Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
De Bx is sinds Zondag mn dagelijkse vervoer, omdat ik de Xantia aan een maatje van me heb verkocht
Dinsdagavond wilde ik ff bij Twan gaan buurten, dus de Bx gepakt.
Rij ik de straat uit, gaat het acculampje branden.
Dus ik dacht gelijk aan de dynamo.
Motor uitgezet en weer starten… lampje uit.
Vervolgens bij Twan aangekomen, wagenpark bewonderd en wat geouwehoer later bied ik Twan een rondje in mn TRS aan.
Daar had hij wel oren naar
Vervolgens gaat na het starten de dashboard verlichting nagenoeg uit, geen richtingaanwijzers, maar wel alarmverlichting en normale verlichting.
Dit leek mij te duiden op een brak contactslot.
Aangezien het slotenset toch nog vervangen moest worden, omdat ik maar 1 sleutel voor het contact heb en 1 sleutel voor de rest, heb ik er gisteraaf een ander slotenset in gezet.
Tevens gelijk de LHM ververst, doorgespoelt en de remmen ontlucht.
De Bx veert alleen nog steeds niet zoals ik dat wil.
Twan zn 16V vind ik gelijkwaardig of zelfs iets soepeler veren, met name de achterzijde.
Vreemd, want mn bollen zijn tenslotte pas allemaal gedaan…
Ben ik dan zo verpest door de Xantia dat ik comfortbollen onder de Bx moet monteren?
Life’s too short to drive without comfort!!!
stroeve voorpoten?
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Nou, die zijn alleen stroef als vanuit de laagste stand omhoog gaat.
Dat geven ze een paar kraakjes, verder gaat het soepel.
Als je de auto een paar uur neer zet en je drukt dan even op de voorkant kraakt ie ook even, maar daarna is ze weer soepel zonder kraakjes.
Maar het gaat me eigenlijk om de achterzijde.
Uitveren gaat goed, maar het inveren gaat naar mijn idee te stug.
Life’s too short to drive without comfort!!!
die stroevigheid had ik ook last van bij mijn 1400, het was het net niet met de vering. Wel verse LHM, vers gevulde bollen en goede veerpoten. Ik heb toen van iemand de tip gekregen om de hoogteregelaars schoon te maken, dat bleek de gouden tip. Bij mij veert de boel weer helemaal soepel, het schoonmaken maakte een wereld van verschil.
Groet,
Chris
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Veel werk… mmmm
Het schoonmaken zelf niet, dat is een eitje. Maar het uit en in de auto krijgen is een klerewerk! Met name de voorste hoogteregelaar, de achterste is wel te doen. De locatie van de voorste, de ontwerper die dat bedacht heeft moeten ze levenslang geven.
Afgelopen week heb ik me er voor het eerst in mijn sleutelcarriere aan gewaagd. Bij BX-en zonder stuurbekrachtiging kun je er onderaf nog een beetje bij zonder de lange aandrijfas eruit te halen. Voorste regelaar zit aan de boven/voorkant rechterzijde van het subframe voor. Bij voorkeur op brug anders auto hoog en stevig op bokken zetten, systeem drukloos maken, hendel binnen in de rijstand laten en met heel veel rust in je lijf en geduld eronder gaan liggen. Goed passend gereedschap in de maatjes 8, 10, 11 o.a. leidingsleutels en een goede lamp is een must. Gewoon rustig beginnen, je ziet vanzelf hoe het zit. Erin en eruit halen van de voorste heeft me ongeveer anderhalf uur gekost en heel veel engelengeduld. De achterste een half uurtje. Schoonmaken zelf is 10 minuten werk.
Oh, en de slang die met een slangklem vastzit, even opletten dat je geen LHM douche krijgt, afdoppen met een boutje. Ben gelukkig brildrager… anders had ik geweten hoe LHM in de ogen voelt.
groet,
Chris
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Dank je Chris, gaat goed komen.
Om die LHM douche te voorkomen kan je na het in de laagste stand zetten nog ff de ontluchtongsschroef open doen
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het is natuurlijk goed nieuws dat de BX na het schoonmaken van de hoogteregelaars weer naar tevredenheid veert, maar ik vraag me af hoe dat kan. Van lage naar hoge stand en vice versa zou ik me iets bij voor kunnen stellen dat de hoogteregelaar daar invloed op heeft, maar als de BX op rijstand staat, hoort de hoogteregelaar ‘dicht’ te staan, en zou geen invloed op vering of demping moeten hebben. Het kan dat ik iets over het hoofd zie, maar ben dan benieuwd wát.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Dankzij de oplettentheid van Coen liggen er nu 2 nieuwe originele voorschermen zonder knipperlichtgaten bij mij op de vliering.
Coen stuurde me de advertentie door die op MP stond, en ik ben ze gelijk op gaan halen in Amsterdam.
Daar ben ik heel erg blij mee!!!
Nu heb ik eindelijk de ingrediënten om mn Bx schadevrij te maken
Thanks Coen!!!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Vermond schreef:Het is natuurlijk goed nieuws dat de BX na het schoonmaken van de hoogteregelaars weer naar tevredenheid veert, maar ik vraag me af hoe dat kan. Van lage naar hoge stand en vice versa zou ik me iets bij voor kunnen stellen dat de hoogteregelaar daar invloed op heeft, maar als de BX op rijstand staat, hoort de hoogteregelaar ‘dicht’ te staan, en zou geen invloed op vering of demping moeten hebben. Het kan dat ik iets over het hoofd zie, maar ben dan benieuwd wát.
Ja, dat is inderdaad vreemd.
Misschien bleef ie iets te hoog staan, dan is de veerweg naar beneden kleiner.
Door een soort van grote hysterese zeg maar, of hoe noem je zo iets…
De nauwkeurigheid van de hoogte is misschien beter geworden door het schoonmaken.
Andere reden zou ik zo niet kunnen bedenken…
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ik heb het een tijdje tegen kunnen houden, maar Helaas, het is zover…..
Life’s too short to drive without comfort!!!
Kwijl…. Wat doe je me aan?!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Tja…..
Dit is zo klote, maar geen andere mogelijkheid….
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Vandaag weer ff wat tijd vrijgemaakt voor mn wagentje.
Lekker ff de auto gestofzuigd vanbinnen en het leer een uitgebreide behandeling gegeven.
Het leer staat in de zalf
En weer volledig op en top!!
En nog een plaatje door Fred gemaakt haar “vaste” plekje,
Daarna nog heeft Fred nog een leuk plaatje gemaakt
Vanavond nog een lekker rondje gereden
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
En helaas, ze is weg.
Vertrokken naar België, en staat nu droog binnen gestald.
De nieuwe eigenaar heeft ook een Ds uit ‘69 en een 5 jaar oude C5 Tourer 2.7 HDI met hydractief, dus gelukkig een liefhebber!
Laatste foto toen ze nog van mij was….
Groepsfoto-tje
Trotse nieuwe eigenaar
Dag trots, ik zal je enorm missen!!
Life’s too short to drive without comfort!!!