













Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heb in NL 2 maanden geleden een stoel hoogteversteller gekocht, maar kom er nu achter dat deze niet past onder de niet stelbare stoel die ik in de cabrio heb. Het frame is echt helemaal anders. Kan iemand mij de onderdelen laten zien die ik nog meer nodig heb voor de ombouw?
Het grootste problem is dat de rails total anders is.
Kan je hier wat mee?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Rij al de hele week dakloos naar het werk en terug. Het is hier winter, dus ‘s-ochtends koud, maar het is echt heerlijk.
Gisteren 2 x 6 meter 15.8 mm stalen buis gekocht om een opvouwbaar DS dak van te maken; schoof er zo in, even op het werk ingekort in stukken van 2 meter om wat veiliger te rijden; schoof er makkelijk in. Gisteravond begonnen met in vorm buigen van de eerste pijp.
De cabrio is onzettend handig. Vanochtend de matras van mijn dochter meegenomen om te ruilen bij de winkel. Hij paste niet in mijn Honda Accord (toch geen kleine auto) maar schoof zo in de DS met de rugleuning van de achterbank plat. Wat een handige auto.
Spannend dat je met het dak begonnen bent! Dat was voor mij de grootste uitdaging. Ben benieuwd hoe jij dat aan gaat pakken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Herkenbaar. Bij het bouwen van een cabrio “le Caddy” bleek ook het bouwen van de kap de grootste hobbel. (uitgegaan van een usine kapframe, en die verlaagd, versmald en ingekort).
Heeft iemand (bv Egbert en Arno misschien) gegevens hoe de cabrio kappen van de 4-deurs cabrio’s werkten van Heuliez en Reuter?
Op de foto’ die je op internet kunt vinden van deze ( die ze aan citroen hebben aangeboden on de hoop dat citroen ze wilden gaan voeren als model, zoals uiteindelijk Chapron is gelukt), zie je wel plaatjes in geopende toestand.
Ik heb ooit ook een vaag plaatje gezien van een half openend exemplaar, maar dat kan ik niet meer vinden.
Bij mijn Oord cabrio is er aan de constructie gelast en geslepen, zodat ik het niet meer kan zien. Deze scharniert achter, maar de zij bars moet ik demonteren omdat hieraan gelast is. In dichte toestand vind ik hem wel mooi plat en de achterruit is niet aangepast en boven de voorruit zit er geen stuk kap.
Jammer is dat je bezig bent een soort tent op te zetten. Ik wil eigenlijk wel een echt scharnierende kap, zoals ik dus ooit ergens op internet heb gevonden bij de Heuliez kap. Ben ook langs geweest bij Oord, maar dat is nog steeds wat knutselen.
De Saabconstructie is prachtig gemaakt, maar ik wil niet het chassis opnieuw openzagen, want de rest van de kap werkt prima. Ook streef ik naar een normale zijruit achter en geen stuk dak boven de voorruit.
Wie kan me aan gegevens en/of plaatjes helpen ?
Ik heb 4 plaatjes van de Reuter kap.
http://meeter.home.xs4all.nl/dscabrio/1/page/image3.html
Ook hier zie je dat de hoedenplank verdwenen is.
Reuter koos voor een vaste achterruit, maar offerde daar een heel groot deel van de kofferbak voor op.
Op
http://meeter.home.xs4all.nl/dscabrio/1/page/image6.html
Zie je dat Reuter de achter zijruit heeft afgeschuind.
Mijn kap is volledig op de Reuter kap geispireerd. Het Saab materiaal heb ik allen als basis materiaal gebruikt, maat volledig veranderd.
Als je de achterbank iets naar voren verplaatst, dan heb je ruimte om het stukje dak wat ik heb boven de voorruit weg te laten.
Welke Oord heb jij? Kan je een foto laten zien?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik ben net begonnen met mijn dak, nu nog tent type. heb linker ligger van a naar C stijl al gebogen uit 15.8 mm stalen pijp. Ben erg benieuwd wat er uiteindelijk uit gaan ontstaan. Fotos van de Van Oord zijn van harte welkom!!!




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
@Stef Sep, klopt het dat ik je cabrio te koop zag staan?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja, dat klopt. http://www.carandclassic.co.uk/car/C525993# Het was al vanaf het begin de bedoeling dat dit het prototype zou worden. De chassisversteviging werkt goed, nu wordt het tijd dat ik Pierre ga onthoofden en het allemaal nog beter en efficienter ga maken. Het is ook een test om te kijken hoeveel ik er voor kan krijgen zodat ik het misschien meer seriematig kan gaan doen. Heb al een paar leuke reacties gekregen vanuit de UK (kwa kant van het stuur zal dit en Australie mijn markt worden)
Groeten,
Stef
Die balk versteviging zou voor een gewone DS ook welkom zijn (zijdelingse aanrijding)
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Foto’ s plaatsen lukt me niet. Mogelijk bestand te groot, maar weet niet hoe je het moet reduceren
Foto’ s plaatsen lukt me niet. Mogelijk bestand te groot, maar weet niet hoe je het moet reduceren














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik denk dat voor een zijdelingse aanrijding die balk wel erg laag zit. Om te beschermen tegen zijdelingse aanrijdingzul je eerder de B stijlen met elkaar moeten verbinden. Discussie over veiligheid van de DS is vaak gevoerd. Mijn persoonlijke mening is is dat het voor een klassieker een behoorlijk veilige auto is, maar vergeleken met elke huidige auto erg slecht.
Voor de veiligheid moet je geen DS rijden, maar ook voetballen, squash spelen, skieen en een hoop andere hobbies zijn niet veilig.
Ik rij mijn DS voorzichtig maar veel.
Bijkomend voordeel van de DS cabrio is dat iedereen mij ziet en iedereen die mij inhaalt doet dat met 1 km/u verschil. Dit zorgt voor een enorme buffer aan auto’s achter mij. (ik ben altijd ongewild voorste van de file)




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Helemaal mee eens Stef - als je op de meest veilige manier van A naar B wilt, dan kun je de DS beter laten staan. Met defensief rijden verklein je het risico op een aanrijding en heb me nog nooit onveilig gevoeld in de DS. Verder merk ik dat je als DS-rijder vaak de gunfactor mee hebt. Dat voorkomt rare en onveilige situaties door agressie.