1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Radio Xsara Picasso
GiJaRoSha
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9

- Xsara Picasso 1.8 16v
Gepost: 10 maart 2013 07:16 PM

Beste forumleden,

Helaas moet ik toch een topic openen betreft het vervangen van de fabrieksradio voor een after market. Ik heb de vele posts die op dit forum staan aandachtig gelezen en ben ook zeker goed geholpen door de vele antwoorden, waarvoor mijn dank! Helaas loopt ik toch tegen meerdere punten aan die het inbouwen nog niet mogelijk maken voor mij.

Ik ben sinds enkele maanden in bezit van een Picasso uit het jaar 2002. De standaard radio begint nu toch kuren te krijgen en mijn vrouw heeft liever de oude radio van onze vorige auto erin vanwege de bluetooth en handsfree functies.

Na het lezen van de vele posts ben ik erachter gekomen dat het niet gelijk mogelijk is een after market te plaatsen en dus heb ik een interface kabel gekocht, een verloop van de antennekabel en een frontje om het geheel af te werken. De stuurwiel bediening plaats ik op dit moment nog niet, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk later wel.

En nu komt het. Na het verwijderen van de radio heb ik aandachtig met mijn vader, die wel het één en ander van elektra weet, de bekabeling bekeken. Inmiddels zijn we erachter gekomen dat de roze draad in onze auto de constante 12v is, een groen/gele de aarde en een grijze draad de geschakelde stroom is. (die na 5 min van het op slot doen van de auto stopt met de toevoer van stroom). Nu ontstaat de verwarring bij ons dat er in meerdere posts verteld wordt dat de constante stroom van de sigarettenaansteker gehaald moet worden, dus in ons geval de roze draad. Maar wanneer ik de auto afzet is de sigarettenaansteker ook niet meer van stroom voorzien (lees het opladen van een telefoon bijvoorbeeld) dus mijn vraag is, moet die constante 12v (roze draad) toch daar vanaf getapt worden of moet dat, in ons geval, de grijze draad zijn (de geschakelde)?

Dan als vervolg vraag, wanneer er geen kabels aangesloten zitten werkt het rechter deel van het display niet meer (verbruik etc.) Als ik kijk naar de interfacekabel die ik heb aangeschaft zie ik niets wat er op lijkt dat dit weer gaat werken als ik het wel aansluit. Hoe kan ik er zeker van zijn dat dit wel gaat werken als ik me after market radio ga aansluiten?
Er zitten op de stekkers van de auto 2 witte draden (en nog één waar ik de kleur even niet meer van weet) wanneer ik deze stekker zou aansluiten op mijn interface kabel lopen deze draden als het ware dood.

Als laatste toch een vraag mocht het zover komen dat ik me radio kan vervangen en ik moet “aftappen”  van de sigarettenaansteker. Hoe kom ik daarbij? Ik heb geprobeerd de aansluiting eruit te halen vanaf de dashboardzijde, maar na de helft lijkt hij vast te zitten. Vanaf boven lukt ook niet zo ver ik kan zien. Ik heb de hoes van de versnellingspook er afgehaald om te kijken, maar er zit te veel voor…

Sorry voor mijn lange verhaal, zeker als eerste post.
Zoals ik al zei, ik heb heel veel aan jullie gehad en hopelijk nu weer.

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr. Robert

Profiel  

GiJaRoSha
< 100 berichten
Rank

- Xsara Picasso 1.8 16v
Gepost: 12 maart 2013 01:55 PM
  [ # 1 ]

Update vanaf mijn kant:
Ben zojuist bij een erkend Citroën dealer langs geweest om de door mijn gekochte kabel te laten controleren, deze lijkt gelukkig verdacht veel op die van hun dus daar ben ik blij om.
Tevens was deze man dus danig behulpzaam dat hij me meer vertelde dan ik eerder bij dealers heb gehoord. Zo weet ik dat de sigarettenaansteker los gaat nadat ik hem tot de helft eruit heb gehaald en dan met iets duns tussen de aansteker en het dashboard ga zitten “porren” zodat het weerhakje wat het tegen houdt naar beneden gaat en ik de rest eruit kan trekken (klopt aardig mag ik hopen)
De geschakelde plus moet ik hierop bevestigen zodat de BSI niet meer belast wordt.

Tot zover ben ik dus aardig opgeschoten.

Nu blijft er nog één vraag over waar ik een nogal vaag antwoord op kreeg. Zodra ik alles heb aangesloten, krijg ik dan het rechter gedeelte van me display terug (verbruik e.d.) Daar kon hij helaas geen antwoord opgeven omdat dit verschilt per type van de picasso en het type radio wat er in zat. Het kan dus zo zijn dat wanneer ik alles aansluit ik de gegevens gewoon terug heb (met uitzondering van de radio gegevens, logisch natuurlijk) maar het kan ook zijn dat het leeg blijft. Nu lees ik op het forum dat wanneer het leeg blijft er iets niet goed zit. Kunnen jullie mij hier meer infomatie over geven? Zijn er nog andere kabels die ik moet aanschaffen bijvoorbeeld?
Ik heb nu deze kabel:
http://tomacarparts.nl/?show=page&id=6&cat=133&merk=28&prod=23301&taal=NL

Om duidelijkheid te geven over de oude radio, ik heb online onderstaande foto gevonden. de achterkant van de onderste radio lijkt hier verdacht veel op.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr. Robert

Profiel  

karel01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

- Xsara Picasso 1.8
Gepost: 15 maart 2013 02:38 PM
  [ # 2 ]

IK heb ook een andere radio in de auto gezet. Heb hierbij gebruik gemaakt van een interface kastje tussen de nieuwe radio en de auto. De boordcomputer gaf toen ook wat problemen, o.a niet alle informatie geven. Dit heb ik opgelost door de boordcomputer te resetten. Dit resetten heb ik gedaan door de accu voor een half uur los te koppelen.

Zelf heb ik nu ook een leuk probleem, in het begin werkte de stuurbediening goed. Na een paar weken sloeg de radio op hol op het moment dat ik radio bedien via de stuurbediening. Alles los gehad en op nieuw aan gesloten maar nog niks. Voor voorlopig heb ik de koppeling naar het stuur los gehaald en werk maar even zo, maar echt prettig is dit niet.

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 15 maart 2013 02:57 PM
  [ # 3 ]
karel01 schreef:

Dit heb ik opgelost door de boordcomputer te resetten. Dit resetten heb ik gedaan door de accu voor een half uur los te koppelen.

Dan reset je dus alleen je klok en je radio.

Een aftermarketradio MOET via een tussenstekker worden geinstalleerd. (het voedingsgedeelte)

Profiel  

karel01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

- Xsara Picasso 1.8
Gepost: 15 maart 2013 03:57 PM
  [ # 4 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]

Klopt bijna ook de rest werkt dan weer, verbruiksmeter enz.
Daarom heb ik ook de radio via de losse interface aangesloten.

Profiel  

GiJaRoSha
< 100 berichten
Rank

- Xsara Picasso 1.8 16v
Gepost: 18 maart 2013 04:28 PM
  [ # 5 ]

Dank voor jullie reactie.

Ik wil graag dit nog vermelden, ik heb contact gezocht met Tomacarparts.nl, geen onbekende denk ik. Hun zeggen dat wanneer ik een stuurwielinterface aangaf ik deze rechtstreeks kan aansluiten zonder problemen. Dus geen aparte geschakelde plus etc. Opmerkelijk verhaal dus.

Ik ga geen risico’s nemen, ik haal het lekker van me sigarettenaansteker af.

Gr. Robert

Profiel  

Kaboo15
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 12 januari 2014 01:38 PM
  [ # 6 ]

Voor Pioneer radio’s en het blijvende gebruik van de stuurbediening:

http://www.pioneer.eu/nl/products/car_accessories/Citroen/Picasso/12_1999/page.html

CA-R-PI.034 (tot 2002)
of
CA-R-PI.161

Greetz

Profiel  

Bigpapa
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 205

Gepost: 17 januari 2014 05:26 PM
  [ # 7 ]

Maar ze hebben het er toch ook over dat je de radio moet af laten melden bij je BSI door de dealer?
Of zie ik het nu verkeerd.
Ik wil ook een pioneer radio in mijn xsara picasso uit 2003.
Maar ik ben bang tegen allerlei problemen aan te lopen.
Misschien is er iemand die mij met zekerheid kan zeggen wat ik moet doen.
Met ook de artikel nummers erbij.
Ik hoor het graag.

C4 Picasso 1,8i 16v Ambiance 2007

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 17 januari 2014 06:57 PM
  [ # 8 ]

Af laten melden is echt onzin.

Een andere (PSA) radio moet je aanmelden, anders gaat ie piepen.

Profiel  

Bigpapa
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 17 januari 2014 07:20 PM
  [ # 9 ]
René schreef:

Af laten melden is echt onzin.

Een andere (PSA) radio moet je aanmelden, anders gaat ie piepen.

Kan jij mij duidelijk maken waarom de dealer dat zegt.
En kan jij mij schrijven wat ik moet kopen, om geen problemen te krijgen.
Ik weet dat ik geen radio tekst meer op de computer krijgt, is ook niet erg.

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 17 januari 2014 07:31 PM
  [ # 10 ]

Wil je niet meer het laatste bericht quoten a.u.b?

Ik weet niet precies welke adapter je nodig hebt.

Waarom je dealer dat wel zegt is me een raadsel. Het is gewoon niet waar.
Aanmelden moet, afmelden NIET.

Profiel  

Bigpapa
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 18 januari 2014 12:27 AM
  [ # 11 ]

Beste Rene,

Sorry dat ik quote, maar met alle respect als dat niet mag kan je beter de knop uitzetten.
Maar ik had de regels wel gelezen maar was even in de war met citeren.

Profiel  

Bigpapa
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 20 januari 2014 10:20 PM
  [ # 12 ]

Toch is een andere radio plaatsen iets waar niemand duidelijk antwoord op kan geven.
Alle berichten door gepluisd, worden er wel ideeën geplaatst maar goed onderbouwen kan niemand.
Waardoor ik niet zeker ben van mijn zaak, heb ik besloten om voor € 40,00 excl, kabels dit te laten doen door Correct.
Dan heb ik nog garantie, en als de bsi er uit klapt krijgt Correct de rekening.

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 20 januari 2014 10:26 PM
  [ # 13 ]

Er zijn berichten genoeg te vinden.

Ik heb het aan de lijve ondervonden. Ik was eigenwijs en prikte de 4x50 Watt radio gewoon in de DIN plug (die eigenlijk geen DINplug is)

Toen ik de deur op slot deed, ging de radio AAN tongue wink

Toen ik de motor liet draaien en er eens even een mooie bass uit liet komen, stopte de motor.
Zekering doorgefikt. Een heel licht zekeringetje was dat.

Je haalt de spanning uit het verkeerde circuit. Dát is een feit!

Welke stekker je precies nodig hebt om het info display op je radio te koppelen weet ik niet, dit is volgens mij ook per radio verschillend.

Maar dat je de spanning extern moet tappen is 100% zeker!

Toch aansluiten?  Op de blaren zitten.

En ja, er zijn een handvol gebruikers die zo rijden en nergens last van zeggen te hebben. Maar geloof me, je auto kan in een complete spookwagen veranderen.

Profiel  

Bigpapa
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 20 januari 2014 10:51 PM
  [ # 14 ]

Helemaal mee eens, daarom neem ik geen risico en laat het doen.
Denk dat €40,- geen geld is.

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 20 januari 2014 10:54 PM
  [ # 15 ]

40 Euro is redelijk. Zeker als je bedenkt hoeveel geld de storingen gaan kosten als het fout zit.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook