Zondag ritje gemaakt en wou men lichten opzetten en toen zag ik dat de verlichting van het dashbord niet meer werkt.
Heel vervelend als je ‘s avonds aan het rijden bent en je kan je killometerteller niet zien en benzinemeter. Geen enkel lampje doet het. Knipperlichten niet ,...
Eerst dacht ik aan een zekering, maar was niet doorgebrand dus is dit niet het probleem.
Ik rij er niet vaak mee in het donker maar was me nu pas opgevallen.
Dus denk ik aan de lampjes zelf
Is dit makkelijk te vervangen? Kost dit veel?
Iemand een idee hoe je dit zelf zou kunnen doen?
zou het niet laten doen, is makkelijk zelf te doen… kost alleen wat tijd, en een doosje lampjes. Zou ze allemaall vervangen, anders kan je binnnen de kortste keren weer de boel openhalen…\
succes
watje
michael
Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.
Waar koop ik deze lampjes? En hoe vervang ik ze?
Solderen? Of inklikken? Hoeveel lampjes zijn er eigelijk?
Zijn van die insteek lampjes. Ik zou eerst eens beginnen met alles loskoppellen. Het is echt niet moeilijk. Maar je hebt genoeg aan een doosje. Brezan, gamo, heeft ze. Of anders even naar de sloop. Ik ga voor nieuw. maar als het maar een paar lampjes zijn kan je ze ook via een sloper vernieuwen.
druk knoppen los. verlichting achter, achterruit verwarming. stuur zou ik in de laagste stand zetten. kastje moet er wel van af. Weet alleen niet of je een kilometerkabel hebt, of een electronische teller. dan heb je alleen maar stekkers.
Echt het wijzigd zich vanzelf maar alles moet los tot je de tellerbak in je hand hebt. Pas dan kan je zien hoeveel je er nodig hebt.
Die van mij kan ook weer los, maar ik heb een kortsluiting in het het dimlichtlampje.mmmmm. Maar omdat het nu zo koud is, heb ik het even zo gelaten…. Alles brand tenminste. mooie klus als het wat warmer wordt.
en mag het na 4 ton op de teller. ik zag er eerst ook tegenop om te beginnen maar nou doe ik het met twee vingers in me neus..
Ik was geloof ik 8 of negen euro kwijt. voor een doosje.
En het is nog leerzaam ook.
succes.
watje
michael
Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.
Das niet veel geld.
Maar kan ik zo een werkboekhandleiding kopen? En zo ja waar?
Ik zou niet willen dat men dashbord afbreekt.
breekt niet zo gauw af hoor. Enkel een paar vingers nee hoor echt. Het is te doen Marktplaats in de gaten houden. Worden met de regelmatigheid van kde klok aangeboden. Maar niet om het een of ander. maar zit er geen dimmer om. daar kan je de lichtsterkte ,mee regellen
heb ik me ook eens op verkeken. net onder of naast je stuur.
Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.
Zie geen knopje naast of onder mijn stuur.
Ik zie nu wel dat enkel 1 lampje van de temperatuur werkt (uiterst rechts).
Maar soms niet.
Heel raar, dus denk niet dat die kappot is. Maar kortsluiting is ofzo?
De andere lampjes gaan wel nooit, die van de pinkers (knipperlichten) ook niet.
Wel het balkje helemaal beneden, waar je kan zien dat je grote lichten aan staan, die zie je wel.
En als je zo een handboeken te koop weet geef me een link, zou heel handig zijn.
Alvast bedankt voor de moeite
Open moet ie toch. De teller bak. Er zitten nl stekkers aan, heb je trouwens een electronische teller, of eentje met een kabel. De eerste is makkelijker, de tweede iets moeilijker. mmmm Een handboek, volgens mij zijn het er vijf. de originele dan. van citroen.
Het boekje van haynes voor de citroen zx petrol is een aanrader. alleen in het engels. Kijk eens op marktplaats bij de citroen zx onderdelen. en de diversen over de citroen zx. Linken weet ik zo even niet hoe dat werkt.
En niet bang zijn dat er wat stuk gaat, gaat er in de citroen garage ook, alleen vertellen ze dat niet. Zo doende ben ik zelf maar in de boeken gedoken.
Weetje, ik weet niet of je intresse hebt, maar je mag die van mij wel hoor. Ik weet niet of je verwoont.
ik hoor het wel.
watje
michael.
Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.
Geen digitale maar mechanische dus neem aan dat hij met kabel is.
Ik woon in België kort bij brussel dus wel even rijden .
Zou wel zo een handboeken willen kopen, kan later ook nog van pas komen.
Toch bedankt voor het voorstel om ze uit te lenen.
Volgende week heb ik een week vakantie dus zal er dan maar een grondig naar kijken.
Maar ondertussen toch opzoek gaan naar die boeken.
Ik hoop dat het gaat lukken.
Ik heb naar citroen zx petrol gezocht : Hier in België niet te koop 2dehands.
En in de standaard boekhandel kost hij 35 euro.
Maar vond deze :
15 euro, is dit een goede prijs?
Indien ja koop ik hem.
gewoon doen. Altijd handig. Ik heb in die handboeken gekeken. Maar kom ook niet verder dan de lampjes. Heb wel ontdekt dat er een weerstand zit die de dashverlichting regelt. Maar begin eerst eens met de lampjes.
Hebben jullie geen autosloperijen. evt een andere tellerbak. daar kan ook een storing in zitten he.
Ben bang dat afgezien de lampjes, je toch even verder moet kijken. evt aarde massa kijken.
Maar wel een goddelijke kilometerstand hoor….
watje
michael.
Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.
Ja maar in de buurt hebben ze een auto onderdelenshop en daar kan je echt alles bestellen.
Dus als ik het boek ontvangen heb (dat ik gekocht heb.) zal ik er eens naar kijken en me ermee bezig houden.
Anders neem ik een foto om het duidelijk te maken. (Maar heb nooit zin om het foto toestel te nemen )
Handboek is toegekomen
en ga me er morgen eens aan zetten.
Volgens het boek moet ik het stuur verwijderen. En de batterij loskoppelen.
Is dit noodzakelijk?
Zijn er dingen waar ik moet opletten?
Alvast bedankt voor de hulp.
Waar je even op moet letten, neem een bakje waar je alle schroeven indoet. Uit ervaring raak je wel eens wat kwijt.
Kijk in ieder geval uit dat er niets afbreekt. stekkers goed vast zitten. zekering even nazien.
Is een leuk klusje.
Een ding, aan gezien je een kilometer kabel hebt, maak hem bij het motorblok even los. Scheelt een hoop priegel werk, als je de kabel uit de teller haalt.
Verstandig is het wel stuur los, Ik heb het niet gedaan, heb een airbac. Maar ik doe graag moeilijk, dan kan het altijd mee vallen… hihihhi.
succes.
watje
michael.
Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.
Als je het stuur los gaat halen moet je de moer er nog een stukje op laten zitten om het stuur los te trekken anders trek je het stuur tegen je gezicht, eens los haal je de moer volledig weg en verwijder je het stuur.
Als je het stuur terug gaat monteren trek het dan niet te vast vooraleer je een testrit hebt gedaan en zeker weet of het terug recht staat, kan zijn dat je het nog eens terug los moet halen om een tandje te verzetten.
Laat het contact afstaan als je de boel open hebt liggen (kortsluiting kun je beter vermijden)
Voor je de delen terug vastzet test dan even of alle lampjes het doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Volle moed eraan begonnen.
En besloten om het stuur niet los te maken. (Plaats genoeg)
Toen de behuizing om het stuur los was. Moest ik het zekeringskastje opendoen.
En nu zag ik iets raars een bruine en rode stekker die in een witte stekker moeten?
Ze zitten er niet in. Waarvoor dient deze?
Moet ik die erin steken?
Dienen deze voor de dashbord verlichting?
Of hoort het zo dat deze er niet in zitten?
Ook even foto’s genomen voor de duidelijkheid