Hallo,
De garantie termijn van mijn DS3 zit er na twee jaar bijna op.
Al vanaf het begin gaat de versnellingspook niet heel soepel van 2 naar 1, voornamelijk als de auto nog rijdt en/of als het koud is.
Ik heb er al verschillende keren melding van gemaakt bij de dealer, die zegt dat er weinig aan te doen is. Het schijnt vaker bij de versnellingsbak van de Citroen voor te komen volgens de monteur.
Hebben meer mensen hier last van en is er iets aan te doen?
Alvast bedankt,
Dennis
Citroen DS3 1.6 eHDI So Chic
Pas bij bijna stilstand schakelt hij soepeltjes van z’n 2 naar zn 1. De overbrenging is zo kort dat je ook niet ongewenst in z’n 1 terecht wil komen.
als ik naar het stoplicht rij dan duw ik zachtjes tegen de pook aan richting de 1, en bij een km of , 10/u schiet ie er rustig en geleidelijk in.
En als de bak warm is dan roert het sowieso beter natuurlijk.
Verder geen vreemde issue dus lijkt mij
Dank je wel…Altijd goed om ook van iemand anders dan de dealer te horen dat het normaal is
Citroen DS3 1.6 eHDI So Chic
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Precies hetzelfde heb ik ook, volgens m’n dealer komt dat doordat de olie die de motor smeert ook de versnellingsbak moet smeren. Aangezien de olie in het begin nog niet is opgewarmd, gaat het schakelen dus nogal stroef. Ik vind overigens het stotteren van het hele motorblok bij koude buitentemperaturen veel hinderlijker.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 09-01-2013
- DS 3 E-HDI 90 Business
Volgens mij een beetje raar verhaal dit.
Versnellingsbak is een een gesloten geheel met eigen olie.
Ook een ander soort olie dan motorolie
Nitro+ schreef:Precies hetzelfde heb ik ook, volgens m’n dealer komt dat doordat de olie die de motor smeert ook de versnellingsbak moet smeren. Aangezien de olie in het begin nog niet is opgewarmd, gaat het schakelen dus nogal stroef. Ik vind overigens het stotteren van het hele motorblok bij koude buitentemperaturen veel hinderlijker.
Volgens mij klopt dit verhaal van de olie idd niet.
Voor wat betreft het stotteren. Heeft jou e-hdi dus ook last van. Ook bij 5 graden en lager op display?
Aparte topic van starten? Citroen doet namelijk niets met dit probleem.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012
- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
zou over het openen van een nieuw topic over stotterende moter willen verzoeken je ff te verdiepen in het topic register. volgens mij is hier al het nodige over besproken
DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl
mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio
thnx, gevonden.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
mensen, vaak is het zo dat de eerste versneling, en de achteruit niet is gesynchroniseerd, want dat scheeld in de kosten van de fabrikant, dit omdat je eigenlijk nooit van zijn 2 naar zijn 1 schakeld, behalve dus als je stilstaat, auto’s uit de hogere caterogie hebben dit overigens wel, vandaar dat deze altijd soepeler schakelen, naar zijn 1e’ of kraakvrij naar zijn achteruit. dus schakel alleen naar zijn 1 en achteruit als de auto, geheel stilstaat, en het toerental,op 800tpm draait. dit om de levensduur van je bak te verlengen.
Achteruit is idd niet gesynchroniseerd. Is zelfs sliding mesh. Je hebt een derde tandwiel nodig om de draairichting te veranderen.
Maar een eerste versnelling die niet gesynchroniseerd is heb ik bij een moderne auto nog nooit gezien.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alle moderne auto’s hebben een gesynchroniseerde eerste versnelling. De eend was de laatste citroen met een ongesynchroniseerde eerste versnelling. Er zijn trouwens steeds meer merken die ook de achteruit van een synchromesh voorzien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Berlingo2.0HDi schreef:Nitro+ schreef:Precies hetzelfde heb ik ook, volgens m’n dealer komt dat doordat de olie die de motor smeert ook de versnellingsbak moet smeren. Aangezien de olie in het begin nog niet is opgewarmd, gaat het schakelen dus nogal stroef. Ik vind overigens het stotteren van het hele motorblok bij koude buitentemperaturen veel hinderlijker.
Volgens mij klopt dit verhaal van de olie idd niet.
Voor wat betreft het stotteren. Heeft jou e-hdi dus ook last van. Ook bij 5 graden en lager op display?
Dat van die synchronisatie klinkt inderdaad veel aannemelijker dan het verhaal met de motorolie. Maar aangezien de eerste versnelling dus is gesynchroniseerd, wat veroorzaakt dan het stroeve gedrag?
Klopt, bij 5 graden en lager gaat ie als een gek tekeer. Maar zodra je het gas los laat houdt ie ermee op.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Ik begrijp deze discussie niet, onzinnig ook. Er is geen enkele auto die je makkelijk al rijdend van z’n 2 in z’n 1 drukt. En waarom zou je dat ook willen? En gesynchroniseerd is de 1 wel degelijk. Als ie dat niet was kreeg je ‘m al rijdend nooit in z’n 1 zonder een enorme hoop gekraak….
Bij file rijden is het af en toe wel nodig om vanuit 2 naar 1 te schakelen, toch? Als je dan de 1e versnelling af en toe nauwelijks in kan is dat vrij hinderlijk vind ik…
Citroen DS3 1.6 eHDI So Chic
Maar dat is niet het geval, hij gaat prima in z’n 1, met snelheden rond en onder de 20km/h.