1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Puzzeltje… Help !!!
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520

- ID/DS D Special
Gepost: 06 maart 2013 07:21 PM

Afgelopen zondag ineens accu kats leeg, zelfs de radio deed niets meer, accu er uit, uurtje of 3 aan de lader,starten en lopen.

Eindje gaan rijden om de accu even goed bij te laten laden en ik zie de watertemperatuurmeter oplopen tot 110 C terwijl deze normaal altijd keurig op 90 C blijft staan, olietemperatuur idem dito, ook van 95 C naar 115 C (meters in de auto dus geen absolute waarden)

Auto ongeveer een half uur stil laten staan en weer vertrokken, temperatuurmeters gaven de hele terugreis de normale waarden aan.

Volgende (en daaropvolgenden) ochtenden naar het werk, ritje van 40 km (voornamelijk snelweg) en de meters staan continue rond de 110 C

Vanavond de Lexia er aan gehangen, die gaf dezelfde waarden als de boordmeters, accuspanning bij stilstaande motor 12,3 V bij draaiende motor 13,9 V dus accu en dynamo lijken goed. Het enige dat me op de Lexia verder opviel was dat de waarde van de Lambda sensor schommelde tussen 70 mV en de 800 mV bij stationair loop (hoog-laag en terug binnen 10 sec)

1. Zijn dit normale waarden voor de Lambdasensor ?
2. Kan een kapotte Lambdasensor een temperatuurverhoging van 20 C veroorzaken ?
3. Ziet iemand verband tussen de lege accu en de temperatuurverhoging of moet ik denken aan toeval ?

Schiet U maar

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 06 maart 2013 08:16 PM
  [ # 1 ]

“Spanning lambdasensor is goed , moet pendelen tussen 0-0,8 V.
Werkt je waterpomp nog goed?
Zit `ie bij de V6 24 ook op je distributieriem net als bij mijn TCT of op op je multieriem?
In het laatste geval zou je kunnen denken aan een af en toe slippende riem die dan ook de dynamo niet goed aandrijft.
Kijk ff in je expansievat terwijl je gasgeeft , daar moet je de KV zien stromen.
Thermostaat OK? Wordt radiator warm?
Verder zou `k het ff niet weten .
Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118

Gepost: 06 maart 2013 11:56 PM
  [ # 2 ]

Vreemd. Als de temperatuur ineens zo hoog is dan moet je dat ook merken aan andere zaken. Wat doen de ventilatoren bijvoorbeeld ? Draaien die langer door na een rit dan je gewend bent ?

Ik heb me wel eens laten vertellen dat een goed werkende dynamo een spanning van 14.4V hoort te genereren en jij meet een lagere waarde. Kan ook aan de multimeter liggen, dus even testen met een andere auto.
Veel auto’s hebben tussen de accu en de electronica (zoals sensoren) een spanningsstabilisator zitten, die precies 12V afgeeft. Ik weet niet hoe dat zit bij de XM, maar stel dat dit apparaatje stuk is en een ongestabiliseerde hogere spanning aan de instrumenten doorgeeft, dan zou dat een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Profiel  

Gepost: 07 maart 2013 02:21 AM
  [ # 3 ]

Ik zou in ieder geval de relais/sensoren onder de kap eens nakijken. Zou goed kunnen dat er door de temperatuurverschillen vocht/condens in de contacten zit en hierdoor verkeerde waardes doorgeeft aan de meters, of de spanning niet afsluit als je de auto op slot zet. Zijn het niet de relais, kun je dat in ieder geval afstrepen, zo wel: grote kans dat het vanzelf weer ophoudt Razz

Veni vidi zweefti

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3246

Gepost: 07 maart 2013 08:03 AM
  [ # 4 ]

Die relais zitten niet in de meetcircuits.
@Niels: als je de airco aan hebt, draaien de koelventilatoren dan? Zo niet dan is je Bitron-module overleden. Ik vermoed namelijk dat dat aan de hand is.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- ID/DS D Special
Gepost: 07 maart 2013 08:56 AM
  [ # 5 ]

Temperaturen kloppen met de waardes van de Lexia, allebei de ventilatoren draaien, ik vermoed dat het temperatuurprobleem de oorzaak van de lege accu geweest is omdat de ventilatoren te lang door moesten draaien.

Niels

Profiel  

Gepost: 07 maart 2013 11:58 AM
  [ # 6 ]
wimb schreef:

Die relais zitten niet in de meetcircuits.

Niet? Ok, weer wat geleerd Smile

Veni vidi zweefti

Profiel  

furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2128

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 07 maart 2013 12:03 PM
  [ # 7 ]

Ik denk dat je thermostaat wellicht wat minder aan het worden is en soms wat minder ver opent waardoor de boel warmer wordt….of je accu leeg kan zijn geraakt door lang nadraaien van de fans weet ik zo niet. In theorie natuurlijk wel, maar volgens mij heb ik bij mijn beide V6 Xms (1 uit 1998 en 1 uit 2000) de fans nog nooit horen nadraaien na afzetten motor, geen idee of die functie erop zit eigenlijk.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 07 maart 2013 08:04 PM
  [ # 8 ]

de fans nog nooit horen nadraaien na afzetten motor, geen idee of die functie erop zit eigenlijk.

Dacht alleen bij de TCT `s, vanwege de turbo.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3246

Gepost: 08 maart 2013 08:26 AM
  [ # 9 ]

Bij sommige TCT’s, de mijne doen het weer niet.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2063

Gepost: 08 maart 2013 10:44 AM
  [ # 10 ]

Ik dacht dat mijn v6 toen ook nadraaide, kan ook bijna niet anders.
Mijn TD doet het iig ook.
Laatst in de bergen heb ik nog 10 minuten staan wachten maar de fans bleven maar volgas draaien.
Na 10 minuten was ie pas klaar. Was ook een forse klim in de file.

Is niet gek gedacht, de ventilatoren trekken giga veel stroom.
Dat zou het best eens kunnen zijn.

De eerste verdachte is dan inderdaad de thermostaat. Maar een verstopte radiator is ook echt citroen kwaaltje, dan koelt ie veel te weinig.

Snel fixen voor verdere schades.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  

Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118

Gepost: 09 maart 2013 01:24 AM
  [ # 11 ]

Ik heb zo’n zelfde auto als Niels. Alleen in de zomer bij hete dagen met airco aan en lang achter elkaar hard werken bij lage snelheid (klimmen in de bergen) draaien de fans na. Verder niet. Maar ze kunnen het dus wel.
Als het lang draaien van de ventilatoren je inderdaad is opgevallen en de accu is niet meer al te fris, is dat wel een plausibele verklaring voor een lege accu. In dat geval moet het koelsysteem worden nagelopen, want dat hoort in de winter niet voor te komen.

Profiel  

Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- ID/DS D Special
Gepost: 09 maart 2013 06:40 PM
  [ # 12 ]

Radiator is vorig jaar vervangen, heb ondertussen een nieuwe thermostaat klaar liggen, maar eerst gaat er donderdag een andere katalysator onder, dat ding rammelt al een tijdje en als die dicht gaat zitten moet het blok veel harder werkenen zal dus ook warmer worden (Dit naar aanleiding van de waarden van de Lambda sensor). Als dat geen effect heeft gaan we vrijdag de thermostaat eens aanpakken.

Bedankt zover (en tips blijven natuurlijk welkom)

Niels

Profiel  

Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- ID/DS D Special
Gepost: 30 maart 2013 01:22 AM
  [ # 13 ]

Goed, even update, katalysator is vervangen, heeft geen effect gehad, dus nieuwe thermostaat er in.

Vanmiddag vol goede moed begonnen maar na 2,5 uur besloten de boel maar weer op te bouwen aangezien we niet zagen wat we nog meer los moesten halen om bij de thermostaat te komen. Heeft er iemand een kopietje van het werkplaatsmanual van de ES9J4 XM waarin het vervangen van de thermostaat beschreven staat ????

Niels

Profiel  

furriegurrie
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2128

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 30 maart 2013 11:06 AM
  [ # 14 ]

Heb ik voor je. In ieder geval op papier. Misschien ook electronisch…

edit: ook electronisch. Ben je mailadres kwijt. Stuur ff een pb-tje

Profiel  

Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- ID/DS D Special
Gepost: 02 april 2013 07:07 PM
  [ # 15 ]

Bedankt voor de documentatie furriegurrie, het helpt enorm als je aan de hand van een tekening eerst eens even rustig kan kijken wat je allemaal los moet halen…. Vooral de twee boutjes “van onder de auto losmaken” (en er dan niet bij zetten dat dat ene boutje bij je rechtervoorwiel zit).

Enfin, zondag begonnen met slopen en na 2,5 uur met mijn armen in de krapte van het vooronder eindelijk het thermostaathuis los, nieuwe thermostaat er in geplopt (dat duurde 15 seconden) en toen weer dik 2 uur dichtbouwen. Koelvloeistof er in en ja hoor, lekkage ergens onder het thermostaathuis uit…..pomdiedomdiedom ..... (ik dacht wat anders maar dat mag ik hier vast niet schrijven)

Maandag de boel weer uit elkaar (gaat wel steeds sneller als je het vaker doet) en de boosdoener gelukkig vrij snel gevonden, O-ring van de buis die in het blok geschoven zit was kennelijk gaar geweest en die vond ik dus in twee stukken terug onder het thermostaathuis. Nieuw O-ringetje, boeltje weer dicht en geen lekkage meer. Vandaag op en neer naar Vaassen en de temperatuur blijft weer keurig op 85 - 90 graden.

Niels

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook