Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Je hoeft ook niet gelijk de spiegel vast te houden. Je kan ook gewoon het voetje vastlijmen, en met schilderstape vast zetten op het glas en bijvoorbeeld 24 uur laten zitten. Daarna haal je de tape er af en schuif je gewoon de binnenspiegel op, en klaar. Nog geen paar minuten werk. Nu weet ik alleen niet of een BX ook een binnenspiegel heeft die je van een voetje kan afschuiven, maar zo heb ik het bij mijn Xantia gedaan.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Tja, je kan natuurlijk naar de garage gaan. Maar voor 6 euro koop je een tube twee componenten lijm. Even mengen, aanbrengen op het voetje van de spiegel en dan +/- 3 minuten de spiegel op zijn plek houden. Daarna is de lijm al voldoende uitgehard om de spiegel los te kunnen laten.
Let wel op dat je de spiegel niet te hoog op de ruit plakt, want dan kunnen de zonneklepjes niet goed naar beneden. (Door schade en schande… en wijzer enzo… )
Denk ik begin er maar mee, dan kunnen de fanaten zelf beslissen of zij verder willen lezen. In de ruim 2500 kilometers die de BX heeft afgelegd, is zij geen enkele andere zuster tegengekomen. Van te voren mijn vriendin de taak gegeven om onderweg elke BX vast te leggen op de gevoelige plaat. Helaas heeft mijn vriendin de binnenkant van haar ogen veelal opgezocht tijdens de rit.
Afijn, mijn 2 ogen waren non stop aan het scannen voor mooie, oude, Franse dames.
Goed, de reis begon in de nacht van zondag 18 augustus op maandag 19 augustus. Tegen 23.00 stapten wij de goed belaadde BX. Prepareren de TomTom, riempjes vast en omdraaien die sleutel. Op dit moment borrelt er een vraag van mijn vriendin op;”Komt de auto nu ook wel naar boven, als zij [ja, ze zei zij] vol is beladen?”. Ik hoefde niet eens te antwoorden. Na 2 minuten merkt mijn vriendin op dat het beeld van de TomTom zwart wordt. Na een aantal keren geprobeerd te hebben de navigatie weer op te starten kom ik tot de ontdekking dat de 12 volt aansluiting van de BX niet werkt. Raar, want toen ik de auto in februari ophaalde weet ik zeker dat deze het nog wel deed. Maar goed, de paniek was gezaaid en zichtbaar in het gezicht van mijn vriendin. “Komt wel goed” zeg ik en ondertussen zoek ik met mijn linker hand naar de wegkaarten. Langzaam aan vervolgen wij de weg richting Emmen. Zit mij opeens te bedenken, dat ik de eindbestemming nog niet heb gezegd. Het land van Schnitzels, apfelstrudel en mooie zijdalen. Juistem, Oostenrijk [Tirol].
De BX doet het goed op de snelweg, met een constante snelheid van 110. Ook het geluid van de motor vind ik meevallen. Emmen nog niet gepasseerd, of mijn vriendin krijgt al niet veel meer mee en na 45 minuten passeren wij de welkomsbrug bij Zwartemeer tussen Nederland – Duitsland.
Rheine en Osnabrück voorbij merk ik op dat het echt heel rustig en donker is op de snelweg. Kennelijk hebben de Duitsers het idee er al doorheen gedrukt, om ’s nachts de snelweg verlichting uit te doen.
De nacht valt en plots overvalt mij een gedachte van vroeger. Vroeger, ik spreek nu over 19 jaar geleden, toen ik met mijn ouders, 2 broers, 1 BX TZD en een sleurhut met overgewicht op reis was. Mijn 2 broers sliepen, en mijn ouders keken zwijgzaam naar de horizon. Wat mij altijd is bijgebleven zijn de lampjes in de BX, en dan in het bijzonder die van het dashboard. Als het dan regende, maakte mijn vader af en toe ook de achteruit schoon door op de rechter knop te drukken. Ook het groene licht van de kilometerteller staat nog glooiend op mijn netvlies. Heerlijk denk ik, en zachtjes druk ik het gaspedaal wat verder in richting de 120 [jajaja, ik weet het…niet heel extreem]...
Citroën BX Cannes // 1991
...’s Ochtends komen we in de buurt van Füssen. Hier is het de bedoeling om Oostenrijk binnen te dringen, alleen worden we omringd door oplichtende rem- en alarmlichten. “STAU..!!!” Ondertussen kraakt de radio onder het toedoen van de Editors [“What Is Thing Called Love” en “The Sting” zijn aanraders].
We worden omgeleid, omdat er een ongeluk is gebeurd in de Füssen grenstunnel. Ook breekt op dit moment de hemel open, en krijgt de BX een onverwachte douche. We worden omgeleid door het centrum van Füssen, waar het stervensdruk is. Na goedkoop te hebben getankt in Reutte [98 voor 1,44 per liter] gaan we door richting Nassereith. Ondertussen wordt het weer er niet beter op. We rijden het plekje Telfs in, en het onweer en hevige regen zijn het toneel van onze BX.
Eenmaal aangekomen, hoor ik de maag van mijn vriendin omdraaien bij het zien van de camping. Vutters, 99% Nederlanders en 20 plekjes. Geen nood, we hebben gereserveerd. De man van de camping vertelt ons dat het weer nog wel opknapt. Aangezien wij een De Waard tent hebben, wetend dat deze niet zo 1-2-3 staat, gaan we weer terug richting een Wifi punt in Telfs om het weer van de komende dagen te bekijken. Hier wordt mijn vriendin niet gelukkiger, want het blijft de hele nacht doorregen. De dagen hierna worden ook niet beter.
Na een Italiaanse apfelstrudel te hebben opgepeuzeld, hebben we de knoop doorgehakt. We gaan de bergen over, richting Italië, voor ‘fingers crossed’ beter weer. We voegen ons op de Brennerpas waar het verkeer niet harder dan 60 kilometer per uur rijdt i.v.m. het weer. De Audi’s, Volkwagens en Lancia’s [ja, je leest het goed] scheuren ons links en rechts voorbij, en ik verluister de oude/stramme BX lieve woordjes in de ventilatieroosters. Ondertussen komen we de eerste ongelukken tegen. Een Audi R8 compleet uit elkaar getrokken. Man en vrouw stappen bebloed uit de auto, en 2 Duitsers snellen toe. Omdat dit net was gebeurd, zette ik de BX nog even aan de kant, en brabbel in mijn beste woordje Duits of het goed met hun gaat? Al snel krijg ik door dat de andere Duitsers samen op reis zijn, en dat ik met de Franse dame de reis kan voortzetten. Nog geen 2 kilometer verder staat een Poolse vrachtwagen met een lekker band, en daarna nog een 750 meter verder staat een caravan die de auto heeft ingehaald langs de kant. Vraag mij niet hoe je het voor elkaar krijgt, maar de Brennerpas kent geen genade.
Ondertussen beginnen onze buikjes te rammelen, en zie ik op het analoge klokje van de BX dat het al bijna 19.00 is. Ondertussen is het weer er niet beter op geworden en rijden we richting Leifers, in de buurt van Bolzano. Hier vinden we Hotel Steiner, en we besluiten na een pizza om hier een nachtje te gaan slapen.
Citroën BX Cannes // 1991
Volgende dag heeft mijn vriendin een camping gevonden aan het Gardameer en om 11.00 vervolgen wij onze reis. Ondertussen zie ik de Nederlandse benzine prijzen weer voorbij komen, 98 voor 1,77 per liter en zie ik dat de BX op de helft is qua benzine. Dat gaat wel goed komen. Tegen 13.00 bereiken wij de camping en moeten we nog de tent opzetten. Ondertussen bedank ik de Franse dame voor de bewezen diensten. Ze heeft even 2 weken rust en die heeft ze verdiend.
Na 2 mooie weken, zijn we weer richting Assen gegaan. Maar niet voordat we de Monte Baldo [2078 meter hoog] op zijn gereden. Schitterende tocht, die ik zeker aan de mensen wil aanbevelen, die en vakantie aan het Gardameer in de agenda hebben staan. De koeien en enkele stieren lopen hier gewoon los op de weg, en het uitzicht is schitterend. Verder zijn we via de terugreis naar Assen via De Timmelsjoch pas [Italiaans = Passo del Rombo, 2509 meter hoge bergpas].
Prachtige tocht, waar het niet dat wij op tijd stonden. Deze pas is namelijk alleen begaanbaar tussen 07.00 – 20.00 en onze klok gaf aan dat het 19.05 was. Dit bord viel ons pas halverwege de pas op, dus we moesten door. Volgepakte en met 30 á 40 kilometer per uur rijd de BX de berg op. De BX gaf geen krimp en ja tegen 19.57 kwamen wij aan bij de top. “Ruim op tijd” grapte ik nog tegen mijn vriendin, waarop het groene vinkje boven het tol hokje kleurt in een rood kruis. *slik*. Maar goed, na betaling van 14 euro mochten we nog door.
Nog geen 500 meter gereden, en de “L’Arma dei Carabinieri” houd ons staande. In gebrekkig Engels vragen de 2 politie agenten wat ons doel is, en waar wij vandaan komen. Na uitleg, kijkt de agent schuin naar de BX en knijpt 1 oog dicht. “Citroen…”, waarop ik in de verte een Alfa 156 zie staan. Ik knik naar de auto, en zeg “Alfa…”. De andere agent begint te lachen, en zegt wat tegen zijn collega in het Italiaans. “175 horses” zegt de agent in Italiaans/Engels waarop ik de agent mijn meerdere moet bekennen, en aangeef dat ik het met 100 minder moet doen. Na elkaar een prettige reis te hebben gewenst, zet ik de BX in de 1e versnelling en laat ik de koppeling rustig opkomen.
Volgend jaar gaan we zeker naar Frankrijk, lekker BX-en en andere mooiheden spotten.
Citroën BX Cannes // 1991
Mooi reisverhaal en een mooie BX! Er zit wat plastic in die 12 volt aansluiting, kan best kapot zijn.
Mijn vriendin en ik zijn destijds met onze 1.6BX naar zuid Duitsland geweest (Freudenstadt) vooral het laatste stuk van de route was leuk, haarspeldbochten en van die dorpjes in de dalen die je bij modelspoorbanen ziet, maar dan op ware grootte De bx deed het prima, gewoon het “nieuwe rijden” vergeten en rustig aan doen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuk reisverhaal!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Leuk verhaal rex! Ik ben nog nooit met m’n eigen auto op vakantie geweest..
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Heerlijk verhaal om te lezen!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
In welk gebied van Assen is deze BX eigenlijk te spotten? Ik kom voor mijn werk zeer regelmatig in Assen.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Heerlijk om te lezen. Je kunt erg goed schrijven.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Indd leuk verhaal!!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Leuk verhaal!
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
BX16TGI schreef:Mooi reisverhaal en een mooie BX! Er zit wat plastic in die 12 volt aansluiting, kan best kapot zijn.
Mijn vriendin en ik zijn destijds met onze 1.6BX naar zuid Duitsland geweest (Freudenstadt) vooral het laatste stuk van de route was leuk, haarspeldbochten en van die dorpjes in de dalen die je bij modelspoorbanen ziet, maar dan op ware grootte De bx deed het prima, gewoon het “nieuwe rijden” vergeten en rustig aan doen.
Plastic dat in de 12 volt aansluiting zit? Bedankt, ga vanmiddag eens bekijken of dit stuk is.
Die haarspeldbochten zijn heerlijk om te rijden, en dan in het bijzonder op de
zitzak stoelen van de Cannes
Twan238 schreef:Leuk verhaal rex! Ik ben nog nooit met m’n eigen auto op vakantie geweest..
Waarom niet Twan? Klinkt raar [en misschien ook wel treurig] maar de heen en terugreis zijn misschien wel de hoogtepunten van mij van de vakantie. Vind het heerlijk om te rijden, en dan opzij te kijken en te zien dat mijn vriendin aan het slapen is.
Punaxio schreef:In welk gebied van Assen is deze BX eigenlijk te spotten? Ik kom voor mijn werk zeer regelmatig in Assen.
Voornamelijk in het centrum, al rijd de auto niet heel erg veel. Ik woon en werk in Assen, dus gebruik veelal de fiets. Als ik richting Emmen ga, of zoals nu met vakantie de grens over bij Emmen, ben ik ook vaak opzoek naar de BX van jou. Maar goed, de kans dat ik jou om 00.00 in Emmen zie rijden is nihil. Maar goed, komt vanzelf een keer.
Verder allemaal bedankt voor de leuke reacties. Dat doet een mens altijd goed.!!
Citroën BX Cannes // 1991
Even een vraagje, kan iemand mij vertellen waar deze afbeelding/pictogram voor staat?
Als ik namelijk de BX start, dan blijft dit lampje zo’n 30 seconden branden samen met de STOP.
Hierna verdwijnen beiden weer.
Alvast allemaal vriendelijk bedankt voor het meedenken.
en sorry voor het kleine formaat van de foto…
Citroën BX Cannes // 1991