Om met de deur in huis te vallen, ik overweeg om voor la Sport een goed huis te zoeken…..
Tja, toen was t stil aan deze kant. Het valt niet mee om te kiezen en het voelt een beetje als kiezen voor een favoriet kind. Nee natuurlijk hou je evenveel van al je kinderen (heb ik me laten vertellen, ik heb geen kinderen dus kan niet uit ervaring spreken) maar soms moet je keuzes maken in het leven. Een verzameling is leuk en zeker als het een verzameling Citroens betreft. Maar tijd en geld zijn niet ongelimiteerd voor handen dus ik heb besloten eventueel afscheid te moeten nemen van la Sport.
We vonden haar tijdens een vakantie in de Elzas bij een Citroen dealer, ze stond prachtig te glanzen op zijn erf. De vorige eigenaresse kocht la Sport van deze dealer toen ze twee jaar oud was. (la Sport, niet de eigenaresse:-) Na een stevige en moeizame onderhandeling namen we haar mee naar haar nieuwe thuis in Pas-de-Calais waar ze fijn naast de C15D kwam te staan. Wat een authentiek plaatje, la CQuinze voor t boerenlandwerk, la Sport voor t betere flaneren en toeren over de prachtige D-wegen. De rit van dik 500 KM naar Pas-de-Calais deed ze voortreffelijk. Stoer en zelfverzekerd op de linkerbaan, sauvage le moteur!, j’aime j’aime j’aime, j’aime la route, la route Citroen!
http://www.youtube.com/watch?v=xF6E58oBVJs
Het blijft toch altijd een risico om direct na de aanschaf van een auto van bijna 30 jaar oud een tocht van 600 km te gaan maken maar we durfden het wel aan. De Sport ging voorop, op de voet gevolgd door zo’n nep Citroen met een wybertje in de grille.
Vele tochten maakte la Sport, Weekenden naar Parijs en Amsterdam, tochten door Pas-de-Calais, ze geniet overal van. Markant op de linkerbaan van de Peage maar ook snerpend in de toeren over de prachtige Franse D-wegen waar ze zo in haar element is. Flaneren op de Champs Elysee en met haar Franse accent op de Amsterdamse grachten. Trost naast haar vriendin de CX 20 TRE, die haar vanwege haar deftige afkomst uit het zuiden van Frankrijk eerst geen blik waardig gunde en gezellig naast de C15D die zonder pretentie een allemansvriendin is.
Waarom dan toch afscheid nemen van deze bolide? Tja….
Afgelopen tijd heb ik veel tijd gestoken in de CX, ze is weer bijna helemaal klaar en staat op gloednieuw Michelin rubber om originele LMV’s die nodig rond moeten draaien. Naast de CX staat de leuke Mehari die ‘een beetje werk’ heeft en ondertussen moet er ook nog een gewerkt worden. De tijd ontbreekt me om ook de Sport de juiste aandacht te geven. Vorig jaar heb ik helaas al afscheid genomen van de 19 TRS automatic met lederen interieur, gelukkig heeft ze een fijn tehuis gevonden bij een echte liefhebber en ik hoop ook dat la Sport in goede handen komt.
Zoals gezegd rijdt la Sport zeer goed maar er zijn een paar dingen die gedaan moeten worden. Enkele weken geleden hield de snelheidsmeter er mee op, ze gaf al een tijdje luidruchtig aan dat er iets niet in de haak was en ik denk dat de kabel gebroken is. De voorwielen moeten uitgelijnd worden, ze is een beetje vaag rond de middenstand en uiteraard moeten de carburateurs weer afgesteld worden. Ze loopt mooi en blijft meestal stationair draaien maar soms wil ze wel eens afslaan. Verder denk ik dat ze niet helemaal goed synchroon staan want ik denk dat ze iets zuiniger kan lopen dan 1 op 9 en iets meer vermogen kan geven.
Om haar optisch weer helemaal goed te krijgen dient de achterspoiler gespoten te worden en er zit een klein deukje in het linker voorscherm. Verder heeft de linker voordeur een klein roestblaasje onderdaan en is er een beetje roest aan het afwatergaatje van de paravan bak aan de passagierszijde.
Verder is ze in zeer goede staat, ze start altijd en veert goed. Haar Franse APK (CT) loopt tot december 2013 en is bij invoer in Nederland mee te nemen dus de APK is dan ook tot december 2013. Ze staat dus momenteel op Frans kenteken. In deze koude wintermaanden heb ik haar in de stalling in Nederland staan en rij er zo nu en dan mee als er geen pekel ligt.
La Sport zal aanwezig zijn op Citromobile en staat momenteel in Nederland. Fotos via onderstaande link als het werkt??
Mocht er interesse zijn om nader met haar kennis te maken dan hoor ik het wel!
Groeten Carsten
Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.
Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Hey Carsten, wat jammer dat je de Bx Sport ook weg gaat doen!
Ik ben nog steeds erg blij dat ik je Bx 1.9 TRS Automatic heb gekocht.
Kan niet wachten om haar weer uit de winterstalling te halen.
Hopelijk treffen we elkaar bij Cifo, zou leuk zijn!
Succes met de verkoop, en tot later!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Ha Bram!
Tja… Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik haar wel weg wil doen… Liever niet maar ik heb te weinig tijd en teveel te doen ook buiten de Citroens om om alles bij te houden. Daar komt bij dat de Mehari ook al bijna 10 jaar stil staat en ik het leuk zou vinden om hier weer mee te gaan rijden…. Gelukkig heb ik de CX weer bijna rijklaar!
Goed te horen dat je blij bent met je TRS. Toch jammer dat ik het leder niet in de Sport heb kunnen zetten Heb je de achterbanden ondertussen vervangen? Deze waren echt aan vervanging toe en zeker met nat weer vertrouwde ik ze niet helemaal. Heb de CX voorzien van nieuwe Michelins op de originele GTI velgen, kost wat maar veiligheid voorop!
Ik ga zeker naar Citromobiel, zie je daar. Enne… niet met je Xant komen he!!
Nog even genieten voor t slapen gaan:
http://www.youtube.com/watch?v=jH2HLRpIq2Y
http://www.youtube.com/watch?v=qfnNUk6AaSs
Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.
Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ja, wat betreft aandacht verdelen blijft het lastig!
Ik heb het geluk dat de Bx gestald staat, dus daar kan ik toch niet bij nu
Zodra ze weer tevoorschijn komt, wil ik me graag druk gaan maken om de auto.
Mogelijk gelijk de distributie doen, inderdaad de achterbanden vervangen, LHM verversen en doorspoelen, grote beurt, etc.
Dat gaat goed komen, heb er zin in!!!
Nee, Cifo is in Mei, dus dan hoop ik dat het weer het al ff toelaat om de Bx al de nodige aandacht gegeven te hebben
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Trouwens….
Heb inmiddels leren hoofdsteunen voor achterin de Bx aangeschaft, en ga morgen een originele armsteun voor voorin ophalen!!
Helemaal heppiedepeppie
Life’s too short to drive without comfort!!!
Ja mooi man! Die hoofdsteunen achterin maakt het lederen interieur helemaal af! Met het leder, de velgen en de dikke 1.9 automaat echt DE auto voor de succesvolle zakenman in1986.
Ik had altijd nonchalant een oud stratenboek van Parijs op de voorstoel liggen. Ligt nu in de CX. Ach… laat me maar….
Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.
Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Haha oke, ik zeg niks meer
Life’s too short to drive without comfort!!!
Ja, graag zou ik een bx willen met een dubbele carburateur! Maar ook gok ik zo dat er niet genoeg geld is en ik mijn handen al vol heb aan mijn enkele carburateur
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Erg mooi verhaal rondom de Sport, mooie auto!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94