Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooie tip, gelijk happen!
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Dank jullie wel Rens en Mark, maar de beslissing is gevallen: de middenconsole-met-knop blijft!
Ik heb vernomen dat het mistlicht met deze knop - die dus inderdaad het mistlicht bedient - een origineel bij de Citroen-dealer verkrijgbaar Hella-accessoire was in 1975, de kans is dus groot dat het geheel meteen bij aankomst in Nederland door de dealer is gemonteerd. Ik laat licht en knop zitten!
[sorry voor slechte mistlichtfoto, Laivert staat met haar kont tegen de muur ]
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
niet helemaal toch
en orgineel geleverd wat wil je nog meer
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
No offence Jaac en het is jouw CX, maar je maakt toch zeker een grap dat je die domme Belgische (en nutteloze) mislicht oplossing serieus laat zitten? Door de dealer geplaatst of niet, dat ding gaat vroeger of later een verkeersdrempel raken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
OK, een Hella-accessoire, mischien zelfs wel grappig, maar toch niet echt chique op zo’n oer CX….. maar het is jouw keuze.
of toch maar weg laten ?
of (niet origineel) latere versie achterlichten monteren…....
of als het mistig is met je cassis CX met bestaand mistlicht gaan rijden.
en als ik er over nadenk, volgens mij heb ik nog nooit mijn mistlicht gebruikt achter.
overigens wordt dit nu al een mooi en lang draadje, zonder dat deze CX ook maar een meter gereden heeft. dat belooft veel goeds!!
en we volgen alle details op de voet, zoals je merkt.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Daar zeg je iets Jim.
Eén van de irritantse verschijnselen in het verkeer is imho het oneigenlijk gebruik van mistlampen. één spatje regen en hoppa daar priemen die dingen alweer op je netvlies. Vooral Belgen zijn daar sterren in.
Ik denk in alle jaren dat ik mijn rijbewijs heb, het misschien 2x is voorgekomen dat gebruik van mistlampen werkelijk gerechtvaardigd was.
Mensen ga eens naar een goede opticien en laat je ogen checken of blijf thuis als je nix ziet of bang bent op de openbare weg!
Voor de rest zijn het vooral die ‘dramlampjes’ in de voorbumper, meestal gevoerd door leaserijders en petjes, om iedereen te tonen dat ze echt wel geld over hadden voor die extra optie, ofwel simpele zielen die blij zijn dat ze eindelijk dat leuke knopje eens mogen indrukken (en er dagen later nog mee rondrijden).
Zo hèhè dat ben ik weer kwijt!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik vind zo’n eigenwijze beslissing wel grappig. En dit mistachterlicht is heel wat bescheidener dan die grote vierkante aftermarket-dingen die in België veel gemonteerd zijn. Zo een had ik op mijn 75’er. Daarop heb ik inderdaad latere achterlichtunits geplaatst met ingebouwd mistachterlicht. Als “Zeitzeuge” wordt je CX zo minder interessant, maar het ruimt wel op. Voor een schakelaartje is onder de lunule ook plaats. Op de plek waar hij nu bij jou zit, zat bij mij een soortgelijke knop voor de koelventilator. Een inbouwaanwijzing daarvoor heb ik ook weleens gezien… voor juist die plek. Vandaar mijn vermoeden. Blijf echter vooral eigenwijs .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
La Léo schreef:Zo hèhè dat ben ik weer kwijt!
Hé Léo, je moet dat knopje ook af en toe eens indrukken. Dat lucht heerlijk op, met of zonder petje!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Ha ha! Inderdaad Jim, ik vind het ook een leuk draadje aan het worden: nog geen meter gereden maar al wel 6 pagina’s geneuzel (in de beste zin des woords, dit is mijn hobby!) over mistlampknopjes… En dan toch wel een beetje ‘offense taken’ als je keuzes niet worden omarmd
Leo, over het gebruik van het mistlicht deel ik je mening 100% en de kans dat het ding ooit zal worden gebruikt is zeer klein. Maar ik vind het juist wel heel seventies staan en hoewel ik het ook niet eens zo heel mooi vind, ik vind het wel heel erg Laivert…
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
@Rens: ik kende het Duitse woord ‘Zeitzeuge’ nog niet - wat een prachtige term!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik vond zo snel geen Nederlands woord…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9424
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jmmj schreef:Ik heb vernomen dat het mistlicht met deze knop - die dus inderdaad het mistlicht bedient - een origineel bij de Citroen-dealer verkrijgbaar Hella-accessoire was in 1975, de kans is dus groot dat het geheel meteen bij aankomst in Nederland door de dealer is gemonteerd. Ik laat licht en knop zitten!
Had ik het toch goed
In de jaren zeventig had Hella nog meer mogelijkheden, zo was er ook een alarmlichtschakeling leverbaar met een rode trekknop (heb ik volgens mij nog ergens liggen) en een regelbare intervalschakeling voor de ruitenwissers met een zwarte draaiknop.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jmmj schreef:Leo, over het gebruik van het mistlicht deel ik je mening 100% en de kans dat het ding ooit zal worden gebruikt is zeer klein. Maar ik vind het juist wel heel seventies staan en hoewel ik het ook niet eens zo heel mooi vind, ik vind het wel heel erg Laivert…
Weet ik toch schat…
Trek je vooral nix aan van mijn zure mening, want ik had gewoon een pestbui gisteravond. Hoewel ik mijn visie op het oneigenlijk gebruik van mistlampen en verstralers uiteraard niet zal bijstellen.
@Rens: tja, misschien ook maar eens een petje opzetten en die dingen gaan gebruiken?
* surft direct naar autostyle.nl *
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
jmmj schreef:@Rens: ik kende het Duitse woord ‘Zeitzeuge’ nog niet - wat een prachtige term!
ik ga hier direct in mee ! Deze term is hier zeker van toepassing.
Ik ben iemand die zich soms laat afleiden door dit soort dingen. Ik heb er nog wat over nagelezen, onder andere ook hier (leve de wiki). Maar een NL vertaling is toch lastiger.
Met iets als “stille getuige van een tijdgeest” kom je mischien in de buurt. Maar dat zijn al veel meer woorden.
En Jaco, geen reden voor een traan !
We respecteren je mening, en aanvaarden die zeker. Er zijn uiteraard andere meningen / invalshoeken, dat is alles.
Als je het goed bekijkt is het een echte Zeitzeuge, en past dus ook wel weer.
Ik mag zelf niet “zeuren”, ik heb mijn CX hier en daar ook wat aangepast / toegevoegd.
Vrolijk verder maar weer !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
“Passend bij de tijdgeest”, dus…
en een regelbare intervalschakeling voor de ruitenwissers met een zwarte draaiknop.
Hee dat zit er bij mij in! Overigens op een onmogelijke plek tussen de choke en het middenconsole, waardoor je de helft van de tijd door je stuur heen moet grijpen om de intervalschakeling in werking te zetten… Charme heet dat.
Ik dacht altijd dat die er ooit door de eerste eigenaar ingeklust was, maar als het zo “hoort” (lees: leverbaar was destijds) dan blijft ie puur vanwege de tijdgeest zitten… Heeft iemand daar een plaatje van voorhanden (een accessoire-brochure waar het instaat o.i.d.)?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”