hallo,
ik heb het probleem dat mijn stuurpomp niet werkt. nu wou ik kijken of mijn stuurpomp spanning krijgt heb de stekker los gehaald en gemeten of er stroom op 1 van de 2 pinnetjes kwam
dit was echter niet het geval, niet op contact en niet met een draaiende motor,
neem aan dat hier met een draaiende motor gewoon spanning op moet zitten?
en waar moet ik het probleem zoeken?
alvast bedankt
don’t drive fast, fly low
Vaak is het contactslot dan stuk, als dat zo is werken de kachelvent. en achterruitverwarming ook niet.
Als dat wel werkt kan het relais bij de pomp defect zijn, kijk of die zn stuurspanning en hoofdspanning krijgt.
Als dat zo is zal het aan de pomp liggen, nieuwe monteren, je kan nog proberen bij de oude de koolborstelgangen schoon te blazen, opgehoopte slijtstof laat deze zwaar gaan. Indien nodig nieuwe borstels monteren. Steeds ervan uit gegaan zijnde dat je bedrading, zekeringen en technische know-how in orde zijn. Anders gewoon naar de dealer, die is daar zo mee klaar.
ik wil niet zeggen dat ik alles weet maar kan zelf wel het een en ander(monteur in opleiding)
maar als ik de stekker van de stuurpomp los maak en aan de aansluiting meet komt er geen spanning op(de kachelvent werkt nog wel gewoon de agter ruit verwarming weet ik zo niet).
maar dan zou het aan dat relais kunnen liggen, dus als het goed is moet op 2 van de 4 aansluit punten stroom zitten?
en er zit geen zeekering voor de stuurpomp? of voor het contactslot?
en hoe kan ik meeten of het contactslot werkt?
Het schijnt dat ingeval de dynamo geen spanning geeft dezelfde verschijnselen optreden die Wim V8 beschrijft. Dat was bij mij tenminste het geval. Deze delen blijken spanning direct van de dynamo te krijgen.
Heb je nog een goede laadstroom? Mijn laatste dynamo is overleden zonder dat het lampje op het dashbord ging branden.
succes!
het licht niet aan de dynamo laadstroom is gewoon goed maar iemand antwoord op de vorige vraag?
ik zag dat zeekering f2 en f9 door gelust zitten, deze is volgesmij van de aanjaager ofniet?
dus groote kans dat mijn contact slot wel kapot is?
Waarschijnlijk wel,(wat f2 en f9 zijn weet ik niet)maar had mn moeders saxo ook, goedkoop trucje van de autohandel.
Nieuw slot en je bent klaar.
Gewoon naar de dealer gaan ivm vinnr. en dezelfde sleutel, bevestiging van probleem, enz.
Gr. Wim.
Het electrische gedeelte van het contactslot voor een Saxo is bij de dealer [tot voor kort] los te koop voor een paar tientjes.
dan ga ik binnenkort maar ff informeren wat dat ding los pressies moet kosten, maar gewoon dat ding vervangen en dan werkt het weer?
dus als het goed is als ik aleen dat zwarte ding om het contactslot vervang moet alles werken?
Dat zwarte rond je contactslot is van de startonderbreker. Daarmee wordt de chip in de sleutel uitgelezen.
Hetgeen hierboven bedoeld wordt met het “elektrische gedeelte van het contactslot” is wat er aan de achterkant van het contactslot zit, daar steken draden met stekkers uit. Het contactslot verbindt deze draden en schakelt zo een aantal zaken in/uit.
oke dus het gedeelte achter het contactslot is dus niet meer goed, weet iemand of je die ook bij een auto materialenzaak kunt krijgen of moet ik persee na de dealer?
ik zag dat er iemand heeft liggen prutsen bij het contactslot en de kabel van de stuurpomp heeft doorgelust aan een kabel van het contact slot waar altijd spanning opstaat bij contact uit.
denk dat het rele mogelijk kapot kan zijn wie weet hoe ik dit moet meten?
kijk tekening:
1 staat de plus bij lopende mooter.
2 weet ik niet.
3 is de + die altijd aan staat, weet niet of dit de bedoeling is?
5 weet ik ook niet.
iemand die mij kan helpen?
dus mijn vragen zijn:
hoe meet ik een rele door?
en is het erg dat op pinnetje 3 constand spanning staat?
hoop dat het een beetje duidelijk is.
alvast bedankt.
Ben er al uit die was idd stuk, nou vraag ik me aleen nog af of het erg is dat hier altijd stroom opstaat?