Deze vraag lijkt al een keer langsgekomen te zijn, toch is mijn vraagstelling anders.
Namelijk, hoe moet ik het gewicht van de auto in relatie met de bandenspanning precies zien?
Het gegeven is 2.4 voor en 2.1 achter en bij veel gewicht 2.4 voor en 2.7 achter. (ik heb zelf 205/16/55)
Is het nu zo dat die ‘hogere’ bandenspanning (bij veel gewicht) geldt als de auto al volgeladen is, of vóór het volladen.
Ik kan mij namelijk voorstellen dat de bandenspanning toeneemt als de auto zwaarder beladen is dan als hij nog leeg is.
Stel ik doe de banden vóór het beladen op die spanning, dan heb ik straks 3 bar achter, als ik hem vollaad, wat natuurlijk niet wenselijk is misschien.
Misschien een domme vraag, maar ik vraag het me wel af .
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb die vraag laatst ook eens gesteld in een iets andere vorm, namelijk of het uitmaakt of je de banden wel of niet onder de auto gemonteerd op druk brengt. Schijnt geen verschil te maken, dus of de auto wel of niet beladen is, de spanning bij het oppompen blijft hetzelfde. Temperatuur is wel van belang, altijd met koude banden spanning controleren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Ik zet mijn banden altijd op wat meer druk dan voorgeschreven,
namelijk 2,8 en 2,5
De auto rijd beter vind ik.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 25632
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met de banden op te hoge spanning rijdt en draait ie soepeler, maar je banden slijten onregelmatig en je grip neemt af…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Op het wetenschapsforum is deze vraag ook al eens voorbij gekomen.
En omdat ik wel eens een praktijktest wou doen , heb ik het gecontroleerd.
Hier de text gecopiëerd.
Omdat ik altijd theoretisch beredeerd had dat het zo was, en nooit meetgegevens voorhanden had wilde ik toch eens zeker weten of het klopt.Daarom maar eens een min of meer wetenschappelijke test gedaan.Ik heb een digitale bandendrukmeter welke ik op kg/cm2 gezet heb en heb de voorband van mijn Seat Alhambra van 1700kg gemeten Waarvan naar schatting 450kg op ieder voorwiel rust . Banden 195/65 R 15 95T XL
Dit is een band die 690kg mag dragen bij een druk van 3 bar ( max druk 3,4 bar), en daarvan wordt ongeveer 45 tot 80kg door de constructie van de band gedragen, de rest door het druk/oppervlak verhaal. Hoe ik hieraan kom is weer een uitgebreid ander verhaal, ik heb me met bandendruk berekenen bezig gehouden en ben daardoor veel wijzer geworden op dat gebied, maar voor dit topic dus niet verder belangrijk.
5 series metingen bij buitentemperatuur <>4gr C en na 1,5 uur stilstand van de auto.
1. drie metingen op de grond dus 450 kg gewicht er op 2,14/2,14/2,16 kg/cm2
2. 3 metingen met opgekrikt voorwiel dus 0 kg gewicht er op 2,11/2,11/2,11 kg/cm2
3. 3 metingen na weer terug op de grond dus 450 kg>>>>2,12/2,11/2,11 kg/cm2
4. 3 metingen weer opgekrikt dus gelijk aan 2. 2,14/2,08/2,07 kg/cm2
5. 3 metingen weer op de grond.dus 450kg=sit1en 3 2,09/2,08/2,08 kg/cm2
Hieruit concludeer ik dat er dus geen significant verschil te meten is door wel of geen gewicht op de band, maar doe ermee wat je wilt. de lagere metingen bij iedere situatie, komt doordat er bij iedere meting een beetje luchtverlies is, afhankelijk van hoe precies je de drukmeter er op drukt. 3 metingen gedaan per situatie, om zweving in de meting in te dekken. Kg/cm2 gebruikt omdat dit de kleinste verschillen aangeeft, en omdat dit het meest de SI eenheden benaderd. Eventuele onnauwkeurigheid van dit goedkope drukmetertje is nu niet belangrijk, het gaat om de verschillen.
aangemeld voor bandenspanning
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
bogaard77 schreef:Met de banden op te hoge spanning rijdt en draait ie soepeler, maar je banden slijten onregelmatig en je grip neemt af…
Ik heb nooit problemen gehad met ongelijke slijtage.
De band gaat hierdoor helemaal niet bol staan, dan moet de druk al een heel stuk hoger liggen.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
“Jadatis”
Bedankt voor het uitgebreide en wetenschappelijke antwoord!
Conclusie, het maak dus eigenlijk niks uit wanneer je je banden oppompt(met of zonder gewicht in de auto), de druk in de banden blijft nagenoeg gelijk.
Ik kan het mij ook wel een beetje voorstellen waarom dat is. Als je nagaat wat voor een gewicht je nodig hebt om een beetje zwaartekracht te creëren, kan ik mij voorstellen dat als je in die verhouding een klein beetje verandert het eigenlijk geen merkbaar verschil gaat maken.
De aarde is 6 quadriljoen kilo (dat is: 6000000000000000000000000 kilo) en jouw auto 1700. Als je dan in die verhouding een paar honderd kilo verandert, krijg je natuurlijk maar een zeer klein en onmeetbaar verschil in aantrekkingskrachten, wat dan dus ook weer in direct verband staat met de drukken in je banden.
Thanks!
“Tennie”
Dat laatste is het toch niet helemaal.
Men gaat er eerder van uit , dat wat er in de hoogte af gaat , er in de breedte weer bij komt, waardoor het vollume van de band gelijk blijft, en daardoor de druk.
Mogelijk dat bij zeer lage drukken wel een belangrijk verschil te meten is, maar voor autobanden hoef je je er dus niet druk om te maken.
aangemeld voor bandenspanning
Oké, maar het maakt sowieso, dus niet echt ‘bar’ veel uit wanneer je de banden oppompt.
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
bogaard77 schreef:Met de banden op te hoge spanning rijdt en draait ie soepeler, maar je banden slijten onregelmatig en je grip neemt af…
Valt op zich wel mee hoor, mits je de druk niet te hoog opvoert. Heb op mijn vorige Xsara een set Energy Savers versleten, deze zaten altijd op 2,5 à 2,6 bar waar 2,3 voorgeschreven is. Na 85-duizend kilometer waren ze redelijk op, maar niet onregelmatig versleten.
Met hogere druk inderdaad wel soepeler en wat preciezer qua stuurgevoel, en iets meer korte oneffenheden voelbaar. Boven de 2,6 bar werden ze erg zoekerig op snelwegtempo, dus hogen dan dat ben ik nooit gegaan.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!