Hoi iedereen,
Mijn naam is Najib en sinds 2 weken heb ik een xsara 1.4i uit ‘98. Mijn xsara heeft een kapotte kachelweerstand. Via dit geweldige forum kwam ik erachter dat de weerstand achter het handschoenenkastje zit. Na veel topics te hebben gelezen, dacht ik te begrijpen dat om bij de weerstand te kunnen, je de ventilator los moet halen uit de behuizing waar die in zit. Niet bij mijn xsara dus: als je het handschoenenkastje hebt weggehaald: links van je zie een ronde ding met een kabelstekker die erin gaat (de kabels zijn groen, geel, rood en zwart). Dat is em! ik krijg het helaas niet voor elkaar om een foto te uploaden. Mijn xsara heeft geen airco! dus bij modellen met airco kan het zo zijn dat je de ventilator wel uit zijn behuizing moet halen (daarvan weet ik niet hoe t zit).
Hopelijk bespaar ik mede-forummers de moeite van het loshalen van de ventilator (de drie torx-schroeven waar die mee vast zit, zijn niet zo makkelijk te bereiken namelijk).
en mijn kachelweerstand? ik bleek de verkeerde te hebben meegekregen van de sloop (de kabelstekker van mijn xsara kan niet in de weerstand die ik meekrijg, is ie te groot voor). Wordt ruilen dus.
Kan iemand mij vertellen waar mijn pollenfilter aka interieurfilter zit?
Juist! Dank je wel voor de tekening. Voor het vervangen van de interieurfilter, moet je de oude zeker van de onderkant eruit halen?
Vandaag de juiste kachelweerstand gehaald….no joy! Ook na het vervangen van de weerstand, draait de aanjager alleen in stand 4. Ik moet er wel bij zeggen dat de ‘nieuwe’ weerstand van de sloop komt, dus het is niet uigesloten dat die ook al de geest heeft gegeven…
Wie weet wat ik aan andere dingen zou moeten checken voordat ik tot de conclusie kom dat de ‘nieuwe kachelweerstand’ inderdaad kapot is?
Alvast dank voor jullie hulp.
Ben ik weer. Het is gelukt. De kachelweerstand moest inderdaad vervangen worden. Ik ben er wel achtergekomen dat de zekering van de kachelweerstand een te hoge a-waarde had. Die zekering heb ik vervangen door eentje met de juiste a-waarde en vervolgens een nieuwe weerstand gemonteerd…tadaaa, nu werkt de aanjager in alle standen.
wat ik dus denk is dat de vorige eigenaar de zekering vevangen heeft door eentje met een te hoge a-waarde waardoor te veel stroom naar de weerstand toe werd gelaten en deze kapot ging…een theorietje.