De remklauw kwam niet meer mooi terug ondanks het gangbaafr maken. Er komt een vervangende uit een sloper voor in de plaats, hopelijk is het probleem nu voorgoed verholpen.
Vorig jaar is de Heulliez hoek LA gelast er is hierna snel een verflaag overheen gesloten. Binnenkort wil ik deze eens mooi overspuiten.
Ik ben nu bezig de voor en achterbumper van de Turbo CT te spuiten. Op dit moment heb ik ze al glad geschuurd, verf halen bij de spuiter en er op zetten met het spuitpistool.
Omdat ik ook goede zomerbanden nodig had en de Xantia op dit moment op stalen velgen met winterbanden staat, heb ik de Venise velgen zonder banden ook maar geschuurd.
Ik ben trouwens nog op zoek naar het bumperdeel van de achterbumper die op de achterklep zit en een stootstrip voor op de bestuurdersportier, wie kan me hier aan helpen?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Ik heb dit jaar al veel geklust aan de Xantia TCT,
voor en achterbumper gespoten
Velgen opnieuw gespoten
Alcantara op de voorstoelen laten vervangen
heulliez hoek laten lassen en zelf gespoten
Er is nog een klus waar ik enorm tegen op zie… Het vervangen van de dashboardlampjes en monteren van de nieuwe stuurstengel…
Wie heeft deze klus al eerder geklaard en wil samen met mij hiermee aan de slag?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Als je het stuur verwijderd en de kappen om het stuur en de strip voor het teller paneel,dan kun je overal bij.
Kwestie van een paar schroefjes en wat stekkers.
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
Het is al een tijdje geleden maar volgens mij heb ik heb de linker stengel vervangen zonder het stuur er aftehalen in verband met de airbag.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Dat was denk ik dan een type 2 Xantia met type 1 gaat dat niet.
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
@petervanzanten Volgens mij was dit ook de reden dat ik niet verder kon en alles maar weer heb vast geschroefd!
Mijn TCT komt uit 1997 en is meen ik een 1b type….
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Ik heb deze klussen al vaker gedaan, alleen wel in T2’s maar maakt dat heel veel verschil?
Als je in de buurt van alkmaar kan komen wil ik wel helpen.
@lucid, bedankt voor je sympatieke reactie!
Ik woon alleen aan de ander kant van het land.
De type 2 Xantia heeft twee deelbare kappen om het stuur, de mijne bestaat uit een geheel.
Hierdoor moet het stuur gedemonteerd worden, dit vindt ik eng om alleen en voor de eerste keer te doen.
Ik hoop dat iemand binnen een uur rijden van Oldenzaal mij wil helpen.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Het stuur vervangen is niet heel eng, even 15 minuutjes van te voren de accu loshalen voor de airbag, en dan staan er 2 of tork 25 of tork 27 licht naar binnen gericht en ze zitten vrij diep, dat is het enige lastige.
voorderest is het simpelweg schroeven en gaan :]
Succes!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Torx 27…? 30, dan toch.
Bij mijn (vroege) Type 2 was het torx 27 waar ik met zo’n gebogen torx sleuteltje goed bij kon. Inderdaad schuin naar het midden gericht. Hele airbag unit komt er dan uit. Stekkertje in het stuur netjes losmaken, ook die van het kabeltje richting de “sleepring” achter het stuur. Bij mij zat er in het stuur een torx 50. Die een stuk losdraaien (niet helemaal) en dan het stuur voorzichting loswrikken. Hij schiet in één keer los en dan ben je blij dat je die torx 50 nog niet helemaal had losgedraaid Daarna kan je de torx 50 helemaal losmaken en kan je goed bij de stuurkap enz
Ik heb zoiets als dit setje waarbij de houder als handvat gebruikt kan worden om extra kracht te zetten. (om die torx 50 los te krijgen)
(bij mij zijn dit dan torx sleutels natuurlijk )
Kijk! Dat is allemaal waardevolle informatie.
Ik meen dat er een stappenplan op het Xantiaforum staat hoe je de klokkenwinkel eruit moet halen zodat ik de dashboardlampjes kan vervangen.
Als het weer mooier weer is wil ik dit klusje gaan utvoeren.
We houden de Xantia’s toch wel op de straat?! Ik zie er steeds minder van rijden….
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Als je de stuurkap er af hebt is die klokkenwinkel super makkelijk. Plastic strip waar het klokje e.d. inzit er af, drie torx los en de klokkenwinkel zit al los. Alleen nog de stekkers achterop even losmaken. (hendeltje). Gelijk even de printplaat losschroeven en de gesoldeerde contactpunten van de meters even voorzien van nieuwe/extra soldeer. (mocht b.v. de brandstofmeter soms rare aanduidingen geven)
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Toit plat schreef:
We houden de Xantia’s toch wel op de straat?! Ik zie er steeds minder van rijden….
‘k Heb er net van een de koppeling laten vervangen. Die gaat nog wel een paar jaar door, hoor
sindskort hebben we een aantal mankementen.
regelmatig gaat het waarschuwingslampje van de temperatuur van de koelvloeistof en STOP branden..
ik heb de koelvloeistof al afgetapt en opnieuw gevuld en ontlucht. echter zonder succes.
net heb ik de grille eraf gehaald om bij de 3 relais tussen de fans te komen. deze heb ik los gehaald, hadden geen corrosie…
nu viel het me op dat de fans niet aanslaan wanneer de motor lange tijd stationair stond te draaien, ook niet met airco aan.
ik heb aan beide een zwieper gegeven, de rechter kwam op gang en ging (denk ik) halve kracht draaien.
ik heb gelezen over massa problemen en de temperatuursensor bij de thermostaat.
wat me ook opviel is dat de airco volgens mij niet optimaal koelt, de condensor (?) die met het kijkglaasje wordt heet en er komt een droge kreun vandaan. als ik de airco uit doe verdwijnt dit geluid.
wie o wie weet raad?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976