Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Hallo
Gisteren tijdens het rijden met de Mehari stilgevallen.
Ik reed 50 km / uur, ineens viel alles weg.
Geen lichten meer, geen brandstofmeter meer, geen ontstekening, ...
Proberen terug te starten, doet niets meer. Starter gaat niet rond, niets.. Krijgt precies geen stroom. Ook lichten werken ineens niet meer.
Vandaag startbooster / startbox eraan gehangen, geen resultaat.
Iemand ideeën? Oplossingen? Tips om de Mehari terug te starten?
Bedankt!
c’est fantastique
Lijkt mij toch wel een probleem met de bedrading…
Ik zou even de accukabels volgen en de bevestigingen extra aandraaien.
Er is een kans dat de massakabel ineens geen contact meer heeft gemaakt, dat geeft bij een wisselstroom dynamo trouwens vaak wel problemen met de diodes als ik me niet vergis…
Met zo’n jumpstarter zou ie wel iets moeten doen, tenzij die ook kapot is (had ik laatst zelf ook…)
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
De jumpstarter had ik deze week nog gebruikt, dus deze werkt perfect.
Normaal kan ik de lichten aanzetten als het contact af staat, nu doen deze niets.
Eveneens het rode lampje op het dashbord, na het contact aan te zetten, gaat eveneens niet branden.
Benzinemeter blijft ook liggen en doet niets…
Mehari heeft recent een groot onderhoud gehad en 123 starter.
Zou het met die 123 starter iets te maken hebben?
c’est fantastique
Als je helemaal niets ziet branden bij het aanzetten van het contact krijg je dus helemaal geen stroom.
Als je met een goede jumpstarter nog steeds geen lampje ziet branden moet het haast wel een slechte kabel/kabelaansluiting zijn.
Heb je al een proeflampje of multimeter op de accu gezet om te controleren of daar stroom in zit?
De 123 ontsteking heeft er denk ik niets mee te maken.
By the way, ik had een jumpstarter die ik een paar weken daarvoor had gebruikt en daarna opgeladen.
Toen ik hem nodig had was ie dus helemaal leeg…
Was ongeveer 5 jaar oud, daarvoor functioneerde hij prima.
Na opladen hield hij ongeveer 2-3 dagen spanning, dus ik heb maar een nieuwe gekocht.
Er zit bij mij zo’n metertje op, dus dan kan je de lading makkelijk controleren.
Als je zeker weet dat je jumpstarter vol is en je sluit hem aan op de accuklemmen van de auto (nog even een beetje wiebelen om hem goed contact te laten maken) en je hebt nog steeds geen teken van leven, dan zit het niet in je accu aansluiting maar verderop.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Niet gewoon de massakabel losgekomen van het chassis?
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Ik heb ondertussen de batterij eruit genomen en getest, deze is perfect in orde.
Jumpstarter werkt eveneens nog perfect, testmeter komt in groene zone.
Heb de jumpstarter rechtstreeks op de starter aangesloten maar krijg geen stroom.
Zou dit het startcontact zelf kunnen zijn? of zijn er zekeringen die kunnen springen?
c’est fantastique
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het startcircuit loopt niet via zekeringen. Nogmaals, controleer eerst je hoofdmassa. Wanneer er nergens spanning komt… Probeer eens te starten met de plus van de jumpstarter op de accu en de min rechtstreeks op een goed geleidend deel van het chassis…
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Of leg even een startkabel tussen het chassis en de minpool.
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Je moet chronologisch te werk gaan:
1. Is de accu goed? Geen cel naar de filistijnen?
2. Zijn de accukabels goed en goed aangesloten. Doorgebrand? Sluit een andere kabel aan!
3. Is het contactslot goed? Meet de stroom voor en na het contact.
4. Zijn de zekeringen goed? Haal ze eruit, meet ze door en maak de houder schoon.
5. Tip: een 123 ontsteking is niet zaligmakend, soms doen puntjes het beter.
6. Bobine? Sluit een ander aan.
7. Benzineprobleem: check de toevoer, filter en bougies en kabels naar bougies.
enzovoort enzovoort.
Succes,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Beginnen met punt één en twee !
Als zelfs de lichten niet meer werken met een booster
is er ergens een onderbreking in het elektrisch systeem VOOR contactslot en zekeringen !
Dus met een multimeter , of beter en makkelijker met ren testlamp , vanaf de batterij beginnen
kijken tot waar je spanning en massaverbinding hebt , en zo kom je zeker de onderbreking tegen .
Dus mijn onderschrift is hier meer dan ooit van toepassing
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Tip van Graddus lijkt mij een goede, maar nou zit mij te bedenken dat er toch zo’n grote stekker op het startslot zit? Of ben ik in de war met een ander model?
Misschien is die stekker losgeschoten. Ik zou hem gewoon even aandrukken, kan zeker geen kwaad…
(als die stekker er inderdaad zit natuurlijk)
Ff wat simpelers, is er niet gewoon een stekkertje achterop je contactslot los getrilt!?
Je zou niet de eerste zijn namelijk. Het is mijzelf ook al 2x overkomen in 2mverschillende eenden. Met dezelfde gevolgen als jij ze beschrijft.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dan blijven nog altijd de lichten werken !
Het zit dus dichter naar de batterij toe .
Dus makkelijkst is vanaf de batterij meten op plus EN massa
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Nou, dat is dus wat ik bedoelde…
Maar Art, jij hebt een A-type, was dat nou een groot blok of losse stekkertjes?
Bij dat grote blok ben je natuurlijk alle verbindingen in één keer kwijt.
Kan ook zijn dat ik dat blok nog in m’n hoofd heb zitten van DS of GS… (au!)
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
@Hans, een A type (tenminste Eend en (aca)dy(i)ane hebben 3 losse stekkertje’s