Digitale momentsleutel
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 27 januari 2013 10:59 AM

Beste,

Iemand ervaring met een digitale momentsleutel…..... Al heel wat jaartjes de gangbare momentsleutels gebruikt, echter ik hoor ook goede verhalen over de digitale uitvoering.

En aangezien er al ander gereedschap bij me al digitaal is…

Bijvoorbeeld:  http://link.marktplaats.nl/1002367677

Ik hoor hem weer graag sick (ondanks de flinke verkoudheid Smile )

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 27 januari 2013 11:21 AM
  [ # 1 ]

Dit stelt wel makkelijker in, denk ik. Deze is overigens wel 3/8 ipv 1/2…..

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 januari 2013 11:26 AM
  [ # 2 ]

Ik vraag me vooral af hoe de kwaliteit is. Een mechanische momentsleutel van Facom kost al 160 euro en een digitale van snap-on zelfs 500, dus wat valt er voor 110 euro te verwachten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 27 januari 2013 11:29 AM
  [ # 3 ]

10 jaar garantie Smile

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 27 januari 2013 11:30 AM
  [ # 4 ]

Ik had hetzelfde destijds met de schuifmaten, echter wil niets anders meer…

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 27 januari 2013 12:03 PM
  [ # 5 ]

Op mijn vorig werk hadden we de digitale sleutels van Snap-On. Geweldige sleutels, ook in gebruikergemak, eenvoudige instelling en fijn dat je ook tussen newton meter, inch pounds, kg enz kunt wisselen. 
Eventuele nadelen kunnen zijn (afhankelijk van gebruik natuurlijk!):
Laat ze niet vallen, hier zijn ze toch wel gevoelig voor.
De conditie van de baterijen moet je een beetje in de gaten houden als deze minder worden willen ze nog wel eens afwijken of onder het gebruik uitvallen.

Verder zou ik zeggen DOEN!  Wink

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 januari 2013 12:10 PM
  [ # 6 ]

Digitale schuifmaat is inderdaad erg handig en goede kwaliteit voor weinig geld. Ik kan mij niets voorstellen bij het gemak van een digitale momentsleutel. Als je een beetje kan sleutelen dan gebruik je een momentsleutel maar heel zelden. Verder moet je een momentsleutel instellen en hoef je die niet af te lezen. Ook is een instel fout bij een momentsleutel van een paar procent totaal irrelevant.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 januari 2013 12:14 PM
  [ # 7 ]
Egbert schreef:

Ik kan mij niets voorstellen bij het gemak van een digitale momentsleutel. Als je een beetje kan sleutelen dan gebruik je een momentsleutel maar heel zelden. Verder moet je een momentsleutel instellen en hoef je die niet af te lezen. Ook is een instel fout bij een momentsleutel van een paar procent totaal irrelevant.

Mee eens. Ik gebruik die sleutel alleen voor hoofd- en drijfstanglagerkappen en voor wiel- en kopbouten. Verder nooit..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 27 januari 2013 12:16 PM
  [ # 8 ]

Egbert,

Het gemak van een digitale momentsleutel zit hem volgens mij juist in die eenvoud van instellen. Ik gebruik al jaren momentsleutels bij het restaureren van motors, motorfietesen en auto’s.

Als je bouten met aanhaalmoment hebt, zal je dus wel degelijk de sleutel nodig hebben. En ik kan me nogal eens ergeren aan de slechte afleesbaarheid ( van ook de niet goedkope) sleutels.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 januari 2013 12:22 PM
  [ # 9 ]

Als je het moment gevoel niet goed in je vingers hebt en veel met een moment sleutel werkt, dan zou ik hem zeker kopen. Realiser je wel dat hert moment allen kritisch is bij lichtmetaal en wielbouten en dat het verder meer waard is om te investeren in het moment gevoel in je vingers. Daar kan een momentsleutel wel handig bij zijn!
De conditie van de bout en moer die je gebruikt, bv wat roest of wat vet bepaalt meer dan 50 procent van het moment!
edit:
Ik weet van een afstudeer onderzoek HTS werktuigbouw, waar het effect van de bout conditie op de boutspanning gemeten werd: Als je een nwe bout invet, dan is de spanning meer dan 2x zoveel bij het zelfde aanhaal moment tov een droge bout. Neem je een wat gecorrodeerde bout, dan is de spanning meer dan 2x zo weinig als bij de schone droge nwe bout. De de spreiding is echt enorm.
Natuurlijk is het goed om in kritische situaties een momentsleutel te gebruiken en dat doe ik ook, maar realiseer je wel goed welke fouten je zo al introduceert! Opgegeven momenten hebben betrekking op nieuw en niet ingevet materiaal.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook