Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Wat een vieze drek zooi zeg! Zó smerig heb ik lhm nog niet gezien
Verder veel plezier met de BX
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Bijna dezelfde kleur als de koets…
De olietemp-meter is nooit aangesloten geweest. Daarvoor zou je nog een sensor in je carterpan moeten monteren die je dan waarschijnlijk op de plaats van de carterstop moet monteren zoals weleens bij Burtons gedaan wordt.
Die olietemperatuurmeter zou wel mooi zijn om aan de praat te krijgen. Daar hoort zeker ook een bepaald soort sensor bij. Iemand een idee wat zou passen en waar deze te kopen? In de aftapplug heeft niet echt mijn voorkeur, is er een andere plek mogelijk?
Is een Palais overigens een “bijzondere” uitvoering? T ding is nog kaler dan kaal, wellicht dat dat bijzonder is
Groeten,
Chris
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Je kan ook een GTi carterpan oid scoren, dan zit de olietemperatuurmeter achterop geloof ik. Ik heb alleen werkelijk geen idee of dat ook past op een 1.4? Op de plek van de carterplug lijkt me wel erg kwetsbaar met drempels etc.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Volgens mij gaat dat niet. Wat je wel kan doen is een andere carterpan scoren, en daar een gat in maken en een moer op (laten) lassen. Dan rijd je de sensor er niet af als je over een drempel vlamt .
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die sensor kan gewoon op de plaats van de carterstop. Als het goed is, is dit een TU. Die heeft de carterstop schuin aan de achterzijde van de carterpan zitten.
Je kan toch ook aan de zijkant een gat boren, zodat ie er niet afschaaft als je over een drempel rijd. Dan gewoon goed vast zetten met een multiseal ertussen, dat gaat ook niet lekken. Zo een sensor kan je bij een onderdelen boer halen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als je, met de sensor op die plaats, hem eraf weet te rijden op een drempel dan heb je eerst de carterpan al aan gort gereden. De sensor steekt namelijk niet uit als je hem bij de carterpan van een TU op de plaats van de carterstop monteert. Het enige minpunt is dat je bij iedere oliewissel de bedrading van de sensor moet lossen.
Maar dat moet bij een Burton met zo’n sensor ook en daar zit die er letterlijk onder…
Geeft de temperatuurmeter overigens wel goed aan? Die zit aangesloten op het sensortje vooraan in het thermostaathuis. Destijds gaf hij niet helemaal lekker aan was het idee. De aangegeven waarde leek iets te laag te zijn. Thermostaat is na al die jaren misschien niet helemaal fris meer?
Heb er even over nagedacht, de tellerbak is niet de originele. Is overigens ook netjes gemeld door de garage. Ik ga toch voor origineel en er gaat dus een andere tellerbak in, vanmiddag bij GAOS in Emmeloord eentje op de kop getikt die er volgens mij wel in hoort. Met koelwatertemp lampje ipv meter. Later erachter gekomen dat ik ook een andere sensor nodig heb
Heb de BX nu nog maar een paar dagen, maar heb er al een hoop lol van. Allemaal leuke kleine klusjes Alhoewel, leuk… vandaag had ik er eentje dat was wel een alleje&^%s gepiel. De keuzeknop van de verwarming deed niks, bleek aan de achterzijde van het witte plasticje de bevestiging van de kabel afgescheurd. Bij GAOS dus ook meteen een ander binnenwerk voor de kachelbediening meegenomen, maar het vastklikken van de bedieningskabeltjes is wel een rotklusje.
Voor het dichtbouwen werkte alles, na het dichtbouwen probeer ik alle knoppen nog 1x en bij het bedienen van de ventilatorknop hoor ik KRAK. De boel weer open, blijkt het kopje van het stangetje afgebroken. Volgende week maar weer ff een ritje naar Emmeloord.
Nu alleen de vraag, dat de middelste knop de kachelmotor bedient snap ik. Maar wat doet dat kabeltje?? De woei in de BX is nu ook wat minder geworden.
Groeten, Chris
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Was jij dat bij GAOS in die BX? Nog gelukt?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Als je een lange krullebol in een knaloranje overall hebt gezien… ja dat was ik. Prima geslaagd voor klokkenwinkel en verwarmingsdingetje. Had alleen ook de verwarmingskabels en een kvstempsensor mee moeten mee moeten nemen!
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die sensor voor het lampje zit er al, zit achterop het blok. De sensor die gebruikt wordt voor de meter zit bovenop het thermostaat-huis, maar die heb je nu niet meer nodig. Als je de tellerbakken gaat wisselen moet je even de bedrading weer goed leggen, als het goed is is de bedrading achter de tellerbak gemodificeerd en is er een extra draad getrokken naar de motorruimte toe.
Ja volgens mij is er destijds 1 draad extra getrokken en voor dat waarschuwingslampje een klein gaatje geboort en door een groen LEDje vervangen. Zo werkte het perfect en kon de koelvloeistof-temperatuur afgelezen worden. Dat vond de eigenaar het belangrijkst. Een lampje was die te laat.