Door al het winterzout, waarschijnlijk, werktte de laatste weken mijn ruitensproeier van de ramen een stuk slechter. De hoge druk van de koplampen bleef ok. Kost wel wat extra litertjes zo in deze periode.
Gisteren geprobeerd met het pennetje uit de lifehammer de sproeier weer goed te krijgen. Dat lukte niet.
Toen de motorkap maar eens open. Na enige gepruts het sproeierkopje uit de motorkap kunnen krijgen. Dan zie je dat het laatste stukje naar de sproeier uit verschillende delen bestaat. In de laatste 10 cm naar de sproeier zit nog een verbindingsstukje. Dat laatste stukje van 10 cm is overigens goed los te koppelen. In dat verbindingstukje zit een kogeltje met een veertje. Dat kogeltje doseert de hoeveelheid vloeistof en voorkomt terugloop, denk ik. Dat kogeltje veerde niet meer goed omdat er om heen veel troep zat.
Beide verbindingsstukjes van binnen goed schoongemaakt .... En het is weer als nieuw! Weer helder zicht.
Groetnis
A3
Dat probleem heb ik ook, met name aan de bestuurderskant. Ik heb begrepen dat er bij Peugeot ooit een modificatie is geweest op de ruitensproeiers. Is die er voor de C6 ook? Anders inderdaad even gaan prutsen. Heb je wellicht foto’s?
De mijne gaat binnenkort voor de 100.000 km beurt. Ik heb besloten om haar dan helemaal door te lichten: nieuwe versnellingsbakolie (+ flushen), amvar uitegbreid testen + afstellen, ophanging controleren, etc.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Hallo Geo,
Nee, ik heb geen foto’s.
Maar is niet zo moeilijk. De bekleding aan de binnenkant klein beetje aan de kant. Kun je zo optillen.
Dan zie je de waterslangetjes wel. Vlak bij de sproeier zie je aan de binnenkant een ‘knietje’. Daar kun je met enig wurmen het laatste stukje slang van lostrekken. Dan heb je laatste 10 cm naar de sproeier. Dat bestaat eigenlijk nog uit twee stukjes slang. In het midden zit nog het verbindingstukje waarin het kogeltje en het veertje. Als je de sproeier op de motorkap voorzichtig er uit trekt, omhoog wipt met een plat maar zacht voorwerp dat de lak niet beschadigd, kun je het laatste stukje eruit trekken. En dan het verbindingstukje losmaken. Is in het klein een Gardena koppelstuk met twee slangetjes erop. Met een speld en een tijdje spoelen heb ik het kogeltje weer gangbaar gekregen.
De laatste 10 cm gaat zeg maar door de verstevingsbalk in de motorkap. Zorg er voor dat niet per ongeluk een helft van het slangetje daar in valt.
Suc6
A3
Ik heb de sproeiers laten vervangen, kracht van de straal lijkt me prima, maar naar mijn idee staan ze (veel) te laag. Alleen onderste stuk van de ruit wordt gesproeid (ook bij stilstand) en afstellen blijkt niet mogelijk. Zijn er verschillende typen van die dingen misschien?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Is ook mijn probleem.