Afgelopen vrijdag, namiddag bij het optrekken voor een verkeerslicht: PLOF. Geluid alsof uitlaat van spruitstuk scheurde…Met veel horten en stoten en schudden een carpoolplaats bereikt. Vrienden van de WegenWacht erbij: Bougie nummer 3 is er uitgeblazen en schroefdraad naar de mallemoer (natuurlijk…)
Bergingsauto en een gratis transportje naar huis. Was in gedachten al bezig met een kopwissel of een andere auto…Beetje rondspeuren op dit forum en het internet en toch maar de stoute schoenen aan en het plan opgevat zelf te repareren…Reparatieset van Midlock voor kapotte bougiegaten gehaald en aan de slag. Binnen een uur alles weer netjes voor elkaar en met 4 nieuwe bougies loopt ze beter dan voor de crash…..Let wel,dit was in 7 jaar tijd en meer dan 200000 km de eerste keer dat ze me (even) liet staan. Mijn allerbetrouwbaarste auto tot nu toe!
Mooie uitvinding die helicoils nietwaar ?
Heeft de bougielancering nog andere schade veroorzaakt ?
Probleem werd waarschijnlijk veroorzaakt door een afgebroken elektrode van de bougie. Vonkte niet meer waardoor de bougie door de overdruk gelanceerd werd. Ga er van uit dat het afgebroken stukje de verbrandingskamer via de uitlaatklep verlaten heeft. Schade had misschien met een endoscoop via het bougiegat bekeken kunnen worden. Bij het tappen van de nieuwe schroefdraad heb ik zoveel mogelijk slijpsel opgevangen door de tap rijkelijk met vet in te smeren en tussendoor steeds schoon te vegen. Daarna zonder bougie in het gat de startmotor even laten draaien in de hoop dat overgebleven troep er uitgeblazen zou worden. Ben nu 300 km verder en merk verder niets dus de hoop is dat er geen vervolgschade is ontstaan…Zal nog wel even duren voor ik weer 100% vertrouwen heb….maar voor dit moment, alles dik in orde.
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de bougie wel vonkt en het mengsel ontsteekt is de overdruk vele malen groter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, natuurlijk daar heb je gelijk in! Wat zou er dan in hemelsnaam wel gebeurd zijn dat een bougie besluit zich te lanceren en daarbij de schroefdraad te verampeneren?? Een aantal slagen niet vonken en dan in één keer wel of een verbrandingskamer die zich gedurende een aantal slagen vult met brandbaar mengsel en dan door compressie ontbrandt??? Aan de andere kant verlaat dit mengsel de ruimte ook via de uitlaatklep en is een extreme druk-opbouw ook niet mogelijk, of wel??
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Meestal zeer simpel. Als je een (stalen) bougie in een (aluminium) kop draait met een te groot aanhaalmoment, verliest het aluminium de strijd. Die schroefdraad werd ernstig overbelast en lag dus (bijna) los van het moedermateriaal.
Bij het indraaien va bougies zijn ongebreidelde spierballen dus uit den boze.
En vroeg of laat is het dan BOEM.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
De bougie kan er misschien ook uitgevlogen zijn doordat ze niet goed vast zat. Ik heb het ook een keer gehad en snap nog steeds niet hoe dit kon. Ik controleer altijd minitieus met momentsleutel. Ik heb er nog 120.000 km. mee gereden, schroefdraad hield toen alle volgende bougies nog. Tot de laatste wissel, toen gaf de schroefdraad het op.
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Auto’s zijn ook niet bedoeld om zo lang mee te gaan! Zonder gekheid, elke keer dat een nieuwe wordt ingedraaid gaat de kwaliteit van de schroefdraad iets achteruit. Daarbij is aluminium veel meer dan staal aan vermoeiing onderhevig. In mijn ds heb ik in 2 jaar tijd 2 helicoils moeten zetten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ietsje strakker dan handvast heb ik geleerd, maar toen ik een keertje met een momentsleutel een bougie indraaide keek ik er toch nog van op hoe weinig kracht je eigenlijk behoort te gebruiken.
Verder hoeft de draad in de kop maar iets te beschadigen om de materiaalspanning te laten toenemen, en dat bij elke bougiewissel weer opnieuw. Ik denk dat het heel veel oldtimers zijn met één of meer helicoils.
Dan het goede nieuws: met een helicoil heb je geen gedoe meer met problemen tussen staal en aluminium. Eenmalige reparatie dus.
Inderdaad, handvast en een tikkie na en niet meer. Mij verbaast het altijd als je een bougie losdraait, hoe los deze eigenlijk zit. Omdat je ook niet ziet wat je doet komt het of op gevoel aan of op het gebruik van een momentsleutel….Hoe dan ook, zo’n helicoil is idd een superoplossing!
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Meestal 25 Nm aanhaalmoment.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.