Hallo allemaal,
Ik heb al geruime tijd last van een hardnekkige storing die erger lijkt te worden. Ik hoop dat iemand suggesties heeft voor een mogelijke oorzaak.
Het gaat om een citroen C4 1.6 16V op LPG, met 180.000 km uit 2006. De storing doet zich trouwens voor op zowel benzine als LPG, dus het is een algemeen probleem!
Wanneer de auto goed warm is, na bijvoorbeeld lange ritten of filerijden houdt hij zo nu en dan in. Het is dan net of hij nauwelijks vooruit wil, met name als je optrekt vanuit lage toeren (1500-3000). Soms houdt ie in en gaat schokkerig vooruit, maar soms schiet hij ineens vooruit en is er daarna niets meer aan de hand.
Afgelopen winter heb ik er heel af en toe last van gehad, maar nu het weer wat warmer wordt lijkt hij het veel vaker te doen. De storing komt af en toe ineens terug, maar soms houdt hij gedurende een hele rit van 200-300 km in. Stationair en onbelast loopt de motor als een zonnetje. Ik maak trouwens veel snelweg kilometers, regelmatig 1000 km per week over 2 a 3 ritten.
Sinds een jaar komt (en gaat) regelmatig storing P0420 (emissiestoring) opzetten, maar dat schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn, veroorzaakt door veroudering van de katalysator. Uitlaatgasmeting geeft geen vreemde waarden, dit schijnt allemaal goed te zijn.
Verder is vorig jaar vastgesteld dat 1 cilinder iets verminderde compressie heeft, maar nog wel binnen de grenzen.
Recent de auto nogmaals uit laten lezen en toen kwamen de volgende codes naar voren:
P0420 (katalysator)
P1336 (overslaande ontsteking)
P1340 (misfire cilinder 4)
P2299 (gaspedaal sensor geblokkeerd???)
Bobine, bougies en MAP sensor zijn inmiddels vervangen, maar lijken het probleem niet te verhelpen. Garage denkt aan verbrande klep, maar het lijkt me dat je daar dan altijd last van moet hebben, en niet zo nu en dan. Een elektrische storing lijkt me zelf nog het meest waarschijnlijk, maar ja….
Iemand suggesties of ervaring met soortgelijke storingen?
Van januari 2006 tot en met augustus 2009 heb ik ook een C4 1.6-16V op LPG gereden. Ik heb ook een storing gehad die leek op wat je omschrijft. Bij mijn auto was de gemotoriseerde gasklep de boosdoener. Die is bij 90.000 km vervangen. Aan het einde van het leasecontract trad de storing weer op. Omdat de auto over zijn maximum aantal kilometers heen was, is het probleem toen niet meer nader bekeken. Rijd jij toevallig in mijn oude auto?
Ik heb een audi a6 op gas gereden voor ik citroen ging rijden en daar deed zich eigenlijk hetzelfde probleem voor. Dit kwam toch echt uit de gasinstallatie bleek later want hij liep meer op 5 cilinders als op 6. Probleem deed zich ook voor op benzine ondanks dat het door de gasinstallatie kwam. Toch even laten nameten bij de gasboer denk ik
C4 1.4 16V Coupe Ligne Seduction 2007 (verkocht)
C3 1.6eHDI Airdream Dynamique 2011 (verkocht)
C3 1.0 puretech 68 2014
DS3 1.6BlueHdi 100 2015
Uiteindelijk bleek het toch het gasklephuis te zijn. Deze schoongemaakt met carburateur reiniger en het probleem is opgelost. Rij inmiddels alweer 10.000 km zonder inhouden, echt een verademing .
Katalysator storing P0420 (storing emmisiesysteem) blijft hij geven, maar onder het rijden merk ik niets meer en de uitlaat waarden zijn ok, dus dat laat ik maar voor wat het is. Deze storing blijkt vaak voor te komen bij PSA. Andere storingen niet meer gezien.