Dank je Bert,dan was ik dus even de draad kwijt…
Maar Marino, die 3 stekkertjes zou ik eerst even controleren, ze zitten zo in het zicht
Ik gok toch op een draadbreuk of slecht contact van de massakabel op het blok…
H@ns schreef:Nou, dat is dus wat ik bedoelde…
Maar Art, jij hebt een A-type, was dat nou een groot blok of losse stekkertjes?
Bij dat grote blok ben je natuurlijk alle verbindingen in één keer kwijt.
Kan ook zijn dat ik dat blok nog in m’n hoofd heb zitten van DS of GS… (au!)
Het waren 3 losse draden die dmv ronde schuifstekkertjes achterop een groot blok geschoven zitten achterop het contactslot.
Daar was er bij mij onder het rijden 1 van z,n pennetje afgetrilt.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Wat wbogaert zegt is idd wel waar, de verlichting is dan zo,n beetje het enige wat nog wel blijft werken. Als dat het bij de ts ook niet meer doet is er meer aan de hand. Mischien de massa kabel vanaf de accu eens volgen! Maarja als die los ligt zou de motor in principe moeten blijven lopen als de dynamo nog goed is….............
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als ik het goed begrijp doet van het ene op het andere moment helemaal niks het meer. Het lijkt er dus op dat een van de allereerste verbindingen vanaf de accu is weggevallen.
De massaverbinding (-) kan ergens doorgeroest, losgetrild of op een andere manier zijn contact zijn verloren. Verbind eens een startkabel rechtstreeks vanaf de - van de accu naar een punt aan de koets en/of aan het chassis. Als dan je lichten weer werken heb je de oorzaak gevonden. Koets en chassis zijn elektrisch hetzelfde, tenzij alle bouten zijn losgetrild.
De + heeft waarschijnlijk twee hoofdlijnen vanaf de accu:
1. Dynamo -> startmotor
2. Spanningsregelaar -> zekeringkast -> al de rest van het elektrische systeem
Nr 2. Kan vanaf de starter of de dynamo aftakken. Als 1. onderbroken is kan 2. dat dus tegelijk ook zijn. Zoek het dus in eerste instantie bij 1.
Het contact schakelt alleen de dingen ná de zekeringkast, inclusief het relais om de startmotor te activeren.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Met dank aan jullie allemaal heb ik daarnet het probleem opgelost!
Heb met een multimeter stap voor stap alles uitgemeten.
Probleem; dikke blauwe kabel van het startcontact naar de starter!
Als test heb ik deze kabel overbrugt, en de starter ging rond en lichten konden aan!
Nu ga ik de aansluitingen van deze kabel nog eens deftig controleren, zodat er niet onnodig een kabel moet vervangen worden!
Bedankt nogmaals voor de reactie’s en tips!
c’est fantastique
Super!
Bedankt voor het delen van de ervaring!
“Probleem; dikke blauwe kabel van het startcontact naar de starter!”
Dit is dan de relatief dikke blauwe kabel vanaf de startmotor (+ dynamo + accu) welke je koets in gaat voor de overige gebruikers, het is niet alleen je startcontact, maar alle verbruikers. Heb je al een idee waar hij is onderbroken?
Beter één eend op straat dan tien in het water….