De oplossing van Oord en Arjo lijken erg op elkaar: aan de buitenkant van de bestaande longerons verstevigings materiaal zetten. Hoe dat gelast wordt weet ik niet.
Ik heb mijn balken met proplassen aan de longerons gezet. Is wel even een uitzoek klusje geweest. Longerons is <1mm, balken 3mm. Lasig lassen dun op dik.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Een vriend is bezig een computersimulatie te maken van de stijfheid (dat is zijn dagelijks werk) Hoe dik zijn de platen van de dwarsbalken nu? Allemaal 0,8 mm, allemaal 1 mm of vanalles door elkaar?
Ik zal de uitkomst van de simulatie met jullie delen. We doen de simulatie op basis van de beschrijving van Egbert’s keuring beschrijving op internet (torsie en doorbuiging)
Weer eens bedankt Egbert!
Ga vanmiddag MIG lasapparaat ophalen; Migmatic 201 van Miller.
Groeten,
Stef





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even een theoretische toevoeging: bij buiging zijn het de onder- en bovenkant van een profiel die de spanningen opnemen. Het lijkt me dat die dus vooral verstevigd moeten worden omdat de boogwerking van het dak er niet meer is. Bij H-profielen wordt er van uitgegaan dat de flenzen de buigspanningen opnemen en het lijf de dwarskrachten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje; is bekend; stijfheid is zoveel mogelijk materiaal op een zo groot mogelijke afstand van de neutrale lijn. Vandaar nu ons theoretisch idee om een L aan de buiten-onderkant te plakken een een L over the binnen bovenkant van de longerons. Vervolgens deze met elkaar te verbinden dms pijpen door uitlaatbox en bij de actrewielophanging zoals Egbert voor onderlinge stijfheid. Het keuringsrapport van Egberts auto bewijst dat dat stijf genoeg is, 0.40 is de grens, die van hem was 0,10.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Net een donor gekocht voor omgerekend 1500 euro!
Staat nog in Johannesburg, vlieg er vrijdag heen en rij er meteen mee terug; 650 km bergaf
Het is een 20/5 van de eerste eigenaar!!
Deze man heeft er denkt hij zelf 500000 km mee gereden.
Hij zakt snel door zn hoeven en de interval is 5 seconden dus hydraulisch kan ik meteen aan de slag.
Ik ga gereedschap verzamelen om mee te nemen.
Er staan dan voor een paar weken 2 dssen voor de deur.
Lekker hoor!





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Leuk, succes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Stef,
Hou ons op de hoogte
ben even nieuwsgierig, hoe werkt dat daar bij jullie
moet je het kenteken overschrijven op naam
is er een soort apk keuring nodig
of kan een willekeurige ieder zomaar een auto over de weg naar huis rijden
en eh [hoop het niet voor je] als je pech krijgt , is er dan een soort anwb die je thuis brengt
of moet je dan de goede buurman bellen om je op te halen
in ieder geval succes en een behouden rit














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Verzekering voor slachtoffers van ongeluk zit in de benzineprijs verrekend (road accident fund). Aanvullende verzekering kost 7 euro per maand, Bij aankoop vult de verkoper een formulier in dat de auto niet meer van hem is, en dat ik er nu verantwoordelijk voor ben. Na aankoop mag je er even mee rijden (is mij nog steeds niet duidelijk hoe lang) en moet je een (vrij strenge!) aankoop keuring doen, kost 20 euro. Haalt hij de apk niet, dan heb je 2 weken de tijd om de auto te laten herkeuren zonder extra kosten. Haalt hij dat ook niet, dan moet je opnieuw 20 euro betalen.
Als je de keuring hebt dan ga je naar het gemeentehuis en moet je licensing fees betalen.
Je krijgt dan een rond stickertje achter je voorruit met een vervaldatum van een jaar. Er zijn heel veel controles langs de weg die controleren of je dat stickertje wel hebt (ik word 5-10 keer per jaar gecontroleerd)
Helaas is het mogelijk om de strenge keuring te omzeilen door corruptie en rijden er nog erg veel slechte auto’s over de weg. Ook jammer dat de auto dus alleen gekeurd word bij aankoop, daarna nooit meer. Er vallen hier in de kerstvakantie meer verkeersdoden dan in Nederland in een heel jaar.
En nee; geen ANWB, dat ben ik zelf tijdens de rit!
Gereedschapkoffer, duct tape en ty-raps mee…
Johannesburg-Richards Bay is een hele mooie rit, Johannesburg is hoog en vrij droog, en buiten de stad erg leeg, grote boerderijen, veel bruin. je rijdt bergaf totdat je bij Zululand komt (de provincie waar ik woon) Daar zijn helder groene bergen, schitterende natuur meer mensen die allemaal dolenthausiast reageren als ze een bijzondere auto zien.
Het wordt morgen trouwens wel takkeweer!
Groeten,
Stef




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dus dat ronde stickertje moet je ieder jaar nieuws halen.
Maar er wordt dan niet meer naar de auto gekeken?
Succes.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja,
De auto moet wel altijd blijven voldoen aan die keuringseisen, je moet hem dus wel onderhouden, maar je ziet genoeg datsuns met een zwabberend wiel en een rookgordijn met 60 km/uur over de snelweg rijden. Zuid-Afrika is een groot land, maar vrij dunbevolkt (3 x zoveel inwoners als Nederland maar 40 x zoveel oppervlak) met heeel veel paadjes en kleine weggetjes, dat valt moeilijk te controleren. Er rijden ook nog opvallend veel mercedes vrachtwagens met neus rond, die dingen zijn allemaal 40 jaar of ouder, maar blijven gewoon doorrijden, waarschinlijk vele miljoenen kilometers inmiddels.
erg leuk om te weten hoe dat in een ander land gaat
veel plezier op de thuis reis














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteren mijn nieuwe DS opgehaald uit Johannesburg, Heengevlogen tijdens onweer, bliksen ingeslagen in het vliegtuig, erg heftige vlucht! begon om 12:00 uur met rijden, auto was erg lui, alsof de 2e trap van de carb niks deed, er was gewoon niemand thuis, Op rechte stukken met moeite 100 km/u. Later op de dag, dichter bij zeeniveau ging het wat beter, maar het bleef een beetje eendrijden; snelheid maken bergaf en momentum meenemen bergop. Om 20:00 uur thuis.
Vanmiddag van 14:00 tot 18:00 lekker geklust; ontsteking had veel speling op de as waardoor dwell en ontstekingstijdstip flink verliepen met het toerental. Ontsteking vervangen door 123; groot verschil!
Ook was de gasstanghouder helemaal uitgesleten; meteen rubber vervangen door nieuwe grommet met bronzen bus erin gelijmd.
Ook was de ontluchtingsslang ondersteboven en het rubber tussen filter en carb gescheurd.
Heeft al veel meer fut!
Radio werkt ook weer, snel betere gordels erin, de originele gordelen niet echt veel.
Hydraulisch interval 3 seconden, bij auto in hoogste stand en stuur helemaal links of rechts en het is al 40 senconden. Betekent een veercylinder die bypasst en het stuurrondsel is niet lekker. Dat moet dus worden vervangen. Stuurrondsel heeft ook wat extrene lekkage, plasje groen onder de auto.
Auto ook gewassen en eens goed bekeken.
Hij is echt best mooi voor 1500 euro! Ook nog eens 2 nieuwe voorbanden (185-80) erbij gekregen.
Bijna zonde om het dak eraf te jassen. Komende weken hem door de keuring krijgen en lekker rijden.
Moet nog wel even plaatwerk netter afhangen!
Stoere auto voor 15oo Euro…. en… ligt de slijptol al klaar
Voor de 3-punts gordel kan je kijken naar de gordelconstructie in de stoel van een Range Rover Classic 2-deurs. Omdat de stoel moest kunnen klappen voor achterpassagiers zit de gordelhouder in de onderkant van de rugleuning, uit het zicht.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer