Kunnen diagnosestekkers zijn.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dus heeft niets met de dashbord verlichting te maken?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Diagnose stekkers?? Nee hoor. Zijn gewone loze stekkers die bijvoorbeeld in een andere uitvoering wel van toepassing zijn. Kijk eens of er links naast de stuurkolom niet een soort van draaiwieltje hebt zitten. Dit is een Rheostaat en regelt de licht sterkte van de dashboard verlichting. Dit is niets anders dan een regelbare weerstand, en willen wel eens stuk gaan. Dashboardverlichting gaat doorgaans niet ineens helemaal uit, maar meestal lampje voor lampje.
Als je die rheostaat gevonden hebt kun je om te testen de stekker achterop doorverbinden met een draadje. Als je dash verlichting dan wel werkt is die rheostaat stuk. Succes!
Zie daar niets
Bent u zeker dat dit in iedere zx zit?
Ik zie het niet of kijk erover.
Hebt u soms een foto ervan?
Inderdaad raar dat geen enkel lampje het doet.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Die zou net achter de richtingaanwijzer schakelaar moeten zitten op het vlakke deel van het dashboard. Bij deze foto (van een Xantia volgens mij) is het de 3e van links. Overigens zit er niet in elke ZX een rheostaat. Maar het zou kunnen vandaar…
Of gewoon de knop die ontbreekt ook al ligt de stekker klaar. optielijst ....
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Nee dat kan niet. Als die stekker loos er achter klaar ligt moet die op zijn minst doorverbonden zijn. Anders werkt de dashboardverlichting zowiezo niet. Dus ik zou nu inderdaad voor de lampjes gaan.
Ok lampjes dan maar.
Kan je soms zien dat de lampjes kapot zijn? (doorgebrand ofzo?)
(Nadak ik de tellerbak heb opengehaald natuurlijk.)
Ik zal het proberen.
Als er problemen zijn zal ik het wel melden.
Bedankt voor de hulp
Tellerbak is er zonder veel moeite uigekomen maar…
De tellerbak is vochtig geweest, denk ik
Waardoor alles aangetast is van de vocht, daarom dat de lampjes niet meer gaan.
Kan je daar iets aan doen? Zou het werken als ik nieuwe lampjes zet?
Of moet er een hele nieuwe tellerbak in???
Had dit wel niet verwacht :c
De lampjes eruitgehaald (contactpunten zwaar roestig.)
Nieuwe lampjes besteld. Hopelijk maken de nieuwe lampjes wel contact en werkt de verlichting weer.
Anders pech gehad en blijft het in het donker rijden.
(Lampjes kosten wel 5,30 euro per 10stuks (Doosje). Dus 3 doosjes besteld 16 euro)
Hopelijk werkt het, ander 16 euro kwijt.
Woensdag komen de lampjes aan.
Een nieuwe teller bak…. als het daar al vochtig is, zou ik geen risico nemen. Ik zit het zelfde, die van mij heeft 445000 kilometer gelopen, en een kortsluiting erin…. zucht. Kan ook weer aan de bak.
Heb trouwens ook zo ene stekker erin, denk ook voor evt opties. lekker laten zitten….
watje
michael.
Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.
Dom : Lampjes gekocht 16 euro. eringestoken en resultaat
NIETS!
Hoeveel kost zo een nieuwe tellerbak????
Of kan je enkel moederbord veranderen?
Als een tellerbak teveel kost laat ik het zo.
Jammer maar ja
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Heb je de dimmer er al eens tussenuit gevist? Even doorverbinden, best kans dat je lampjes het dan wel doen.
Nee het moederbord achteraan is helemaal beroest.
Dus geen oplossing
Enige oplossing is nieuwe tellerbak steken.
Maar dit kost waarschijnlijk heel veel.
Iemand een idee van de prijs?
(Zal anders morgen een vragen bij Citroën zelf)