Hallo allemaal,
Mijn Naam is Timo en ik heb een AX gekocht voor dagelijks gebruik. Aangezien mijn (eerste auto een Visa) als oldtimer behandeld word en in de stalling staat en echt een `mooie` dagen auto is.
Ik heb tot vandaag 1000 km per maand gereden met de brommer met autorijbewijs op zak, en een oude auto in de stalling. Dat moest veranderen en als citroen liefhebber heb ik een auto gekocht die 1 jaar ouder is dan ik,
Dat is het verhaal,
Even over de auto,
Het is een AX van 92.
Het heeft een open dak Grrrrr…. maar lek dicht!
hij is donker grijs waarvan in de naam niet van weet maar daar zal vast wel een naam voor bestaan.
rijd goed heeft af en toe een piepje bij lage snelheden maar niks geks.
er zit wel een (mankement??) aan.
als het kontakt aan staat gaat de koelvin al draaien dus die draait altijd en dat hoort niet. volgens mij mijn vader is dat misschien doordat waarschijnlijk er geen thermostaat meer is.
maar waar zit dat ding???
en ik heb een losgekoppelde stekker bij het linker knipperlicht zitten met 2 draadjes en wat dat is???
dus ik heb jullie hulp nodig.
Alvast bedankt,
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als die draadjes doorverbonden zijn is dat de stekker die op de temperatuur sensor moet die in de radiator zit. Waarschijnlijk is die sensor stuk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ziet er nog strak uit voor een 20 jarige!
Maar die stekker daar kan ik je niet bij helpen.
Misschien kan je de draad van de ventilator volgen en kijken waar ie naar toe gaat.
Meestal wordt ie geschakeld door een thermoschakelaar die in de radiator zit.
Misschien is die schakelaar kapot of omzeild.
Succes!
Sorry, Boogaard was weer sneller!
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Leuk ding! Ik zag haar ook nog te koop staan, mooi dakkie zit erin
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
verkaadje schreef:er zit wel een (mankement??) aan.
als het kontakt aan staat gaat de koelvin al draaien dus die draait altijd en dat hoort niet. volgens mij mijn vader is dat misschien doordat waarschijnlijk er geen thermostaat meer is.maar waar zit dat ding???
en ik heb een losgekoppelde stekker bij het linker knipperlicht zitten met 2 draadjes en wat dat is???
De koelventilator wordt ingeschakeld door een thermocontact in de radiateur.
Deze zit net onder de bovenste slang.
De ventilator wordt via een relais geschakeld, deze hangt aan een steuntje bij de linker veerpoot onder een zwarte kunststof kap.
Als de ventilator continu draait, is of het thermocontact stuk, of het relais blijft hangen.
De losliggende steker bij het linker knipperlicht is waarschijnlijk een rode.
Dit is een testmogelijkheid voor de koelventilator, wanneer je een verbinding maakt in de steker overbrug je het thermocontact in de radiateur en gaat de ventilator draaien.
Als hier al een verbinding in zit, verklaart dat het continu draaien van de ventilator.
Succes!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Onderstaand even het schema.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Deze is wellicht beter leesbaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het relais kan je trouwens uitsluiten, als deze zou blijven hangen, dan zou de ventilator altijd draaien, dus ook bij uitgeschakeld contact.
Hij wordt namelijk rechtstreeks vanaf de + gevoed.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja hij loopt altijd,
Super voor de hulp ik kom er wel uit,
Jullie horen het!
Geweldig open dakje.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
hij is stuk! ...radio viel uit en zette de auto aan de kant om even eeb blik te werpen op de radio
. ik zette hem uit en toen lukte hwt nog niet met de radio en wilde hem weer starten…hmm dat ging dus niet 2x rond en klik dus…ik vermoed dat de dynamo stuk is . maar ik ben veilig met eeb engelse jeep van het werk thuis gekomen.
en om even een vraag te stelle.. hoeveel kost een dynamo vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Vervangen doe je (bijna) met de ogen dicht. Met een paar ring en steeksleutels in de maten 10 tot 17 is dit makkelijk zelf te doen.
Wel vooraf je accu loskoppelen.
De centrale bout waarmee de dynamo vast zit komt bij demontage tegen het schutbord aan.
De minder elegante manier is: met een hamer het randje kromslaan. (dit doen de meeste garages.)
De meest elegante manier is: Met een krik (plankje ertussen) het motorblok iets lichten zodat de bout er netjes langs kan.
En wat kost een gebruikte dynamo…..zal niet meer zijn dan een tientje of twee.
Je eigen dynamo laten reviseren kan ook. Kosten???? Ik schat zo tussen de 85.00 en 100.00 euro
Kijk ook even naar de conditie van de snaar. Zitten er scheurtjes in, dan direct vernieuwen. (kost je ook de kop niet.)
Deze zo strak spannen dat je de snaar middenin een cm. tot anderhalve cm. kan indrukken
Het is gelukt! Ik kende een zaakje die dynamo’s reviseren en gelukkig was het een condensor en koste 25euro plus een nieuw riempje was 34 euro genoeg om weer de weg op te gaan.. Fantastisch
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Condensor?
Bedoel je geen spanningsregelaar?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ja zoiets het is aan de buitenkant te zien.
Ik heb een vraag,
mijn Ax heeft geen onderhoudshistorie maar ik weet niet wanneer de ditributieriem vervangen is,
best dom dat ik er nu mee kom (wist toen veel te weinig) maar zit er eigenlijk wel een riem op??? mijn 1124cc ax uit 1992, Want ik weet van een visa (1124cc) heeft eeen ketting.
Help!