Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
heb je een geblokkeerde versnellingsbak? , hieronder wat eigenlijk iedere eendrijder moet weten voor het geval dat…
vorige week kwam de inmiddels nieuwe eigenaar van SOLO 46 de eend bekijken(zie ander topic)
omdat ze al 3 maanden stilstond wou ik haar de avond van te voren even proefstarten en uit de garage rijden. Bij het achtruitrijden was er plotseling een raar geluid uit het vooronder en schakelen ging ineens niet meer soepel. Na nog een paar keer heen en weer bleef de bak in de tweede versnelling hangen. Proberen te schakelen leverde alleen maar tandengeknars op. Ik voelde hem al aankomen, de beruchte ring in de bak was losgekomen!!
Al is het mij in 25 jaar eendrijden nooit zelf overkomen , ik ken het probleem van anderen en heb menige bak
van vrienden en kennissen gerepareerd.
Ook deze bak heb ik in anderhalf uur gerepareerd. Hierbij een kort verslag van deze eigenlijk vrij eenvoudige operatie die je een bakwissel bespaard.
Als het je ooit overkomt , NIET verder rijden. Je kunt de auto met de koppeling ingetrapt voorzichtig verplaatsen/parkeren. Al wat je nodig hebt is een dop of steek 11 , een hamer en een centerpoint of iets wat daarvoor door kan gaan , bijv een oude schroevedraaier.
Neem het deksel van de bak, pas daarbij op voor de veer onder de bobbel in het deksel.Neem ook het kogeltje weg onder de veer en laat beiden niet in de bak vallen!! Dek bijv de bak af met een doek voor de zekerheid.
De middelste schakelas is vd 2e en 3e versnelling. De schakelvork die daaraan vast zit valt in een stalen ring die op de schakelmof geschroefd zit. Zolang je vooruit rijdt is er niets aan de hand maar als je achteruit rijdt kan deze ring loskomen, hetgeen met name bij moderne eenden met schijfremmen gebeurd.
Je zult zien dat deze ring los ligt. Schroef hem weer op de mof (als je doorrijdt beschadig je de schroefdraad) totdat hij niet verder wil , de mof steekt er dan een klein beetje uit.
Haal NIET de schakelvork los van de schakelstang !!. Mocht dit onverhopt toch nodig zijn dan moet je hem met bijv een ijzerzaag op de as markeren. Maar normaal gesproken kun je de vork op de as laten zitten.
Nu moet de ring opnieuw gecenterpoint worden. De truck is om dit helemaal rondom te doen met zon 20 centerpoints. Citroen doet dit zelf met maar 4 punten en dat is het hele probleem. De mof heeft vertandingen rondom je je allemaal kunt gebruiken.
Na deze modificatie is de kans nihil dat hij nogmaals loskomt.
Nu het kogeltje weer op zn plaats en de veer , het deksel weer vastschroeven en klaar is kees.
Zonder stress is dit goed te doen in ca anderhalf uur.
Op de fotos hieronder de bak na openen waarbij de schroevedraaier de losse ring aanwijst en daarna de
opnieuw vastgezette ring.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dit zijn de dingen die een forum als dit waardevol maken. Bedankt.
Inderdaad heel handig, mischien een stcky van maken?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Goede beschrijving!
Het is wel een verhaal waarbij alle randvoorwaarden perfect zijn, mijn ervaringen zijn helaas niet zo rooskleurig als het bovenstaande verhaal.
Bijvoorbeeld uitgegaan van het feit dat je ook geen meter meer verder hoeft te rijden en dat je hem ter plekke kunt repareren.
Soms sta je op een plek waar je direct weg moet, probeer dan niet nog een poging te ondernemen met de versnellingsbak. Druk de koppeling in terwijl je je auto weg laat duwen.
Het kan ook goed dat de bak al direct in twee versnellingen tegelijk komt te staan. Je eend zal dan totaal blokkeren, en ontkoppelen heeft dan ook geen zin meer aangezien het kroonwiel vast blijft staan. Doordat je bak intern vast staat. Je kunt dan dus echt geen kant meer op!
In dat geval kun je twee dingen doen:
Ter plekke de bovenstaande reparatie uitvoeren, maar meestal ben je dan wel wat langer bezig dus als je midden op een kruising staat zal ik deze optie niet aanraden.
Wat je in zo’n geval het beste kunt doen is een steekas loskoppelen. Je kan dat op twee manieren doen, de homokineet aan de bakzijde los schroeven en vervolgens het schuifstuk los te halen. Zet hierna de losse homokineet wel weer op de schijf en ook weer vast. Dit is nodig aangezien je je rem(men) straks nog nodig hebt. De los gekoppelde steekassen laat je gewoon hangen/ liggen waar ze nu ook liggen. Gek genoeg kan dit niet veel kwaad.
Vervolgens laat je je wegslepen naar een confortabele plek om de bovenstaande reparatie uit te kunnen voeren. Je kunt prima gesleept worden, maar hou er rekening mee dat je maar op 1 voorwiel remmen hebt. Dus doe een beetje rustig aan!
-er zijn overigens ook verhalen dat de AMI-8 versnellingsbak origineel deze ring niet zou hebben- persoonlijk geloof ik daar niet zo in.
2CVPeter is specialist in het oplossen van dit soort bak problemen…
Beter één eend op straat dan tien in het water….
King Karel schreef:Wat je in zo’n geval het beste kunt doen is een steekas loskoppelen. Je kan dat op twee manieren doen, de homokineet aan de bakzijde los schroeven en vervolgens het schuifstuk los te halen. Zet hierna de losse homokineet wel weer op de schijf en ook weer vast. Dit is nodig aangezien je je rem(men) straks nog nodig hebt. De los gekoppelde steekassen laat je gewoon hangen/ liggen waar ze nu ook liggen. Gek genoeg kan dit niet veel kwaad.
Vervolgens laat je je wegslepen naar een confortabele plek om de bovenstaande reparatie uit te kunnen voeren. Je kunt prima gesleept worden, maar hou er rekening mee dat je maar op 1 voorwiel remmen hebt. Dus doe een beetje rustig aan!
-er zijn overigens ook verhalen dat de AMI-8 versnellingsbak origineel deze ring niet zou hebben- persoonlijk geloof ik daar niet zo in.
Losgekoppelde steekassen betekent dat je helemaal geen remmen meer hebt! Je hebt wel remmen maar niet verbonden met de wielen, je moet er dan wel 1 vast laten zitten! En ik heb verschillende schades gezien met losgekomen aandrijfassen, als je het doe, maak dan de rechter los, zit er in elk geval geen remleiding in de buurt.
Een Ami heeft ook zo’n ring.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
King Karel schreef:
2CVPeter is specialist in het oplossen van dit soort bak problemen…
Er zijn natuurlijk zat 2cv specialisten die bedreven zijn in het oplossen van dit soort ongemakken. Ik ken zelfs wegenwachters die het ter plaatse oplossen als de schade beperkt is
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste