CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
bogaard77 schreef:Het verhogen van de rijstand mag daar geen effect op hebben. Alleen is je veerweg langer zodat hij verder moet inveren tot de aanslag komt..
Ik heb dezelfde denkfout gemaakt, de veeruitslag wordt echter niet bepaald door de stand van de vering, maar door de luchtbel in de bol. Als de luchtbel groot is (hoge druk stikstof) dan kan de auto ver inveren. Uitveren kan echter niet. Andersom, als de luchtbel klein is, dus met te lage druk, kan de auto niet inveren. Dat gebeurt ook bij het instellen van de hoogste stand, de stikstof wordt samengedrukt tot de kolom olie voldoende is om de auto op te tillen.
De gasdruk in de bol moet dus inderdaad afgestemd zijn op het gewicht van de auto, zodat bij de normale rijstand de helft van de bol gevuld is met stikstof. Dan kan de auto zowel volledig in- als uitveren. Ik zou dus zeggen als er 100 bar oliedruk nodig is om de auto op te tillen, zal de lege boldruk 50 bar moeten zijn. Ik heb een probleem dat mijn auto bij drempels te hard inveert, maar na de drempel heerlijk uitveert, ik denk dus dat de gasdruk van mijn bollen te laag is.
Stugheid heeft volgens mij te maken met de opening waardoor de olie in de bol stroomt, een te kleine opening remt het veren, bij een te grote opening gaat de auto deinen op de luchtbel.
ID19B 1967
Oscar, een mooi verhaal.
Helaas lees ik dit pas nadat ik met de “badkuip”, meetcylinder etc aan de gang gegaan ben.
Mijn meetwaarden komen overeen:
Volume gelaste bol = 500cc
Volume deelbare bol = 690 cc
diameter veercyl = 35mm
max veerweg veercyl voor ( van aanslagrubbers boven ingedrukt naar onder ingedrukt) = 5 cm
Verhouding arm wielen/veercyl = 33/14,5
Kleine correctie:
oppervlakte = Pi*r*r=1/4*Pi*d*d= 9,6 cm2
Max veerwweg = 5cm = 50 cc
Maar auto staat in midden van veerweg, dus is max 25 cc
Ik ben gaan rekenen met een veerweg van 40cc( dus 0,8 van max uitslag) en heb berekend bij welke initieel drukken de membraan vast gaat lopen bij deze veerweg. Want als de menbraan bij uitveren tegen de wand aan klapt, kan je ineens niet meer verder uitveren.
Dit om te kijken waar de grens zit in de relatie: meer druk= soepeler.
Kom dan uit op:
Gelaste bol: initieel druk mag maximaal 92 bar. Dus als we de bol op 92 bar initieel druk zetten, dan loopt hij nog niet vast bij 0,8 slag uitveren en een lege auto ( veerdruk 100bar)
Deelbare bol: initieel druk mag maximaal 94 bar. Dus een deelbare bol zouden we tot 94 bar kunnen vullen en dan loopt de membraan nog niet vast bij max uitveren. In theorie zou de deelbare bol dus nog zachter veren als we hem 94 bar geven. Misschien wel te zacht, zodat je bij een verkeersdrempel steeds tegen de aanslagrubbers knalt.
En dit alles laat alle andere factoren even weg:
karakteristiek dempers
kwaliteit lagering draagarmen en stab stang
banden en bandenspanning
belading auto
etc…..
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Damn, Damn, Triple Damn! Kwadraatje vergeten! Gelukkig maakt het voor het verhaal niet uit, maar: bah, wat jammer.
Anyway, bij eerstvolgende gelegenheid zal ik m’n bollen eens lekker overvullen. 80 bar moet te doen zijn.
Hoe heb je de verhouding arm wielen/veercyl = 33/14,5 bepaald?
Interpreteer ik goed dat uit de maximale cilinderslag de maximale wielhoogteslag (5/14.5) * 33 = 11,4 cm bedraagt?
Edit/toevoeging: je hebt 0.8 slag als werkgebied genomen. Daarmee zal dus bij volledig uitveren inderdaad het membraan tegen z’n eind lopen. Zelf dacht ik eerder het andersom te doen: 0.8 x werkgebied van membraan te nemen en dat over de hele slag te verdelen, zodat je bij einde slag nog membraan over hebt?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Stef Sep schreef:klopt helemaal!
Ik zou niet anders durven zeggen
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Maar dan nu een “gekke” vraag.
Waarom is er dan geen vering meer als ik de cx/ DS in de hoogste stand zet?
Komt dit omdat er geen uitslag mogelijkheid is?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Yep, daarom heet het ook de “hoogste” stand: verdere beweging omhoog wordt geblokkeerd door de eindaanslag. De hoogteregelaar blijft echter proberen meer olie in de cilinder te drukken. Daardoor neemt de druk toe tot een waarde die veel hoger is dan die welke bij het gewicht van de auto hoort, en dus krijg je hem niet meer ingeveerd.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Namelijk de druk die in het secundaire circuit staat. tussen de 140 en 175 bar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
nltecoko schreef:Damn, Damn, Triple Damn! Kwadraatje vergeten! Gelukkig maakt het voor het verhaal niet uit, maar: bah, wat jammer.
Anyway, bij eerstvolgende gelegenheid zal ik m’n bollen eens lekker overvullen. 80 bar moet te doen zijn.
Hoe heb je de verhouding arm wielen/veercyl = 33/14,5 bepaald?
Interpreteer ik goed dat uit de maximale cilinderslag de maximale wielhoogteslag (5/14.5) * 33 = 11,4 cm bedraagt?Edit/toevoeging: je hebt 0.8 slag als werkgebied genomen. Daarmee zal dus bij volledig uitveren inderdaad het membraan tegen z’n eind lopen. Zelf dacht ik eerder het andersom te doen: 0.8 x werkgebied van membraan te nemen en dat over de hele slag te verdelen, zodat je bij einde slag nog membraan over hebt?
Ik heb in de schuur een voordraagarm set liggen, gewoon vuile handen gemaakt en er een cm langs. Draaipunt tot fuseekogel is 33 cm; draaipunt tot bevestiging veerstang is 14,5 cm. De uitslag op deze set bepaald als ik met mijn spierkracht maximaal in de (erg versleten) aanslagrubbers druk.
Ja max wieluitslag zou dan 11,4 cm moeten zijn, niet nagemeten.
Ben benieuwd naar je discussie met de man die je bollen gaat vullen als je vraagt om 80 bar.
Als we de veerdruk achter weten ( berline resp break), kunnen we ook de max initieeldruk voor achter bollen berekenen.
Edit:
Als de auto netjes op hoogte staat zal de max veerslag 0,5*5cm zijn. Om nog wat ruimte over te houden ben ik gaan rekenen met de mi veilige 0,8
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
En ter toetsing hier mijn gedachtegang in detail:
Algemene relatie:
hoe groet intiteel druk, hoe soepeler veren.
Oppervlakte membraan is niet relevant.
Waar loopt deze relatie vast?
Gaskamer mag maximaal zover gevuld zijn, dat de LHM kamer nog 40cc ruimte over heeft om max uit te veren, dit bij stat situatie en veerdruk 100 bar.
Gaswet: P*V=R*T dus P1*V1=P2*V2 ( 1: rij situatie met 40 cc reserven; 2: bol los geschroefd)
V2=P1*V1/V2.
Gelaste bol:
(500-40)/500 * 100 = 92 bar initieel druk maximaal
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Egbert schreef:
Waar loopt deze relatie vast?
Uitscheuren van membraam?
Zeer soepel veren vraagt meer beweging.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Egbert schreef:
Ik ben gaan rekenen met een veerweg van 40cc( dus 0,8 van max uitslag) en heb berekend bij welke initieel drukken de membraan vast gaat lopen bij deze veerweg. Want als de menbraan bij uitveren tegen de wand aan klapt, kan je ineens niet meer verder uitveren.
Ik denk dat we hetzelfde doel hebben, maar (minstens) één van ons kijkt er van de verkeerde kant tegenaan.
Je lijkt letterlijk uit te rekenen bij welke druk de membraan tegen de bol klapt als de auto 80% veerweg maakt. Ik zou willen dat de membraan NOOIT tegen de bol slaat, dus wil ik dat dat pas kan gebeuren op 120% van de maximale veerweg.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Maar dan klapt de draagarm tegen de eindstop, als dat hard gebeurt en de rubber aanslag is ook nog eens weg heb je kans op een kromme draagarm.
Ik laat het maar zoals Citroen het bedacht heeft…
Egbert schreef:En ter toetsing hier mijn gedachtegang in detail:
Algemene relatie:
hoe groet intiteel druk, hoe soepeler veren.
Oppervlakte membraan is niet relevant.Waar loopt deze relatie vast?
Misschien kan het wiel dan onvoldoende uitveren?