1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Mehari tijdens rijden stilgevallen, niet meer aan de praat te krijgen… Help!
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 21 februari 2013 10:54 PM

Hallo

Gisteren tijdens het rijden met de Mehari stilgevallen.
Ik reed 50 km / uur, ineens viel alles weg.
Geen lichten meer, geen brandstofmeter meer, geen ontstekening, ...

Proberen terug te starten, doet niets meer. Starter gaat niet rond, niets.. Krijgt precies geen stroom. Ook lichten werken ineens niet meer.

Vandaag startbooster / startbox eraan gehangen, geen resultaat.

Iemand ideeën? Oplossingen? Tips om de Mehari terug te starten?

Bedankt!

c’est fantastique

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 februari 2013 11:03 PM
  [ # 1 ]

Lijkt mij toch wel een probleem met de bedrading…
Ik zou even de accukabels volgen en de bevestigingen extra aandraaien.
Er is een kans dat de massakabel ineens geen contact meer heeft gemaakt, dat geeft bij een wisselstroom dynamo trouwens vaak wel problemen met de diodes als ik me niet vergis…

Met zo’n jumpstarter zou ie wel iets moeten doen, tenzij die ook kapot is (had ik laatst zelf ook…)

Profiel  
 
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 22 februari 2013 12:15 AM
  [ # 2 ]

De jumpstarter had ik deze week nog gebruikt, dus deze werkt perfect.

Normaal kan ik de lichten aanzetten als het contact af staat, nu doen deze niets.

Eveneens het rode lampje op het dashbord, na het contact aan te zetten, gaat eveneens niet branden.

Benzinemeter blijft ook liggen en doet niets…

Mehari heeft recent een groot onderhoud gehad en 123 starter.

Zou het met die 123 starter iets te maken hebben?

c’est fantastique

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 februari 2013 10:19 AM
  [ # 3 ]

Als je helemaal niets ziet branden bij het aanzetten van het contact krijg je dus helemaal geen stroom.
Als je met een goede jumpstarter nog steeds geen lampje ziet branden moet het haast wel een slechte kabel/kabelaansluiting zijn.
Heb je al een proeflampje of multimeter op de accu gezet om te controleren of daar stroom in zit?

De 123 ontsteking heeft er denk ik niets mee te maken.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 februari 2013 10:29 AM
  [ # 4 ]

By the way, ik had een jumpstarter die ik een paar weken daarvoor had gebruikt en daarna opgeladen.
Toen ik hem nodig had was ie dus helemaal leeg…
Was ongeveer 5 jaar oud, daarvoor functioneerde hij prima.
Na opladen hield hij ongeveer 2-3 dagen spanning, dus ik heb maar een nieuwe gekocht.
Er zit bij mij zo’n metertje op, dus dan kan je de lading makkelijk controleren.

Als je zeker weet dat je jumpstarter vol is en je sluit hem aan op de accuklemmen van de auto (nog even een beetje wiebelen om hem goed contact te laten maken) en je hebt nog steeds geen teken van leven, dan zit het niet in je accu aansluiting maar verderop.

Profiel  
 
Gepost: 22 februari 2013 01:11 PM
  [ # 5 ]

Niet gewoon de massakabel losgekomen van het chassis?

Profiel  
 
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 22 februari 2013 01:18 PM
  [ # 6 ]

Ik heb ondertussen de batterij eruit genomen en getest, deze is perfect in orde.

Jumpstarter werkt eveneens nog perfect, testmeter komt in groene zone.

Heb de jumpstarter rechtstreeks op de starter aangesloten maar krijg geen stroom.

Zou dit het startcontact zelf kunnen zijn? of zijn er zekeringen die kunnen springen?

c’est fantastique

Profiel  
 
Gepost: 22 februari 2013 01:24 PM
  [ # 7 ]

Het startcircuit loopt niet via zekeringen. Nogmaals, controleer eerst je hoofdmassa. Wanneer er nergens spanning komt… Probeer eens te starten met de plus van de jumpstarter op de accu en de min rechtstreeks op een goed geleidend deel van het chassis…

Profiel  
 
Gepost: 22 februari 2013 01:25 PM
  [ # 8 ]

Of leg even een startkabel tussen het chassis en de minpool.

Profiel  
 
makado
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007

- Ami 8 berline business edition
Gepost: 22 februari 2013 08:20 PM
  [ # 9 ]

Je moet chronologisch te werk gaan:

1. Is de accu goed? Geen cel naar de filistijnen?
2. Zijn de accukabels goed en goed aangesloten. Doorgebrand? Sluit een andere kabel aan!
3. Is het contactslot goed? Meet de stroom voor en na het contact.
4. Zijn de zekeringen goed? Haal ze eruit, meet ze door en maak de houder schoon.
5. Tip: een 123 ontsteking is niet zaligmakend, soms doen puntjes het beter.
6. Bobine? Sluit een ander aan.
7. Benzineprobleem: check de toevoer, filter en bougies en kabels naar bougies.
enzovoort enzovoort.

Succes,

Maurice

La vache qui rit.

Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 februari 2013 09:48 PM
  [ # 10 ]

Beginnen met punt één en twee !

Als zelfs de lichten niet meer werken met een booster

is er ergens een onderbreking in het elektrisch systeem VOOR contactslot en zekeringen !

Dus met een multimeter , of beter en makkelijker met ren testlamp , vanaf de batterij beginnen

kijken tot waar je spanning en massaverbinding hebt , en zo kom je zeker de onderbreking tegen .


Dus mijn onderschrift is hier meer dan ooit van toepassing tongue wink

Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 februari 2013 10:07 PM
  [ # 11 ]

Tip van Graddus lijkt mij een goede, maar nou zit mij te bedenken dat er toch zo’n grote stekker op het startslot zit? Of ben ik in de war met een ander model?
Misschien is die stekker losgeschoten. Ik zou hem gewoon even aandrukken, kan zeker geen kwaad…
(als die stekker er inderdaad zit natuurlijk)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 22 februari 2013 10:29 PM
  [ # 12 ]

Ff wat simpelers, is er niet gewoon een stekkertje achterop je contactslot los getrilt!?
Je zou niet de eerste zijn namelijk. Het is mijzelf ook al 2x overkomen in 2mverschillende eenden. Met dezelfde gevolgen als jij ze beschrijft.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 februari 2013 10:54 PM
  [ # 13 ]

Dan blijven nog altijd de lichten werken !

Het zit dus dichter naar de batterij toe .

Dus makkelijkst is vanaf de batterij meten op plus EN massa

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 februari 2013 10:56 PM
  [ # 14 ]

Nou, dat is dus wat ik bedoelde…
Maar Art, jij hebt een A-type, was dat nou een groot blok of losse stekkertjes?
Bij dat grote blok ben je natuurlijk alle verbindingen in één keer kwijt.
Kan ook zijn dat ik dat blok nog in m’n hoofd heb zitten van DS of GS… (au!)

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 23 februari 2013 09:37 AM
  [ # 15 ]

@Hans, een A type (tenminste Eend en (aca)dy(i)ane hebben 3 losse stekkertje’s Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook