Citroen berlingo 1.6 hdi 90 uit 2009     Emissie storing - odb2 poort ?
Vincenttor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8

Gepost: 19 februari 2013 09:07 PM

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en ben ook pas sinds vorige week zaterdag de eigenaar van een citroen berlingo.
Deze heb ik gekocht voor mijn bedrijfje en hoopte toch nog een redelijk stuk te kunnen rijden voordat ik dit gedonder tegen kwam.
De handelaar waar ik de auto heb gekocht heeft geen bovag , ook geen slechte ervaringen kunnen vinden op internet en de auto zat er goed uit en rijd/reed goed.

Dus de terug reis was er niks op aan te merken over 100km +.
Gistermorgen rij ik opweg naar hoogeveen om te werken, moest van de 160km nog 40 km rijden.
Ik rij via de cruisecontrol en kom in de buurt van een vrachtwagen dus wil gaan inhalen en geef gas in zijn 5.
De auto had weinig power nog, maar dacht nou ja hij staat in zijn 5 dus ik schakel hem terug naar zijn 4e versnelling en de toeren schoten natuurlijk omhoog maar hij hield gelijk in.
Gaf gas en toen piep piep , schermpje op het dashbord geeft aan storing emissie systeem en kort daarop volgt een niet heel luide knal en de motor valt uit.

Kan net de afslag nemen naar het tankstation en daar even stil te hebben gestaan start de auto weer en kon ik de rit vervolgen alleen hij trekt niet meer op, tot 2500 toeren kan ik gas geven daarna zakt hij in of valt die uit en ja hij heeft gewoon geen kracht meer.

En dit na aankoop net aan 220 km te hebben gereden ...

Geprobeerd de storing te verwijderen doormiddel van de accu pool los te maken , melding was weg voor 5 minuten maar toen reed de auto opzich wel beter als daar voor.
Terug gereden met veel pijn en moeite en baal er natuurlijk ontzettend van.

Ik heb een odb2 uitlees apparaat en vaker gebruikt alleen kan dus niet vinden waar de odb2 poort zit ook om de foutcodes eruit te halen.

Iemand een idee wat het kan zijn, heb al zitten googlen en veel autos van citroen blijken deze melding te geven en vaak komt de dealer er niet eens uit…
EGR/Bougies/roetfilter/brandstofpomp etc etc etc.

De auto komt uit 2009 en staat overigens 102000 km op de teller.
Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen door de lokatie van de poort te vertellen, heb nog niet helemaal begrepen of die erop zit want ik las hier en daar iets over lexia, of dit een protocol is of een ander soort aansluiting weet ik dus niet.

Hoor het graag.

Groet

Vincent

Profiel  

Stijn De Boel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 20 februari 2013 10:10 AM
  [ # 1 ]

Hoi, lees net je verhaal en het klinkt mij een beetje bekend in de oren. Ik heb het ook gehad met mijn berlingo 1.6 HDI XTR dat de power wegviel en de auto niet vooruit te branden was. Dit was bij mij nog onder garantie en ze hebben het voor mij opgelost: 1e instantie dachten ze aan de EGR klep (bleef hangen) dus nieuwe besteld en gemonteerd. Echter probleem zat er nog steeds. Toen stelden ze vast dat het de computer (???) was die de EGR aanstuurde, nieuwe besteld en gemonteerd, daarna was het probleem opgelost. Ik kreeg echter wel geen lampje op mijn dashbord met emissiestoring raar maar waar. Na duizende km verder gereden te hebben, werkt alles nog goed, echter heb ik een aantal weken geleden het lampje op het dashbord: emissie storing wel aangehad. Na inspectie van de auto door mijzelf bleek er een scheur in de aansluiting te zitten van de inlaatluchtslang na het filterbox en de turbo. Dit is een oranje, bruin kleurige zacht rubberen aansluiting wat in de luchtslang gestoken zit om een luchtdichte aansluiting te krijgen op de turbo. Hierin zat dus een scheur. Na deze vervangen te hebben, geen probleem meer gehad. ik hoop dat je er wat aan hebt. Mvg, Stijn De Boel

Profiel  

Vincenttor
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 februari 2013 10:31 AM
  [ # 2 ]

Hallo STijn,

Bedankt voor je bericht.
Ik zal dit meenemen naar de dealer daar ga ik zo direct naar toe om hem te laten uitlezen.
Zit er ook aan te denken om deze in te ruilen of met de verkoper iets te regelen en dan misschien toch maar een nieuwe aan te schaffen i.p.v een gerbuikte te rijden.
Niet dat dit 100% de garantie geeft natuurlijk dat het probleem hier nooit meer voor komt maar dat is toch 100.000km minder en dan zit er wat meer garantie op.
Ik zal wel even posten hier wat eruit komt.

Profiel  

Vincenttor
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 september 2013 12:28 AM
  [ # 3 ]

Ben eigenlijk vergeten te vermelden wat het probleem was.
De auto is naar de garage geweest, enkele sensoren vervangen zoals de computer melding van gaf maar dit maakte niet uit.
Toen is het brandstof filter vervangen en het probleem was over

Filter is open gezaagd heb ik gehoord dan, zat aardig wat rommel in.
Andere probleem dat zich voor heeft gedaan is dat de sleutel versleten was en amper in de sloten ging.

auto van 4 jaar vind ik dit toch knap.
maar goed, verder rijd hij prima zonder kuren , nog dan….

Profiel  

BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 798

Gepost: 11 september 2013 08:21 AM
  [ # 4 ]

Altijd leuk als men verteld wat nou juist de oplossing van het probleem was Smile
“Gewoon” een gevalletje “achterstallig onderhoud” lijkt me dus.
Fijn voor je dat je wagen goed zijn best doet nu Smile
Veel plezier ermee nog.

grtz
BC

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook