Zoals te lezen in mijn vorige topic over bx types heb ik sinds een dag of wat een BX break 16 carburateur versie.
Aangezien de automatische choke waarchijnlijk de geest heeft gegeven en injectie over het algeheel de motor netter laat lopen vroeg ik me het volgende af: is het mogelijk om mijn break om te bouwen naar injectie?
Wat heb ik daarvoor nodig? Gaat het allemaal wel passen? Welk motortype moet ik gaan zoeken op sloperijen?
Een voorlopig lijstje:
- inlaatspruitstuk injectie
- luchtinlaat
- computer
- koelvloeistof sensor??
Is dit eerder gedaan door iemand hier?
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Persoonlijk zou ik een 1.6i sloper kopen, en alles omhangen, inclusief motorblok. Persoonlijk lijkt me dat het minste werk…. Er staat nog een Chic sloper in Friesland met lopende motor.
Als je toch het blok wil ombouwen (correct me if i’m wrong), moet je de complete kop transplanteren. Daarnaast inderdaad wat jij zelf al aangeeft, dus ECU, diverse sensoren, brandstofpomp (een innjectieblok heeft circulerende brandstof nodig, carb niet), en ga zo maar door…...
Misschien is het gemakkelijker om de carb. om te bouwen naar handchoke?
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Eigenlijk snap ik niet dat je dat nu al wilt doen?
Heb je hem stationair al wat hoger proberen te zetten?
Ik heb nog aardig wat carbs liggen, mogelijk ligt er nog een voor je tussen.
Zoieso nog diverse carbs voor 1.6 van Solex, en ik meen ook van Weber.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Ombouw naar hand choke is natuurlijk 100 keer makkelijker, maar toch spreekt de ombouw naar injectie me wel aan.
Hele blok ombouwen is misschien wel de beste optie, moet dan alleen wel zeker weten dat het blokje goed loopt en op mijn bak past natuurlijk.
Dit is echt niet iets wat ik gelijk morgen ga doen, maar ik wil wel graag eens van jullie, de bx-experts, horen of het kan en realistisch is om te doen.
Natuurlijk ga ik eerst de huidige carburateur nog eens grondig schoonmaken en kijken of te iets te vinden is. En op zoek naar een autchokeding, maar ik heb weinig hoop die een te vinden.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Er is niks mis met een goed lopende TRS. Er is natuurlijk ook niks mis met een goed lopende injectie.
Ik weet dat er een goede Chic op het moment gesloopt wordt. Motorisch goed althans. Een 1.6 is een XU blok, zowel type1 als type 2 als type 3. Je zou dus een willekeurig (BX) 1.6 blok in je BX kunnen hangen. Je moet wel wat extra zaken ombouwen (kabelboom, ECU, brandstofpomp), maar veel meer dan dat komt er volgens mij niet bij kijken.
Als ik jou was, zou ik eerst kijken naar een handmatige choke (of een goede automatische), of inderdaad de carbs schoon (laten) maken. Ik verwacht overigens de choke.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon deze kopen http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/4686 en die break die je nu hebt weggooien
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beetje jammer van de huidige aankoop misschien maar wel de makkelijkste optie. En heb je plaatwerk in de juiste kleur op voorraad.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ahhhhh nog een citroen erbij??!
Ik had inderdad beter die tgi break kunnen kopen. Maarja, die stond pas vandaag te koop (huiliehuilie).
Niks aan te doen. En ik heb best een aardige break nu. Alleen die choke he.
Het zal wel handchoke worden inderdaad.
Maar toch, injectie is wel aantrekkelijk.
Hoewel ff een andere kabelboom leggen me weer niet heel blij maakt.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Vergeet voor de injectie ook niet dat je in je uitlaat een lambdasonde moet monteren met wel of niet een kat.
Handchoke is de makkelijkste optie.
Ik heb in het verleden een 19 GT een handchoke opgezet en die motor liep fantastisch.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
In een ander topic raadde iedereen ook aan om een automatische choke bij een carburateur om te bouwen naar handchoke. Lijkt mij sowieso al gemakkelijker om te realiseren en ook grotere kans op slagen dan een injectiemotor ervan maken.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Een handchoke voor een BX is waarschijnlijk nog (nieuw) te koop bij http://www.bccp.nl. Een of twee jaar geleden heb ik er zelf 128 euro voor betaald. Ombouwen naar injectie kunnen ze ook, maar ik vrees dat je dan toch zeker een nul achter dit bedrag moet zetten.
Helaas heb ik een aantal weken geleden hun laatste ombouwset gekocht..
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Als je toch injectie overweegt zou ik voor een 16TRI kiezen zo rond 1986, die hadden een simpele multipoint zonder allerlei poespas, alleen een luchthoeveelheidsmeter met bijbehorend luchtfilter, temperatuursonde, wat relais, elektrische benzinepomp met filter, en ECU die onder de bijrijdersstoel komt.
En natuurlijk een inlaatspruitstuk met injectoren en benzinedruk regelaar.
Een soort budget GTI eigenlijk..
O ja, ook nog een “koudloop bypass” of hoe noem je zo’n ding.
Roel Tiemersma heeft het wel eens gedaan maar dan wel met een compleet TRI blok.
http://www.citroenbx.nl/bx/mijn-BX-en/trs-tri.html
De latere versies komt er nog meer elektronica bij dus dat maakt het niet simpeler.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De “ecu” van de 16 TRi multi-point zit op de luchtweger hoor, niet in de auto.