


Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Hoofdbol zou goed moeten zijn is vorig jaar 2 keer gemeten (eerst 60 en later 55 bar)
Het vrij zetten van het B.H. met deschakelaar kan ik nog wel is proberen, weet alleen niet wat het effect / gevolg hiervan is.
Ontlastschroef heb ik ook al wel open en dicht gehad. Vuil verwacht ik niet, maar je weet maar nooit.
Bloc hydraulique heb ik al een vervanger voor gekocht en laten testen bij Citrotech. Nieuwe exemplaar lijkt niet / veel minder te lekken dan mijn huidige. Zal wel iets gaan uitmaken,maar het verklaart niet de huidige interval.
Bedenk met net iets essentieels. Na het onderzoek van alle retouren konden we er niet achter komen waar alle olie nu bleef. De retouren gaven geen antwoord op waar en in welke hoeveelheden er nu lekkage was.
Kan er iets zijn waardoor de HD regelaar / pomp dus weel vaak aanslaan, maar er minder olie wordt rondgempompt dan je op grond van de interval zou verwachten?
Ik heb vorig jaar al eens het primaire circuit gesloten, het aanslaan hield toen op. Maar dat was nog voor de wissel met de nieuwe HD regelaar.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
dickesse schreef:Ik heb een manometer en diverse koppelingen om de in- en uitslagdruk te meten. Als je wilt kun je die lenen en zo de hd regelaar nameten.
Graag! Ik ben hoe dan ook benieuwd naar de meting. Misschien kunnen we dit op de volgende sleuteldag bekijken?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb nog 2 vragen/opmerkingen:
Een inwendig lekkend remcommando komt weldegelijk voor bij de DS. De gietijzeren versie zit trouwens nooit op een ds, ook niet op een ds met handbak, maar komt alleen voor op de ID en daarvan afgeleide modellen.
Heb je al eens naar het oliepeil in de versnellingsbak gekeken? lekke bakcilinders komen ook voor. Het is een lekkage die je niet snel zal vinden, maar wel als de bak vol met bakolie/lhm zit.
Overigens ben ik zelf van mening dat je alleen met controle van lekstromen in de retourleidingen nooit echt goed kunt vaststellen wat er aan de hand is. Om dat wel te kunnen doen moet je een drukmeter gebruiken en de diverse onderdelen één voor één afsluiten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je meldt dat de hoeveelheid retour redelijk hoog is. Hetzelfde euvel heb ik ook gehad. Probleem bleek de hdregelaar te zijn. Een klein stukje rubber blokkeerde de plunjer van de regelaar. Het vinden van de oplossing heeft mij ook de nodige hoofdbrekens gekost. Door systematisch alles te meten, reinigen en af/aan te sluiten heeft tot de oplossing geleid.
Ik ben ten einde raad geweest en zelfs overwogen m’n ds te verkopen.
teveel citroenen



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Ok, ik begreep uit de verhalen op het forum dat het remcommando / remservo ook de oorzaak kan zijn. Ik heb dit daarom ook 2 keer met de garage overlegd. Beide keren werd het uitgesloten na controle.
Dat met de versnellingsbakolie die kende ik nog niet, zal dat zeker eens controleren.
Meten is inderdaad weten. Ik kan dit zelf niet, dus daarom heb ik de hulp ingeroepen van de hydraulique specialist.
Goed om te horen dat retouren ook niet alles zeggen, dat betekent dat ik op een andere manier zal moeten zoeken. Onderdelen afsluiten zal daar 1 van zijn. Met het meten van de druk heb ik mogelijk wel ook hulp gevonden.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
wim schreef:Je meldt dat de hoeveelheid retour redelijk hoog is. Hetzelfde euvel heb ik ook gehad. Probleem bleek de hdregelaar te zijn. Een klein stukje rubber blokkeerde de plunjer van de regelaar. Het vinden van de oplossing heeft mij ook de nodige hoofdbrekens gekost. Door systematisch alles te meten, reinigen en af/aan te sluiten heeft tot de oplossing geleid.
Ik ben ten einde raad geweest en zelfs overwogen m’n ds te verkopen.
Ik zie iets van herkenning! Verkopen wil ik zeker niet, ik heb A gezegd door 2 jaar geleden deze DS te kopen. B zeg ik dan ook en dat is het oplossen van het probleem.
Deze ervaring van jou is voor mij wel een opsteker. Ik heb zelf het vermoeden dat het ook zoiets is bij mij zoals jij beschrijft. Nou nog er achter komen waar, maar dat moet zoals je zegt systematisch bekeken worden.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Jouw verhaal geeft geen directe aanleiding om het volgende dat ik ga omschrijven te verdenken, maar toch meld ik het maar even. Vorig jaar lag het lager van mijn centrifugaalregelaar eruit. Nieuwe regelaar gekocht (zowel lager deel, als hydraulische deel). Na montage van de nieuwe regelaar vaak en kort inslaan van de pomp (hetgeen je beschrijft). Wij hadden direct de focus op de centrifugaalregelaar omdat dit de enige verandering was. Oude hydraulische deel aan het nieuwe lagerdeel gezet en probleem opgelost. Nieuw hydraulische deel teruggestuurd naar de leverancier, welke hem nagekeken heeft en niks opmerkelijks heeft kunnen vinden…....
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Mag ik even opmerken dat ik dit een geweldig draadje vind? Typisch voorbeeld van hoe een goed forum werkt, waar mensen met elkaar een probleem te lijf gaan en hun kennis gratis ter beschikking stellen aan wie het nodig heeft.
Respect!





























Totaal aantal Berichten: 10412
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog even ter info: het hendeltje onder het stuur maakt dacht ik alleen de koppelingscylinder drukloos.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Corrigeer mij als ik een domme of reeds achterhaalde vraag stel: is de pomp zelf gecontroleerd? Levert die wel voldoende opbrengst? Als je zegt dat hij frequent aanslaat maar niet duidelijk is of er ook navenante hoeveelheid olie retour komt?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk in mijn SM topic. Begin met een mano meter inderdaad. uiteindelijk kan je met je meter zien waar de druk verdwijnt.
Veercylinders die lekken zorgen ervoor dat je auto gaat dansen.
Zie:
http://godelind.home.xs4all.nl/SM/PRESSURE.AVI
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
bogaard77 schreef:Kijk in mijn SM topic. Begin met een mano meter inderdaad. uiteindelijk kan je met je meter zien waar de druk verdwijnt.
Veercylinders die lekken zorgen ervoor dat je auto gaat dansen.
Ik zag je opmerkingen al eerder in het forum voorbijkomen bij mijn zoektocht. Desondanks zijn het bruikbare tips. Mijn auto danst niet, dus de veercylinders zie ik ook niet meteen als grootste boosdoeners. Een manometer heb ik niet en ik weet zelf niet hoe ik moet meten. Misschien dat iemand een tip heeft hoe ik hiermee geholpen kan worden. Vreemde trouwens is dat ik nu 4 DS garages gehad heb voor hulp hierbij (waarbij een specialist), maar een manometer is nog niet voorbij geweest. De laatste zoektocht concentreerde zich vooral op de retouren.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966





























Totaal aantal Berichten: 10412
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zijn die 4 partnergarage van de ds-club?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zou zeggen: 1. meet de druk van de pomp, 2. Meet de in en uitschakeldrukken van de drukregelaar. Vooral als je zegt dat de tijd tussen in en uitschakelen heel kort is zou mijn eerste gok zijn de drukregelaar.
‘67 DS21 Pallas Hydraulique - http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een manometer koop je bij econosto voor 3 tientjes. Dan neem je een t stukje en een paar leidingen en hang je de mano in de dunne leiding van af de hdregelaar… Dat is stap 1. De rest dop je af.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>