Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik kan een leuke ruimte gebruiken waar ik wat aan auto’s kan hobbyen. Met name mijn NSU’s zullen daar gestald worden en aan geklust worden. En uiteraard ook mijn dagelijkse auto’s en die van mijn directe familie. (veelal Citroën)
Anyway, het gaat om een voormalige koeienstal waar ik een gedeelte van kan hebben. In het midden is deze hoog genoeg om een hefbrug te plaatsen. Ik ben dan ook al druk op zoek naar een leuke 2 koloms hefbrug voor niet al te veel geld. Maar voor deze brug er in kan loop ik nog tegen een paar bouw technische zaken aan, welke zoals ik het nu bekeken heb vrij duur zijn.
Momenteel is de vloer nog gedeeltelijk voorzien van betonnen stalroosters. Ondanks dat er al een paar jaar geen koe meer binnen is geweest is natuurlijk zo’n put niet echt bevordelijk om auto’s boven te zetten. Het plan is dan ook om een beton vloer op deze stalroosters te storten. Aangezien ik een achtergrond als automonteur heb, en dus geen verstand heb van beton en dergelijke vraag ik me af hoe ik het storten en vlak maken van de betonvloer aan kan pakken. Uiteraard heb ik al eens gekeken wat een vloerenbedrijf kost, maar dan zit je al snel aan de 1000 euro. Het gaat om ongeveer 110 m2 waarvan iets meer dan de helft betonnen stalroosters zijn. De rest zijn betonvloeren zo’n 8 cm hoger dan de stalroosters.
Naast de vloer moet ik ook een wand plaatsen, en heb navraag gedaan bij een handelaar in b-keus sandwichpanelen. Ook daar kwam ik op ruim 1500 euro uit alleen aan materiaal. Het gat dat dicht moet is 15m lang, aan beide zijde 2 m hoog en schuin tot in de nokhoogte van 4,75m.
Is er iemand hier op het forum die me kan adviseren, en tips heeft om dit zo goedkoop mogelijk aan te pakken?
Nogmaals de ruimte is puur hobbymatig, dus zonder commercieel belang. Daarnaast ben ik ook maar een eenvoudige automonteur met dito salaris
Ik neem aan dat je hebt gekeken hoe eea juridisch zit voor je geld gaat uitgeven, denk aan een bestemmingsplan oid. Als er zo’n millieurakker bij je op de stoep staat kun je wel eens diep ongelukkig worden als je dat niet helder hebt.
Wat de vloer betreft, een pink weegt een 350 kg, een volwassen koe rond de 600 en een stier ongeveer 1000 kg. Die vloer moet meerdere koeien kunnen dragen maar soms hoor je dat er wel eens een koe door zo’n rooster is gezakt.
Ik ben net zo’n leek hiermee als jij maar mijn gezonder verstand zegt dat de belasting van een brug ( met een auto erop) een stuk hoger ligt dan een koe, ook omdat je geloof ik ook rekening moet houden met de trekbelasting ofzo iets. Vermoedelijk zul je dus niet slechts extra beton moeten storten maar hier ook een bewapening in moeten aanbrengen. Aangezien er best eens een ruimte onder de vloer kan zitten voor de afvoer van de mest, heb je dus ws te maken met een overspanning. De vraag is , wat kan die overspanning dragen…
Als ik in je schoenen stond en dergelijke plannen zou hebben zou ik kijken of ik of de blauwdruk van die schuur te pakken kan krijgen om dat uit te laten rekenen of ik zou iemand inhuren die dat voor me kan doen. Je neemt en draagt namelijk uiteindelijk toch de verantwoordelijkheid voor het geheel…
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Een aantal zeer goede punten van Gompy!!!
Vraag eerst aan de eigenaar hoe hij hier tegenover staat en schakel liefst een bouwkundige in die de situatie ter plekke kan bekijken. Ja, dit kost geld, maar zoals Gompy min of meer al zegt: als het fout gaat ben je 100x meer de sjaak!
Bij twijfel zou ik de brug niet plaatsen en er simpelweg een hobbyhok van maken. Met goede kriks en assteunen kom je ook een heel eind. Maar die mestputten moeten wel dicht (liefst volgestort), anders rotten de auto’s ter plekke weg door de ammoniakdampen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Jullie hebben gelijk… Ik zie er van af!
mwah, het kan allemaal wel hoor, maar het kost wel wat meer dan dan dat beetje cement. Ik denk namelijk dat je dat bedrag dat je noemt al kwijt bent aan een dekvloer die je misschien wel moet coaten ivm millieu eisen. Aan de andere kant Garage hydraulique en van der laan hebben meen ik ook geen gecoate vloer dus het kan wel.
Je kunt van een boerenstal een verdomd leuke werkplek maken maar het kost geld om het technisch goed in orde te maken en om het prettig werkbaar te maken. Een beetje isolatie ivm de kou kan geen kwaad.
Al met al zou ik het enkel overwegen als de schuur in eigendom is. Dergelijke investeringen doen in een huurruimte is ws weggegooid geld en zeker als er geen inkomsten tegenover staan die door de investeringen gegenereerd worden.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
gompy58 schreef:Garage hydraulique en van der laan hebben meen ik ook geen gecoate vloer dus het kan wel.
Niet gecoat, wel 30 cm dik én vloeistofdicht.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
gompy58 schreef:Al met al zou ik het enkel overwegen als de schuur in eigendom is. Dergelijke investeringen doen in een huurruimte is ws weggegooid geld en zeker als er geen inkomsten tegenover staan die door de investeringen gegenereerd worden.
Nou, die investering zou dan weg vallen tegen de huur, maar aangezien de huur relatief laag zou zijn duurt het wel een paar jaar voordat ik huur zou moeten betalen. Maar dan moet ik natuurlijk wel zeker weten dat de investering de moeite waard is.
Waarom moet het dan zo goedkoop mogelijk? Normaal gesproken betaal je huur per maand of kwartaal, dan is het goed te doen, maar om meteen voor een paar jaar in voren te betalen is natuurlijk wel even wat anders
Enerzijds is het ideaal, want voor deze prijs huur je nergens iets
Anderzijds moeten er investeringen worden gedaan om er iets bruikbaars van te maken, maar als het niet zeker is of er een brug geplaatst kan worden, en of er millieu gerelateerde problemen van kunnen komen voor de investeringen geloond hebben is het maar zeer de vraag of ik dit plan door moet zetten.
Maar ja, wie niet waagd blijft maagd
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Hoi,
Een vierkolommer geeft minder vloerbelasting. Volgens opgaaf Koni kan die al op een ongewapende betonmolen van 10 cm als die op zand ligt.
Een vloer storten is niet goedkoop, ik heb het onderin mijn huis gedaan en betaalde volgens mij grofweg 30 à 50 €/m². Dat is dan inclusief wat zand afgraven, uitvlakken, 8 cm piepschuim en 12 cm beton met wapening.
Kun je wanden niet goedkoper bouwen met metalstuds of houten frames en gipsplaat? Wie weet vind je met wat marktplaatsen en rondelen naar bóuwbedrijfjes wel een afgekeurde partij met bv waterschade of zo.
Als de eigenaar dit idd ook wil en het verrekend met de huur, kun je dan niet samen een plan maken, dat je meteen de hele schuur doet en hij de rest ook kan verhuren? Koopt hij het spul, doe jij het werk.
Thierry
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
gipsplaat is absoluut ongeschikt voor vochtige ruimte,s zoals een schuur.
dat wandjes verhaal is echt het minste probleem. Gewoon balkjes 4x4 met osb plaat ertegen aan en klaar. Dat zijn echt de kosten niet.
De kosten zitten in de vloer technisch ok maken.
En wat die vloer betreft, het gaat uiteraard idd niet zozeer of het gecoat is, hoewel dat wel fijn is, maar of het vloeistof dicht is. Dat zal ws wel een dike millieu eis zijn.
Als je investering tegen de huur wegvalt dat is het misschien wel te doen. Dat er een lage huur is mag het punt niet zijn. Wat zou je elders betalen aan huur? Belangrijker is dat je helder afspraken hebt over je rechten. Straks ga je het doen en na 3 jaar wil hij/zij of erfgenamen het verkopen… Dat laatste is iets wat je duidelijk moet aftikken met een vooraf bepaalde afkoop som in geval dat het niet anders kan.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jay-Jay… schreef:
Nou, die investering zou dan weg vallen tegen de huur, maar aangezien de huur relatief laag zou zijn duurt het wel een paar jaar voordat ik huur zou moeten betalen.
Huh? Dat snap ik niet… betaal je nou huur of niet?
Of betaal je geen huur als je het pand gaat opwaarderen met een brug?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
ik vermoed het laatste en dan gaat het niet om de brug maar meer om de vloer.
Misschien is het zinvol om een aannemer gewoon eens een offerte te laten maken en dan met de eigenaar van het pand aan tafel te gaan zitten. Hij heeft immers een blijvende waardevermeerdering…
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Nou het zit zo….
Ook de eigenaar heeft momenteel niet de middelen om meteen een grote investering te doen om de schuur geschikt te maken voor mijn doeleinden. Dus worden de kosten die er gemaakt moeten worden verrekend met de huur.
Dus feitelijk zorg ik er samen met de eigenaar voor dat de schuur van koeienstal ge-upgrade wordt naar een hobbyruimte naar mijn zin. De brug is roerendged, en blijft mijn eigendom, maar de vloer, wand en alle verdere verbouwingen horen bij het onroerendegoed, en worden dus verrekend met de huur. Uiteindelijk betaal ik er niets extra’s voor.
Verder heb ik besloten om de mestput inderdaad helemaal vol te storten, en daarop een degelijke gewapende vloeistofdichte vloer van 25 cm dik te laten storten. Ook omdat ik voor een 2 koloms hefbrug wil gaan, en ik ook geen risico wil lopen dat de vloer onder de brug het gaat begeven.
Over millieu aspecten moeten we het in dit verhaal niet hebben. De belasting voor het millieu zal zo laag mogelijk gehouden worden, en dit zal nihil zijn. Daarnaast kun je nog zo je best doen om het millieutechnisch goed te doen, maar het blijft een feit dat een hobbygarage (werkplaats) niet in het agrarisch bestemmingsplan thuis hoort. Ook daarom is het de bedoeling om dit puur hobbymatig voor me zelf te houden, dan kraait er waarschijnlijk geen haan naar (om maar eens in de agrarische sferen te blijven)
Dus nu kun je hier een ellenlange discussie gaan voeren of het allemaal wel wettelijk is toegestaan, wat de gevolgen kunnen zijn, en dat het millieu er onder gaat lijden (dat laatste verwacht ik eerlijk gezegd niet van Citroën minnende mensen ), maar daar kan ik geen rekening mee houden. Dan zou ik uit moeten wijken naar een industriegebied waar de huur permaand al veel meer is dan in dit geval per jaar. Dus dat is geen optie.
Je kunt je vervolgens afvragen of ik überhoubt wel weet waar ik mee bezig ben? Nee, inderdaad…. Dat weet ik dus niet, maar dan meer wat betreft bouwkundig. Vandaar dat ik nog steeds twijfel of er redelijkerwijs iets bruikbaars van te maken is.
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 17-03-2008
- HY kampeerauto verlengd LWB
- GS/GSA Club Break 1220
- 2CV Charleston
- Jumper L2 H2 Kampeerauto
De zaken waar je het hier/nu niet over kan of wil hebben, worden later de financiele tegenvallers. Het ligt er natuurlijk aan waar die schuur staat, maar in heel Nederland kom je actieve handhavers tegen.
In het begin las ik dat het niet voor één auto is, maar meerdere NSU’s en Citroens. Mijn ervaring is dat 3 auto’s bij elkaar bij een schuur al opvallen.
Zoek eens mensen op die al zo’n hobbyschuur of iets meer dan dat hebben. Je hoort dan vrij snel waar ze tegen aan liepen en kun jij de risico’s beter inschatten.
Dat bouwtechnische lijkt me meer een kwestie van zoeken naar goedkope alternatieven en doen. Kan altijd later nog verbeterd worden. Later last met de regelgevers is naar mijn mening minder handig en kost altijd ongewenst geld.
Succes.
Grijze GHYS
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Als je al een mestput hebt, dan kun je die toch beter omtoveren tot een soort smeerkuil?
Verder is vloeistof dichtheid wel degelijk een issue.
Ik heb ik antikraak sleutel / stalling gezeten en de verhuurder eiste dat ik een dik zeil oid neerlegde met opstaande randen zodat de vloer dicht was. In de praktijk deed bijna niemand dit, hooguit een bouw zeiltje onder een olieboot, maar het ging om de mogelijke aansprakelijkheid bij grondvervuiling.
Verder was het ook zo geregeld dat de vloer vlak was, gewoon met 33” stoeptegels. Met verf lijnen getrokken en zo had iedereen zijn vakje. Wilde je er een hok op bouwen? Succes, maar als de volgende het niet wil overnemen, dan breek je het ook maar af! Vloer niet vlak genoeg? Succes ermee!
Gewoon heel low profile. 33” stoeptegels worden bij bossen aangeboden tenslotte, je zal alleen iets van opvul materiaal eventueel nodig hebben. Grond van de buren is het meest interessant, maar zonder schone grond verklaring ga je geheid een keer helemaal plat.
Prijs zat op zo’n € 80,—per maand voor 24m2 in de stad Groningen
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Zoals ik al eerder schreef wordt de vloer wel degelijk vloeistof dicht. Welliswaar niet gecertificeerd, maar d.m.v. dik landbouwzeil onder de betonvloer. Een smeerput is niet iets wat mijn voorkeur heeft. Dan kan ik beter een 4 kolomsbrug plaatsen. Maar die is bij sommige klussen niet echt praktisch. Een 2 koloms brug is het doel, en daar zal ik dan ook de juiste voorzorgsmaatregels voor toepassen om zo’n brug goed en veilig te kunnen plaatsen.