met je BX!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een bx…... Heeft de crisis je zó hard geraakt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mogge! Heb je nog een radio nodig? Ik heb er nog een paar liggen, allemaal met cd.
Ben benieuwd naar je nieuwe dagelijkse rijijzer!
Greetzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
@W:
Om met Rutte te spreken, we moeten allemaal de broekriem aanhalen. Toch denk ik als we in geld spreken was het goedkoper geweest om met de CX ambulance door te rijden. Maar dat gaan we niet doen, die moet eerst flink aangepakt worden om ergere carosserieschade (lees roest) te voorkomen. Dus een BX. En dat ie zuiniger rijdt is mooi meegenomen….
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik kom erachter dat de veerpootretouren ook niet leverbaar zijn. Mooi balen. Dat wordt een rondje bellen morgen. Of knoeien met tijdelijke oplossingen zoals stukjes harde leiding.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Hmm, als ik kijk bij citroen op de onderdelen site. Dan zijn ze nog steeds leverbaar.
Bestelnr. is: 95 622 818
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die retouren en beide octopussen zijn voor schappelijke prijzen te halen bij de dealer.
dat is mooi, dank voor de tips!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als de octopussen nog in het magazijn liggen even kijken naar de productiedatum als die erop staat.
Ik heb al eens gezien dat een nieuw uit dichte verpakking binnen een half jaar weer gescheurt was…
Dank voor de opmerking.
ik heb vandaag 2 veerpootretouren en een octopus uit een nieuwe batch gescoord.
Wiellager li achter vervangen. Draagarm terug gezet. Subframe achter weer vastgemaakt (deze had ik aan een kant laten zakken om het trekken van leidingen te vergemakkelijken).
Achterremklauwen weer gemonteerd met keramisch vet op de blokjes. Nieuwe veerbollen rondom gemonteerd
Interieur deels gestript om de achterste bevestigingsbouten van het voorsubframe te kunnen lossen en vervolgens de donor “oren” in het voorsubframe gelast. 1 was al zodanig slecht dat ie was afgebroken. De andere kant had ook al een gat.
Kentekenplaten en banden zijn binnen, dezen zitten al op velg.
Morgen de laatste dingetjes afmaken en woensdag heeft ie een APK afspraak.
CX GTi Turbo 2 - All Black